Tekst: Peter Nygaard, Morten Alstrup.
Foto: Morten Alstrup.
Tidligere holdt en racerkører fast i sit hjelmdesign gennem hele karrieren. Sådan er det ikke længere. Der skal ofte nye designs til, og det har Nicolaj Jacobsen specialiseret sig i.
Selv om mange måske vil mene, at den største revolution for racerkørerens hovedbeklædning skete ved skiftet fra læderhjelm til glasfiberhjelm, har udviklingen fortsat. Fra udelukkende at have været et stykke sikkerhedsudrustning, er den også blev en markant del af racerkørerens identitet.
”Jeg var en af de første i Danmark, der havde en fullface-hjelm,” husker John Nielsen tilbage. ”Jeg var med min onkel i USA i 1972, og her så jeg sådan en hjelm første gang. Vi købte en i orange til min bror, som dengang også kørte karting, og så en hvid til mig selv.”
”Jeg syntes hurtigt, at den var for kedelig, så da jeg kom hjem, satte jeg tre røde striber på foran med klisterpapir. Sådan startede det med en dekoreret hjelm for mig. Der kom så tre røde striber mere på en gang i firserne, men det har været det.”
Det var også, mens han var aktiv i karting, at Nikolaj Jacobsen første gang stillede op med en dekoreret hjem. Ligesom John Nielsen havde han selv stået for dekorationen. Men ikke med tape.
”Jeg så, at alle andre kørte med en malet hjelm, men når man ikke havde pengene til at få andre til at gøre det, prøvede jeg selv at gå i gang,” fortæller han.
”Det var sjovt at sidde ved computeren. Jeg lavede en masse udkast til mig selv og har hjulpet nogle af mine kammerater. En af dem sagde Prøv at lægge det op på Facebook. Så har jeg bygget på efterfølgende, men det var ren hobby i starten.”
Det er det ikke længere for den tidligere karting- og Formel Ford-kører. Han lever nu af at lave hjelmdesigns.
”Jeg etablerede NJ Design i 2014 og drev det ved siden af mit normale job. Hvis man har et fuldtidsjob, og så bruger 4-5 timer hver dag oven i på at designe, ryger der for mange aftentimer på, så i sommeren 2022 valgte jeg at satse på det på fuld tid,” fortæller Nicolaj Jacobsen. ”Jeg tror, at jeg har lavet 5-600 designs. Hvor mange, der er blevet til virkelighed, ved jeg ikke, men jeg tror, at det er størstedelen.”
Nicolaj Jacobsen sidder ikke længere selv med afdækningstape og maling. Han nøjes med computeren.
”Mit koncept er at være til rådighed for kunden. Malerne har fokus på at male, og jeg har lavet et samarbejde med bl.a. en fransk og en italiensk maler. Så står jeg for dialogen, når vi skal tilpasse, hvis der er noget, som ikke kan lade sig gøre i virkeligheden,” forklarer han. ”Der er lidt forskelle på hjelme. På nogen er det nemt at få tingene til at virke, men der er nogle fabrikater, som kan være svære at få til at passe. Der er mere arbejde for maleren med at gøre en carbon-hjelm klar til at blive malet på. Maleren skiller hjelmen ad, så der kun er en skal.”
”Jeg startede med at tegne med det gode gamle program Paint, hvor det så forfærdeligt ud. En anden kammerat var god til at arbejde med Photoshop, og derfra har det været learning by doing. Det er stadig Photoshop, og det er ren 2D, men jeg skal prøve at lære noget 3D en dag.”
Danske kørere som Michael Christensen, Michelle Gatting, Mikkel Jensen og Nicklas Nielsen har Nicolaj Jacobsen designet hjelme til, men også mange udlændinge. Sidste år fik han en besked fra den hollandske Formel 1-kører Nyck de Vries, som han havde mødt første gang for ti år siden til en
fælles Formel Renault-test hos finske Koiranen.
”Nyck skrev til mig, Kan du holde på en hemmelighed? Han skulle erstatte Alex Albon hos Williams ved løbet på Monza og ville have et specielt design. Jeg lavede et design til ham, og så leverede Nyck et godt resultat og fik kontrakten med Alpha Tauri. Jeg frygtede lidt, at vi så ikke kunne fortsætte vores samarbejde, men det kunne vi,” fortæller Nicolaj Jacobsen. ”Men det er anderledes end tidligere.”
”Der er mange flere inde over godkendelsen. Nycks manager og teamet. Det handler bl.a. om at bestemte logopositioner og størrelser skal respekteres, og det gør, at godkendelsesproceduren er længere end normalt.”
Nyck de Vries’ avancement til Formel 1 har også givet Nicolaj Jacobsen flere opgaver.
”Der skal laves seks specialhjelme i løbet af sæsonen. De skal bruges til seks løb,” siger han. ”Jeg har forberedt det hele og gjort det klart, men det skal være en overraskelse. Han har skiftet leverandør til Bell, som også laver hjelme i halv størrelse, og dem skal jeg også levere materiale til. Grunddesignet bliver ved med at være det samme. Alpha Tauri har en bestemt plads, som ikke må
ændres, men der er stadig mange andre muligheder.”
Den nye tendens med konstant nye designs – ikke bare fra sæson til sæson, men også fra løb til løb – har det med at dele vandene.
”Det har jeg det ikke rigtig godt med,” siger John Nielsen, der som TV3 Sports ekspertkommentator bliver udfordret.
”Der er selvfølgelig nogle andre ting, man kan kende kørerne på, men jeg ville rigtig gerne have, at de havde den samme hjelm hele tiden. Man skal kunne kende en kører på hans hjelm, som man tidligere kunne med Graham Hill, Jackie Stewart og Ayrton Senna.”
”Men jeg kan også godt se en idé med de skiftende hjelmdesigns, for det skaber også en omsætning udenfor Formel 1. Nogle af Formel 1-kørerne sælger jo deres hjelme og giver pengene til velgørenhed, og det er fint. Men jeg synes, at Lewis Hamilton skal have det samme design, som da han startede.”
En Formel 1-kører, der hverken gør som Nyck de Vries eller Lewis Hamilton, er Kevin Magnussen.
”Jeg har ændret en lille smule på mit design i år – fordi designeren gerne ville have det,” fortæller Haas-køreren. ”Personligt er jeg stort set ligeglad med, hvordan min hjelm ser ud, så min indflydelse begrænser sig til, at jeg godkender de forslag, der kommer fra designeren.”
”Der er ikke nogen større betydning i mit design, og jeg ændrer det ikke særligt meget eller særligt ofte. Der kommer typisk nogle mindre ændringer én gang om året.”
”Jeg kan godt se problemet i, at det er svært at kende folk i dag, og at det er blevet sværere,” erkender Nicolaj Jacobsen. ”Tendensen går dog imod, at det skal være mere simpelt. Det har før skullet være vildt, og der er også forskel på, om man designer til en karting- eller en racerkører. I karting er der en tendens til, at det skal være vildere, mens det bliver mere neutralt, når man kommer op i bilklasserne.”
Den 30-årige hjelmdesigner lægger ikke skjul på, at han er mest stolt over det design, han lavede til Nyck de Vries’ debutløb i Formel 1. ”Om det skyldes selve designet, eller fordi det er mit første design i Formel 1, ved jeg ikke. Men når man ser sit design i Formel 1 for første gang, er det helt specielt. Da Nyck fik kontrakten med Alpha Tauri, var det også mærkeligt at tænke, at mit design nu var med i en hel sæson,” konstaterer Nicolaj Jacobsen og ler: ”Ja, når det nu hverken lykkedes min far eller mig selv at blive Formel 1-kørere, så er det sjovt, at jeg er kommet i Formel 1 på denne her måde.”
Denne artikel er bragt i Autosport #3 2023. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.