Denne artikel er bragt i Autosport #5 2020. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.

Af Åge Kirketerp

Sydjyden Martin Johansen fik i ungdommen mange input til at blive rallykører. Naboen Niels Ole Nielsen var ratbestyrer i rally. Senere fulgte perioden som mekanikerlærling hos Henrik Ditlevsen, som også var aktiv rallychauffør: ”I mine knallertdage kørte vi selv markræs hjemme på fødegården. Så jeg scorede mange muligheder til at tænke Jeg kan da køre lige så stærkt og måske en anelse hurtigere på en hastighedsprøve!

Kørekortet blev en realitet i 1997, og 18 års-fødselsdagen blev fejret med rallydebut i en selvbygget Ford Escort. Hurtigheden og stabiliteten i resultaterne gav genlyd i det syd- og sønderjyske, hvor rally-guruen Kim Boisen i et svagt øjeblik overvejede at stoppe i motorsporten. Derfor blev den dengang uundværlige pibe tændt – med eftertænksomhed og snart opstod ideen om coaching af Martin Johansen.

Kim Boisen ser tilbage på 20 års intensivt venskab: ”Både Martin og jeg tænker rally, rally

Martin Johansen 2020
Første gang Martin Johansen og Finn Thomsen sad sammen i en rallybil, var i 2006, hvor de kørte i en Opel Corsa Super 1600. Det udløste et Danmarksmesterskab.

og rally i alle vores vågne timer. Jeg har derfor aldrig et sekund fortrudt, at mine motorsportserfaringer, både hvad angår sponsorer, opbygning af et solidt rallyteam, mekanik og hurtighed på rallyprøverne, er blevet grundigt diskuteret som ligeværdige rallyentusiaster. Vi snakker næsten dagligt sammen over mobiltelefonen!”

Allerede i debutåret for samarbejdet – 2001 – hjemførte Martin Johansen og co-driver Henrik Nielsen et DM-guld med en Peugeot 106 Kit Car og kvitterede dermed flot for tilliden.

Arbejdede på et tobils-team

Kim Boisen gjorde – heldigvis – ikke alvor af farvellet til et aktivt liv bag rallyrattet.

Samtidig har Martin Johansen holdt konkurrenceskarpheden finslebet op gennem tierne ved deltagelse i Minirally Syd-turneringen: ”Vi har puslet kraftigt omkring projektet med et privat tobils rallyteam. Hensigten var, at Kim fortsatte med at attacke med sin hurtige BMW M1 i top ti, og jeg skulle over i en R5-rallybil (med 4WD og turbo). I første omgang var de mest konkurrencedygtige racere dog allerede solgt til anden side. I 2019 skulle jeg derfor smugtræne i en Mitsubishi Lancer Evo 9.”’

Finn Thomsen supplerer: ”Det blev således et mellemår, hvor vi fik mulighed for at opgradere med events for sponsorerne. Et tobils-rallyteam er lidt mere interessant for de professionelle supportere, når der heppes under busturene rundt på hastighedsprøverne. Samtidig giver det ekstra eksponering på TV.”

Finn Thomsen er en yderst garvet co-driver med konkurrencegejsten i højgear, som debuterede 1983 i højresædet hos Finn ’Danspeed’ Andersen i en Ford Escort 1600 Sport, som siden hen er blevet fulgt op af 15 rallykørere. På spørgsmålet omkring spidskompetencer svarer Finn Thomsen: ”Som sønderjyde er det altid svært at sætte ord på sine egne evner. Men jeg er ret god til at få de mange detaljer omkring rallybilen til at fungere samt internt i teamet. Desuden har jeg altid haft et stort hjerte for at vinde, og derfor er det fedt at fungere sammen med en fantastisk kører som Martin!”

Finn Thomsen var sidst i nullerne også tilknyttet rallyteamet, og havde her kraftig andel i to DM-guld samt en sølvmedalje i Suzuki Swift Super 1600. Hertil DM-titlen 2006 i Opel Corsa Super 1600.

Bedre end ventet

Til 2020-sæsonen fik Boisen Motorsport fingre i en fabriksrallybil i form af en Peugeot 208 R5. I rallyværkstedet er Martin Johansen i fuld gang med at få fjernprojektørerne i vinkel: ”Sammenlagt har Kim og jeg været aktive i dansk rally gennem 60 år. Her har utallige konkurrenter forkøbt sig i dyrt materiel, og dermed glemt 200 procent-reglen: Det første konkurrenceår koster lige så meget som købsprisen!”

Boisen Motorsport har taget højde for de fleste økonomiske scenarier, således der stadigvæk er konkurrencemæssig luft til at køre tæt op mod de fysiske grænser. I en kaffepause i forberedelserne til DM-finalen på Syddjurs blev medaljesituationen ridset op: 

”Vi havde påregnet en debutsæson blandt top fem krydret med enkelte besøg på sejrspodiet generelt. Det er nu blevet ændret til, at vi selv kan afgøre og bidrage til, hvor DM-trofæet havner. Det vil være rædderligt at miste brøkdele af sekunder i de efterårsmørke skove på Djursland.”

Rallyparret er ekstra motiverede for tage revanche for slutresultatet i DM-semifinalen omkring Tarm. Her blev de overhalet med 0,4 sekunder af ærkerivalerne, Kenneth Madsen/Mette Felthaus i Suzuki Swift R+: 

”Det er sjovt, når konkurrencen er så tæt – og selvfølgelig allersjovest, når man trækker det længste strå. Tidsforskellen svarer til omkring 10 meter på målstregen, og skal dimensioneres op mod en konkurrencestrækning på 72 kilometer.”

Anderledes kørestil

I skrivende stund er DM-rallyfinalen allerede historie, da arrangementet rammer lige ned i Autosports produktionsproces. En eventuel sejr vil være baseret på Martin Johansens lidt unikke køreteknik: 

Martin Johansen 2020
Finn Thomsen startede som co-driver, da Martin Johansen var bare fire år gammel. Det har bragt ekstra rutine og erfaring ind i samarbejdet.

”Mange af konkurrenterne udnytter R5-rallybilens potentiale ud fra devisen Fuld gas og brems så sent som muligt. Jeg prøver derimod at angribe vejtoppene og svingene så præcist som muligt – hver eneste gang, så vi opnår den størst mulige udgangshastighed. Det gør min kørestil roligere og mere velovervejet. Således anvender jeg sjældent håndbremsen til at få bilsnuden til at pege lige ud efter svingene. Det betyder samtidig, at min kørestil ikke er helt så publikumsvenlig, men et kontrolleret fart-flow giver som oftest positiv pote på stopuret! Jeg sigter efter at være stærk under pres og dermed sjældent lave fejl.”

I lighed med andre rallyteams er der også skrueaftener hos Martin Johansen. Ud over mekaniker-kvartetten Dan Nielsen, nabo Niels Ole Nielsen samt Henrik Nielsen og Kim Mortensen på delbasis, er Kim Boisen altid klar med skruenøglerne.

Martin Johansen afslutter: 

”Kims mekaniske erfaring er uvurderlig, når vi bestræber os på at være 100 procent teknisk forberedt. Vi har en manual fra Peugeot-fabrikken, som beskriver behandlingen af hver eneste skrue, møtrik eller mekanisk del i raceren, men 40 års skrueerfaring skal man heller ikke kimse af. Det er jo som regel de samme stumper, som først siger farvel og tak. Jeg har heldigvis oplevet meget få tekniske defekter gennem mine 20 år i rallysporten. Dette giver også en god psykologisk ballast inden et motorløb, at rallybilen er så forberedt og klar, som den overhovedet kan blive. Kim har altid ønsket sig at køre en R5-rallybil, og dette kommer til at foregå i nogle af de store rallyer syd for landegrænsen – i Tyskland. Dog først når corona har fjernet sin klamme hånd fra rallysporten…”

Denne artikel er bragt i Autosport #5 2020. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.