Denne artikel er bragt i Autosport #1 2021. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.

Tekst og fotos af Morten Alstrup

En høj, slank og ung mand er jo enhver svigermors drøm. Men for den unge mand kan hans statur også give udfordringer. Bastian Buus tog således næste skridt i sin karriere tidligere end planlagt.

I 2020 valgte Bastian Buus definitivt at tage skiftet fra karting til banesport. Efter bl.a. at være blevet kåret som årets kartingtalent og vundet Christian Bakkerud-prisen var han vokset ud af kartingsporten. Bogstaveligt talt.

”Min højde begyndte at blive en udfordring,” siger den 17-årige Bastian Buus, der sammen med tyskeren Jan Kasperlik sidste år vandt Pro-Am-klassen i den GT4 European Series, som blev kørt over ettimesløb på baner som Imola og Nürburgring.

”Jeg måler 185 cm nu. Da jeg for tre år siden rykkede op i OK-klassen, var jeg en af de mindste i min folkeskoleklasse. Det er lidt mærkeligt, at jeg begyndte at vokse, men det begyndte at knibe med benpladsen i karterne, så jeg havde det svært ved løb i udlandet, når der rigtigt kom godt med greb i banen. Vægten har ikke været et problem, men jeg var selvfølgelig på grænsen til sidst.”

Det havde nu aldrig været planen, at Bastian Buus i evigheder skulle fortsætte i kartingsporten. Det var ambitionen at komme videre. Det skete bare tidligere end ventet.

”Min højde var med til at afgøre, at jeg allerede tog springet sidste år. Et år mere i et topteam i karting havde været fedt, men jeg tror ikke, at jeg kunne have opnået de resultater, som jeg gerne ville have haft,” indrømmer han.

At han i 2020 sad i en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, var ikke nogen nødløsning. Snarere tværtimod. Bastian Buus havde for længst gjort sig tanker om, hvad næste skridt skulle være.

DROPPEDE TIDLIGT F1-DRØMMEN

”Alle små gokartkørere drømmer om Formel 1, og det gjorde jeg også,” siger Bastian Buus. ”Lige nu er der kørere som Christian Lundgaard og Frederik Vesti, som gør det godt i Formel 2 og 3, men der er kun plads til en dansker i Formel 1. Sammen med mit bagland havde vi snakket om en sæson eller to i en udenlandsk Formel 4-serie, men det ville være urealistisk at nå videre til Formel 3 med de budgetter, som kræves der.”

”Vi tog udgangspunkt i DASU’s og Team Danmarks talenttrappe. De fleste formelkørere, som ikke når til Formel 1, rykker til GT. Vi tænkte Hvorfor ikke springe årene i formelbiler over og rykke direkte til GT? GT-racing er i øvrigt også federe.”

Selv om det ikke er en plads i en af de 20 racere i Formel 1-feltet, som er sigtepunktet for Bastian Buus, har han en klar målsætning for de kommende år i sin karriere.

”Det er at blive fabrikskører hos Porsche, køre VM-serien for dem og vinde verdensmesterskabet for dem,” siger han. ”Det er det ultimative mål, men indenfor GT-sporten er der flere muligheder, og det er hovedårsagen til, at jeg har valgt, som jeg gjorde.”

Der er mange, som ikke kendte til det Allied Racing, Bastian Buus i 2020 havde sin første internationale banesportssæson med. Det havde han heller ikke selv.

”Jeg kørte i 2019 tysk kartingmesterskab med RS Competition, og til en af de sidste afdelinger udstillede de to af deres biler og havde en simulator med. Vi havde en lang pause mellem vores to finaler, og så kunne jeg lige så godt prøve simulatoren. Jeg endte med at være ni tiendedele af et sekund hurtigere end de andre, og så blev teamchefen selvfølgelig interesseret i mig,” fortæller Bastian Buus.

Han blev sammen med fem andre kørere inviteret til en shootout, hvor han var blandt de hurtigste og blev tilbudt en plads i teamets juniorprogram. ”Derefter var min far og jeg i lang tid i dialog med teamet. En dag var jeg sammen med en kammerat på min efterskole, da min far ringede. Vi snakkede igen frem og tilbage, og så sagde jeg Vi gør det. Min kammerat ved siden af mig undrede sig. Jeg har lige skrevet under for et Porsche-team, svarede jeg.”

TITELFORSVAR UINTERESSANT

Efter sin første sæson med Allied Racing, hvor han vandt syv af tolv løb i GT4 European Series, er han klar til sin anden sæson med teamet. Og faktisk også sin tredje. For han har indgået en toårig kontrakt med teamet, der har base ved München.

”Jeg skal deltage i den tyske Carrera Cup,” fortæller Bastian Buus. ”Jeg var gæstekører i finalen på Oschersleben i den gamle 911’er, men der kommer en helt ny model i år. Porsche kommer med deres lastbiler til Hockenheim i marts, hvor de afleverer deres biler til alle teams, og så har vi den første testdag dagen efter.”

”Hos Allied Racing vil man hellere bruge pengene på de vigtige ting end at give bilen ny folie hver gang, der kommer en ridse. Bremser og dæk bliver der ikke sparet på, og teamets ingeniører og mekanikere er nogle af de bedste.”

Bastian Buus har ikke haft interesse i at skulle forsvare titlen i GT4 European Series. Han vil videre.

”Valget af Carrera Cuppen skyldes min drøm om at blive Porsche-fabrikskører,” siger han. ”Porsche har skabt et godt program for deres kommende kørere. De har gjort Cup-bilen så svær at køre som overhovedet muligt. Ingen ABS og andre hjælpemidler, og så udtager de sidst på året ti juniorkørere til en shootout. De vælger dem ud fra Carrera Cup-serierne over hele verden, men Porsche selv kikker jo meget på den tyske. Det vil være et godt sted at vise sig, og det er også den hårdeste serie at køre. Den tyske Carrera Cup siges at være sværere at vinde end Supercuppen, som følger Formel 1-serien, for der er mange som kører både Supercup og Carrera Cup.”

”Jeg har sat mig for at bruge 2021 som et år, hvor jeg skal lære og måske også få et par gode resultater som forberedelse til 2022-sæsonen. Det bliver spændende at se, om den nye cup-racer ligger godt for mig, men det tror jeg.”

Racerteenageren kan nu se tilbage på et år, hvor meget forandrede sig.

”I starten af december 2019 sad jeg og vidste ikke, hvad jeg skulle i motorsporten,” siger Bastian Buus. ”Det er vildt at tænke på, hvad der er sket på sådan et år. Nu sidder jeg med en toårig kontrakt…”

Vil du også modtage Autosport? Du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.