Denne artikel er bragt i Autosport #4 2021. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.

Tekst og fotos: Åge Keseler Kirketerp

En tåget og kold oktober-morgen i 2017 forbereder den sydsjællandske entreprenør Claus Grønborg mudderfjerning i voldgraven omkring Vallø Slot. Mester – ham sjæl – er ikke for fin til selv at kravle ombord i førerhuset på den 44 tons tunge gravko.

De skæbnesvangre sekunder står naturligt knivskarpt i erindringen: ”Pludselig begynder voldbrinken at skride ud under gravemaskinen, som dermed glider ned mod det syv meter dybe muddervand. Scenariet foregår næsten i slowmotion, og i et splitsekund overvejer jeg at springe ud gennem den åbne dør til førerhuset. Men hurtigt konstaterer jeg, at oddsene er alt for små for at komme så hurtigt – og langt nok – væk i muddervandet, at jeg undgår at blive suget ind under gravkoen.”

Der er utrolige fysiske kræfter i spil, da de 44 tons rammer voldgravsbunden. Claus Grønborgs højre arm kommer i klemme under dørkarmen, og han får desuden bækkenløsning og brækker lårbenet ved slagene mod styrestængerne i førerhuset. Hurtigt bliver det klart, at højre arm skal amputeres for at redde entreprenørens liv.

Stædighed afgørende

Der opstår hjertestop tre gange (drukning, underafkøling, blodtab) samt to gange i ambulancehelikopteren på vej til Rigshospitalet: ”Jeg kan kun huske nærdødsoplevelsen ved drukningen, idet jeg herefter fik bedøvelse. Man flasher specielle oplevelser gennem sit liv, og tilbageblikket startede med genoptræningen af et lårbensbrud holdende vores hund i halen!”

Efter fire uger i koma vågnede Claus Grønborg tilbage til livet: ”Ud over mit gode humør er stædighed også blandt mine spidskompetencer. Jeg spekulerede derfor tunge tanker omkring genoptræning, og hvordan mit entreprenørfirma med 16 ansatte skulle undgå rabundus. Hjemme på værkstedet stod desuden en nyindkøbt konkurrenceklar rallycross-racer, så i ledige tankestunder funderede jeg også over et comeback i motorsporten!”

En tilværelse som surmulende grøntsag var fremtidsudsigterne, som lægerne ridsede op: ”Jeg skal vise dem – skal jeg! tænkte jeg. I dyb respekt for den heroiske livreddende indsats fra redningspersonellet skyldte jeg dem at bide tænderne grundigt sammen og komme videre i livet. Jeg og min inspirerende fysioterapeut Laila tonsede derfor glædestårer, da jeg uden støttende krykke var i stand at tage de første vaklende skridt. Nu hopper jeg rundt som en vårhare uden at spekulere over den manglende ballast i højre arm!”

”Sket er sket! Jeg bruger derfor ikke min genvundne levetid på efterrationalisering af scenariet omkring ulykken, og på internettet fandt jeg en beskrivende vandrehistorie. Vorherre påtænkte lancering af en ny mobil-app, hvor man mod et mindre gebyr fik mulighed for spole tiden 24 timer tilbage og starte på en frisk. Lanceringen blev dog aflyst efter sluttesten, idet Falcks omsætning faldt til en fjerdedel og Oddset var tæt på bankerot. Største problem var imidlertid, at samfundet gik totalt i stå, fordi sluttesterne brugte alt for meget tid på tilbagespoling!”

Fik tysk kælenavn

Som oprindelig Næstved-knægt med flair for mekanik blev Claus Grønborg hvirvlet ind i folkerace-bølgen, da den ramte Nisseringen først i firserne: ”Jeg startede op i en VW Boble, hvor jeg kørte i nogle år med minimal succes. Det var næsten altid et eller andet teknisk problem, som drillede for mig! Konkurrenceheldet vendte, da jeg skiftede til Saab 99. Den var formidabel med sin spidse bilsnude til at bibeholde samt forbedre placeringer i det første sving efter starten,” siger det dengang nye medlem af Næstved Motor Klub Auto.

Ejeren af Actec Batterier, Erik Nielsen, havde spottet sydsjællænderens talent for banesport på løst underlag. Han overlod derfor sin crosser – en Opel Manta B med 200 hk – til Claus Grønborg, fordi den stod og samlede støv i garagen. Dette blev startskuddet til nogle udfordrende år med utallige starter i danske og tyske løb – med enkelte svinkeærinder til Sverige. Danskerens gode humør bevirkede samtidig kælenavnet Claus Liebling samt en lille eksklusiv fanklub i tysk offroad-banesport.

Først i nullerne blev der sat spot light på sele-sikkerheden i motorsporten. Efter et uvenligt puf fra en konkurrent drønede Claus Grønborg ind i jordfundamentet til en flagpost og landede herefter på taget: ”Jeg brækkede en flig af knoglen på syvende lændehvirvel. I lighed med andre kørere havde jeg fæstnet brystselerne til vognbunden. Testforsøg viste herefter, at selerne skal påskrues så tæt på vandret som muligt – i højde med de øverste indgangshuller på racersædet.”

Sammen med sin bror Michael fik han bygget en konkurrencedygtig Opel Manta, hvor slutresultatet blev DM-titler i 2004 og 2005.

Svensk forbillede

Med tiden blev Claus Grønborg en haj omkring informationssøgning på internettet: ”Jeg fik hurtigt spottet svenskeren Mats Öhman, som trods 95 procent invaliditet kører rallycross på europæisk og nordisk topplan. Lam i begge ben og knuste fingre uden følelse. Han er mit sportslige forbillede, men jeg har desværre ikke mødt ham personligt endnu, idet han driver et stort entreprenørfirma tæt ved polarcirklen.”

Størst inspiration til selve opbygningen af invalide-raceren har sydsjællænderne fået ved nærstudie af drifting-bilen i fødderne på den armløse polak Bartek Ostalowski: ”Vi har tilføjet en fodpedal med gear ned, og håndbremsen sidder nu lige oven over speederen. Opgearing foregår via en trykknap i ratknoppen, som styres af venstre arm. Min motorik til at skrue på raceren er jo pist borte. Derfor får jeg stor hjælp af mit mekaniker-firkløver Brian Sørensen, Karsten Pedersen, Henrik Donner og Niels Hebsgaard. Endvidere er min datter, Tess, blevet min personlige assistent, når jeg skal konkurrere samt ind og ud af raceren.”

Tess Grønborg har nu selv erhvervet en folkerace-licens og kan derfor også snakke med omkring udfordringerne i svingene på Nisseringen.

Eftertænksomhed

Serviceloven skal bl.a. fremme den enkelte borgers mulighed for efter en ulykke at komme tilbage til dagligdagen og klare sig selv, eller lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten: ”Man skal være yderst ressourcestærk for at bokse kvalificeret med serviceloven, og min autoritetstro kan i den forbindelse snildt ligge på en nedgroet lilletånegl!” lyder det kontant fra Claus Grønborg. ”Der kan skrives tykke bøger om mine udfordringer med loven, og det kan illustreres ved sagsbehandlerafgørelsen: Køb en kasket med en noget længere frontskygge! Det er svært at pudse regnvåde briller med kun en enkelt hånd til rådighed. Jeg havde derfor ansøgt om tilskud til en øjenoperation…”

Små fire år efter gravkoulykken kan Claus Grønborg kikke tilbage på, at stædighed og positivt humør har bragt ham videre i livet: ”Jeg vågner hver morgen med et smil på læberne. Jeg tilstræber at leve efter livsfilosofien Carpe Diem. Lev stærkt i nuet og lad ikke morgendagens bekymringer ødelægge din dag. Jeg har genvundet uhyre meget af min fysiske mobilitet og er i fuld gang med at dykke ned i udfordringerne ved den modificerede rallycross-racer. Samtidig har mine dygtige og loyale medarbejdere bragt CBG Enterprise helskindet videre. Snart får jeg mulighed for at gennemgå en spændende ortopædisk operation, hvor jeg får påkrympet en elektronisk arm på stumpen fra min højre arm.”

Allerede ved ryg-ulykken i 2002 blev sydsjællænderen bekræftet i, at man som motorsportsudøver skal have pinlig orden i papirerne: ”Nogle ulykkesforsikringer betegner motorsport i den ekstreme kategori og dækker derfor ikke. Det er vigtigere at spare lidt på konkurrencebudgettet frem for på forsikringspræmien,” siger han og slutter: ”Min forsikring var på plads dengang, men jeg vil opfordre alle til at checke de små bogstaver i policen, om man er dækket af sin fritidsulykkeforsikring.”

Vil du også modtage Autosport? Du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.