Tekst og fotos: Åge Keseler Kirketerp

Super-imponerende entusiasme, stædighed – og tålmodighed.

17. april 2010 blev det første folkerace-løb kørt på en midlertidig bane på Rønne Havn. 12 år og tre måneder senere – 16. juli 2022 – blev Bornholms Motor Sports permanente folkerace-stadion i Bolhede lidt uden for Klemensker indviet.

Som beskrevet i Autosport #1/2018 havde medlemmerne af Bornholms Motor Sport fået tændt deres indre folkerace-ild efter et besøg på Nisseringen ved Næstved i 2009.

Torben Larsen var dengang nyudklækket formand i klubben: ”Vi havde naturligvis skelet til andre folkerace-klubber, som stille og roligt havde realiseret baneprojekter efter ca. tre års forberedelser. Det var en overskuelig tidshorisont, som desværre blev firedoblet for vores vedkommende! Vi er blevet udfordret af hovedparten af de klatter, som findes på benspænds-paletten, men nu visker vi optimisme-tavlen ren og går i gang med at klargøre folkerace-stadionet til vores DM-afdeling, som køres den 17. september.”

Slutmålet for BMS har været etablering af en folkeracebane på et lejet areal – med mulighed for at bygge en permanent rundbane, som overholder de lovmæssige krav omkring miljø og støj. Dette blev muligt i Bolby, hvor der er indgået en 25-årig lejekontrakt med mulighed for køb af arealet.

”Det er en sejr for frivilligheden og dem, der bruger deres energi på denne sport, som rummer alle – uanset baggrund, køn og alder,” konstaterer udlejer Brian Kofoed med stolthed. ”Jeg kunne ellers få en god pris for arealet, som undervejs i meningsdannelsen er blevet udpeget som et sart område – tenderende til den flotteste plet på Bornholm! Den nordlige halvdel af den nye motorbane går gennem en tidligere grusgrav, som motorsportsfolket i små ryk vil gøre naturmæssigt flottere.”

FØRSTE FORSØG PÅ NABOEJENDOM

Torben Larsen er glad for den kompakte opbakning, som BMS’ bestyrelse har mødt gennem de sidste 12 år, hvor folkerace har været en realitet på Bornholm: ”Klubben flyttede til et lejet areal på Almegårds Kaserne. Her skulle det hele bygges op og tages ned igen ved hvert arrangement. Det gik lidt bedre på en midlertidig bane syd for Klemensker. Den lå imidlertid for tæt på naboerne – herunder en dyrepark med rovfugle. Ørnene tog angiveligt slet ikke notits af støjen, men det blev nok ikke godtaget som validt argument i den uundgåelige klagesag.”

Bornholms Motor Sport kan mønstre en flot fremgang i antallet af aktive kørere, selv om bornholmerne ikke har haft mulighed for at køre i hverken 2020 eller 2021: ”Til indvielsen var pitten godt fyldt op med folkerace-biler, og tilslutningen vokser sig garanteret noget større, når vi kommer i normal klubdrift.”

Lidt tankevækkende var det første forsøg på en permanent bane placeret på naboejendommen – 500 meter fra den nuværende bane: ”Vi trak imidlertid følehornene til os, da vi blev mødt af en shitstorm på Facebook, men det skulle blive endnu værre i forsøg nummer 2, hvor vi var tiltænkt en placering i direkte tilknytning til motocross-banen i Åker Plantage. Umiddelbart så sammensmeltningen ud til at være en god ide, men man havde ikke lige gennemtænkt, at vi skulle deles omkring støj-anvendelsen! Vi valgte fejlagtigt at holde radiotavshed i den tidligere shitstorm. Dette udviklede sig til, at vi blev skudt i kørerskoene, at folk flyttede fra øen, og andre ikke ønskede at bo på Bornholm.”

GODT SAMARBEJDE MED MYNDIGHEDERNE

Torben Larsen roser det konstruktive samarbejde med sagsbehandlerne i Bornholms Regionskommune: ”BMS har gennem alle årene oplevet en imødekommenhed og professionalisme til ug med kryds og slange. Dette er blevet cementeret af, at Planklagenævnet pure afviste, at der skete fodfejl i sagsbehandlingen. Det store problem er blot, at procestiden for klager er 3-4 år.”

Henrik Bloch Andersen og Torben Larsen har været primus motorer for folkeraceeventyret på Bornholm, og de kunne begge byde velkommen til et talstærkt publikum, som var mødt frem for at fejre den minderige dag.

DASUs formand, Henrik Møller-Nielsen konstaterede: ”Jeg er yderst taknemmelig for, at vi i DASU har så engagerede ildsjæle, som fremviser entusiasme, stædighed – og tålmodighed. Det er vigtigt, at unge – og de lidt ældre – kan dyrke motorsport på idrætsfaciliteter, som ikke kun er øremærket fodbold og håndbold.”

Bornholms Regionskommunes politikere var repræsenteret af Linda Kofoed Persson fra Dansk Folkeparti, som ydmygt undlod at nævne sit partinavn, selv om netop Dansk Folkeparti har været katalysator for en donation af et pænt stort sekscifret beløb til BMS: ”Jeg er imponeret over jeres fællesskab, at I har kunnet holde gejsten oppe i top. Det er unikt, at I har fightet i så mange år. I har desuden været flinke til at møde op i byrådssalen, når BMS har været på dagsordenen. Det giver altid et godt og konstruktivt signal til os politikere.”

Jan Magnussen var den sidste på talerlisten: ”Jeg har altid været kæmpe fan af umulige, store drømme. Jeg glæder mig til at køre på grus, for det prøver jeg ellers kun, hvis jeg af vanvare kommer ud i botanikken…”

MOTORBANEN VELEGNET FOR MARKFIRBEN

Bornholms Motor Sport er blevet betydeligt klogere omkring sam-/modspillet mellem de såkaldte truede dyrearter og deres levemuligheder på udendørs motorsportsarealer. De indhøstede erfaringer kan direkte anvendes af banedrivende klubber, både hvad angår levemulighederne for dyrearterne og meningsdannelsen omkring etablering af motorbanen.

Grafikkens tre orange områder er allerede nu optimale levebetingelser for markfirbenet, mens der i flere af de opbyggede jordevolde etableres en søjle af vasket grus.
Grafikkens tre orange områder er allerede nu optimale levebetingelser for markfirbenet, mens der i flere af de opbyggede jordevolde etableres en søjle af vasket grus.

Rygradsargumentet fra banemodstandere er, at markfirben ikke kan leve fornuftigt i samklang med motorsport. BMS har haft mulighed for at dykke dybere ned i fakta. ”I sommeren 2021 havde vi besøg af Danmarks førende ekspert på padde-området, Peer Ravn,” fortæller BMS’ formand, Torben Larsen. ”Han kunne fortælle os, at markfirben er en yderst sky dyreart, hvorfor det er meget svært at lave en retvisende optælling, men han konstaterede, at der på banearealet som minimum lever fire voksne krybdyr og otte markfirben-unger – udklækket i 2020.”

Samtidig Konstaterede padde-eksperten, at den nedlagte grusgrav har været et vigtigt åndehul for markfirbenet, idet en nordlige del af motorbanen byder på ideelle livsbetingelser for føde, yngleområde og vinterhi.

Torben Larsen er blevet lidt klogere på markfirbenets udfordringer: ”Indenøs lever den i habitats-oaser med lav vegetation og arealer, som f.eks. er nedgræssede. Da de omliggende arealer til Bolbybanen er enten plantedyrket landbrug eller tæt skov, er der ikke mulighed for hverken ud- eller indvandring af artsfæller.”

Samtidig fik BMS overleveret en vejledning omkring habitats-forbedring af det tidligere landbrugsareal: ”Det er engangsforanstaltninger, hvor man borer nogle sandhuller ind i jordvoldene, hvor disse skråner ind mod motorbanen – enten mod vest eller syd. Herudover skal slåning af jordvoldene foregå hvert år i november måned.”

Slutteligt konkluderer Torben Larsen: ”Nu kan vi komme videre med etablering af Danmarks smukkeste folkerace-stadion. Planklagenævnet har desuden givet os et flot skulderklap med deres melding: – BMS har nyetableret en sø, som bidrager positivt til naturværdierne og biodiversiteten og vil tilføre området nye leveområder for bl.a. padder.” 

Grafikkens tre orange områder i den nordlige del af folkerace-banen er allerede nu optimale levebetingelser for markfirbenet, mens der i flere af de opbyggede jordvolde etableres en søjle af vasket grus således, at levebetingelserne bliver væsentligt forbedret på Bolbybanen.

Denne artikel er bragt i Autosport #4 2022. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.