Denne artikel er bragt i Autosport #6 2020. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.
Tekst og fotos af Karsten Meyland Lemche
Folkerace byder på høj intensitet, uforudsigelighed og drama. Biler vælter og der deles lidt buler ud, men det er ikke ren Rabalderstræde. For selvom folkerace er Danmarks billigste klasse, så er den sportslige konkurrence helt i top.
Djævleræs på TV2 Zulu gjorde folkerace folkeligt. Men skabte, som så meget andet på TV, også en myte om folkerace og en masse misforståelser. For folket forventede havenisser og buleræs, som de havde set de kendte udføre på Nysumbanen i Nordjylland.
Djævleræs-myten har også trukket i mig, ligesom 2CV Cross gjorde det i 80’erne, da jeg flittigt bladrede i min fars Aktuel Bilsport, som Autosport hed dengang. Det var jorden som trak. Det ujævne underlag, som dels kan give greb eller være helt løst. Dels ligge fast, dels være helt blødt. Uforudsigeligheden og foranderligheden omgang for omgang gør folkerace og de andre jordbane-klasser spændende. Læg dertil fem andre som gerne vil komme først i et racerløb, som varer godt fem minutter, og du har opskriften på det glade og mest dragende vanvid.
Netop Nysumbanen lægger jord og asfalt til min debut i folkerace. Her er heldigvis ingen havenisser, og selvom der kommer lidt buler i bilerne i løbet af dagen, så er det mere undtagelsen end reglen.
For at komme godt i gang har jeg lejet mig ind hos en af Danmarks førende kørere på løst underlag: Ulrik Linnemann. Han startede i folkerace og har avanceret til at være den førende rallycrosskører herhjemme og ikke mindst internationalt. Men i dette corona-år har han haft fokus på Danmark. Ulrik er ikke bare hurtig, han er også nærmest vokset op på Nysumbanen, så udover at klargøre en bil til folkerace for mig, kender han også banen på centimeteren og ved, hvor man vinder og ikke mindst, hvor man taber.
RACER FOR 5.000 ELLER 9.000 KR.
Min folkeracer er en Peugeot 206 bygget op af en bil som ellers var klar til skrot, men som alle andre folkeracere er blevet lettet for alt unødvendigt, tilføjet et bur, H-seler og et racersæde og så det allervigtigste for at komme afsted på jord: 100 procent spær.
En af de grundlæggende regler i folkerace er, at alle deltagere er forpligtet til at sælge deres bil efter sidste heat er kørt i konkurrencen. Prisen er enten 5.000 eller 9.000 kr. afhængig af, hvilken klasse bilen deltager i, men køberen findes ved en lodtrækning, hvor alle kan købe et eller flere lodder til 200 kr. pr. stk. Vinder man lodtrækningen, betaler man for bilen (dog uden bl.a. sele, sæde og vinduesnet) og så har man en folkeracer.
Da jeg går rundt aftenen før løbsdagen, falder jeg i snak med et par af konkurrenterne i vores corona-zone. Og der er lidt udfordringer, for prisen for bilerne er så lav, at det er svært at bygge en bil til de penge i dag. Mange vælger at sætte en bedre undervogn og bedre dæk på, og det kan ikke holdes under de 5.000 kr. Derfor er det ifølge hyggesnakken i pitten sjældent, at der bliver budt på bilerne. Det sker i hvert fald oftere i Sverige. Aftenturen ender også med en tur rundt på banen. Nysumbanen er mytisk i Djævlerace-sammenhæng, men virkeligheden melder sig, når man ser malingsresterne på autoværnet og de store dækstabler i svingene. Jordens ujævnhed. Asfaltens stigning op mod jokersporet, der kan afgøre om du vinder eller bare er med. I modsætning til asfaltbanesporten har jordbanerne et jokerspor, som tager lidt længere tid, og som man derfor kun tager den ene gang, som reglerne foreskriver, at man skal.
Også det giver uforudsigelighed, for når du kommer med jord på dækkene og drejer ind i et asfaltsving, så kan bagenden overhale forenden og iturive alle drømme om en tur på podiet. Det sker adskillige gange i løbet af DM-løbet på Nysumbanen. Som løbene afvikles, kører deltagerne jord ind på asfalten, og det gør underlaget glat og uforudsigeligt. Herligt!
INGEN ERFARING
Natten går godt. Men sommerfuglene bakser i maven hele formiddagen. Der er afsat tid til træning og alle omgange er værdifuld læring. For selvom folkeracerne er de billigste racerbiler i kongeriget, er konkurrencen benhård. Der gives ikke ved dørene, og fordi underlaget er så drilsk, betyder erfaringen alt. Og jeg har ingen.
Heatafviklingen foregår ved lodtrækning mellem deltagerne. Jeg deltager i standard-klassen for de billigste biler, og der er mange rutinerede deltagere. Flere deltagere er kommet fra Bornholm, og det understreger, at gassen brænder for alvor, når Danmarksmesterskabet er på spil.
Heat for heat kommer der også mere ild i rumpetten. Jeg har desværre været lidt voldsom med gearskiftet, så gearvælgeren smutter op for mig et par gange. Kan man ikke vinde, skal man som minimum have en dårlig undskyldning. Og gearskiftet kommer mig til undsætning. Alligevel kan jeg ikke undlade at blive helt forelsket i denne rå, basale og intense klasse. Bilerne ligner det de er. Skrotbiler som har fået lidt makeup, men mest af alt er skabt for at komme frem over jordbanen. De korte heats straffer små fejl hårdt. Og da Nysumbanen er svær at overhale på, er især starten vigtig.
Det bemærker jeg som tilskuer, da jeg ser min teamkammerat Ulrik vinde sine heats og tage starten hver gang. Hans hunger for succes er imponerende. Kølig i starten. Nådesløs, når det bliver tæt og så rammer han jokersporet lige på det rigtige tidspunkt.
”Der er flere nerver på, når jeg deltager i folkerace, end når jeg kører EM i Rallycross, fordi konkurrencen er så hård,” siger Ulrik i en stille stund ved teambussen.
Derefter går han ud og vinder de efterfølgende to heats i overlegen stil og topper dagen med at vinde finalen. Faktisk slutter han 2020-sæsonen med at vinde DM i Super-klassen.
CHANCE TIL DET SIDSTE
Helt så let går det ikke for undertegnede. Undertippet med god grund. Og da jeg er færdig med det sidste indledende heat, tror jeg løbet er kørt. Men jeg har overset en D-finale. Det kunne stå for debutant, men folkeracet har en hjerteplads til de undertippede. Så vinderen af D-finalen går videre til C-finalen. Og så fremdeles kan man teoretisk køre sig til en startplads i A-finalen. Jeg tager starten igen. Og igen hopper gearstangen op. Dyrebare sekunder gør, at en konkurrent kommer forbi mig, og jeg skygger ham tæt. Jorden slår op i vognbunden. Bilen skrider både på asfalten og på jorden. Min lille 206’er er ved at komme til mig. Efter et par omgange er der plads bag mig, og jeg tager jokersporet for at drille den førende. Ingen udskridning. Ingen slinger på asfalten. Tilbage på hovedsporet jagter jeg den førende og når næsten helt op til kofangeren. Men idet han tager sin tur i jokersporet, laver jeg en lille – læs større – udskridning. Men jeg når alligevel først hen til svinget. Men får åbnet en halv bilbredde til apex. Bang. En gul klat smutter indenom og efterlader en lidt presset dør. Jagten genoptages. Han forsvarer. Presset lægges på, og i sidste sving laver jeg en lille berøring på bagkofangeren, men selvom jeg kommer bedst ud af svinget, så vinder han med en meters penge. Wow!
Jorden er krøbet op under neglene inde i kørerhandskerne. Der er gået en djævel i mig, og selvom jeg ikke fik has på nogle havenisser, har jeg fået gode venner på Nysumbanen. Og jeg har allerede lavet en aftale med Ulrik om at leje en bil igen. 2021. Du kan bare komme an!
Her kan du køre folkerace
Bolbybanen
Beliggenhed: 7 km øst for Hasle.
Klub: Bornholms Motor Sport.
Korskrobanen
Beliggenhed: 10 km nordvest for Esbjerg.
Klub: Esbjerg Motorsport Auto.
Løvelbanen
Beliggenhed: 10 km nord for Viborg.
Klub: Viborg Motor Klub.
Nisseringen
Beliggenhed: 10 km øst for Næstved.
Klub: Næstved Motor Klub Auto.
Nysumbanen
Beliggenhed: 10 km nord for Hobro.
Klub: Motorsport Nordjylland.
Nørlundbanen
Beliggenhed: 5 km syd for Ikast.
Klub: Ikast og omegns Motor Klub.
Søholmbanen
Beliggenhed: Koldings nordlige industrikvarter.
Klub: Kolding Automobil Club.
Ørnedalsbanen
Beliggenhed: 2 km vest for Sæby.
Klub: Frederikshavn-Sæby Auto Sport.