Der er rigeligt med grunde til at pakke picnickurven og sætte kursen mod FDM Jyllandsringen i den kommende weekend. Ved Grand Prix Danmark bliver der racerløb for alle pengene både lørdag og søndag.
Danish Thundersport Championship kører en dobbeltafdeling, hvilket vil sige at der køres i alt seks heat fordelt på de to dage. Hårdest bliver det med garanti for mekanikerne, som altså skal arbejde dobbelt så hurtigt som på en normal weekend. Til gengæld er der også dobbelt så mange point at gå efter, så mesterskabet kan se markant anderledes ud søndag eftermiddag.
DTC-klassen kalder sig selv for ‘Dansk motorsports kongeklasse’, men måles det i decibel og antal biler på banen, er det nok rettere First Stop SSC-klassen som er landets ubestridte konge – om ikke andet, så i denne weekend. 43 biler fra hele Skandinavien er tilmeldt klassen, som af logistiske årsager har delt sig i to. Det betyder også, at der er i omegnen af tre timers løb alene i Special Saloon Car-klassen!
Hvis Porsche, Ferrari, Corvette og et par højpotente BMW’er ikke er nok til at få dig op af stolen, er der flere kort på hånden. Yokohama Super Cup, for eksempel, hvor Martin Andersen i sin Seat Leon Supercopa igen tager kampen op mod de mindre, men absolut ikke langsommere Seat Ibiza og VW Polo-racere. Kampen er tæt i Super Cup, hvor der kun er 14 point mellem nummer to og fire i mesterskabet.

Hvis du er til fransk gourmet, bliver der minimum ti biler til start i Citroën DS3 Cup. Klassen har kæmpet med vigende deltagertal i den første halvdel af sæsonen, men det ser ud til at der nu er begyndt at komme nye kørere til. Tidligere DTC-kører, Clio Cup-mester og forsvarende Citroën DS3 Cup-mester, Kim Lund Johansen, er manden der skal slås, og selvom han er på hjemmebane har flere af kørerne ikke tænkt sig at give op på forhånd. Et par kørere fra tidligere er i denne weekend tilbage bag rattet. Blandt andet Mikkel Lippmann tager endnu en tørn i den franske mærkeklasse.
Og hvad så med Yokohama 1600 Challenge? Jo, 22 kørere har meldt deres ankomst, og det bliver Morten Jespersen som de 21 andre vil forsøge at slå. Den tidligere rallycrossmester er i gang med sin anden fulde sæson i den lille standardvognsklasse, og i sin hjemmebyggede Peugeot 208 leverer han topresultater på stribe. Ole Petersen har til denne sæson overtaget hvor hans bror, Steffen Petersen, slap sidste år, og Suzuki-køreren ligger p.t. på andenpladsen i mesterskabet.

I 1600 Challenge bliver det også til et gensyn med Steffen Larsen, der vel efterhånden har deltaget i stort set alle klasser i dansk banesport. I 2003 og 2004 vandt Larsen mesterskabet i klassen, og i denne weekend stiller han op i en Peugeot 207.
Fra det sønderjyske kan man altid regne med OK Mobil 1 Legends Cup, når underholdningen skal være i top. De små racere med glasfiberkarosseri og trillebørshjul (OK, det er rigtige hjul, men de ligner altså!) er garant for 15 minutters tæt race og til tider humoristiske indslag i form af afkørsler, snurreture og festlige racerkørere.
Youngtimer-klassen er også at finde på banen. YT-bilerne er mindst 15 år gamle og kan, i de flestes tilfælde, køres for et husholdningsbudget. Det er ikke nødvendigvis de smukkeste løsninger, men der er chance for fint racerløb på banen – og går du en tur igennem ryttergården og ser nærmere på teknikken, er der altid nok at se på hos YT-folket.