Skal du lade bilforhandleren ordne finansieringen af din nye bil – eller klare den selv?

Skal du have finansieret en ny eller brugt bil, vælger mange oftest den finansieringsaftale, som bilforhandleren tilbyder. Det er nemt, hurtigt og virker ikke så ubekvemt, som at bede om et lån i banken. Men tit viser det sig, at lånet gennem bilforhandleren er det dyreste. For stort set hele bilhandlerens avance ligger oftest på lånet!

Minibilerne har sejret og hovedparten af de biler, der sælges i dag er enten en af trillingerne fra Peugeot, Citroen og Toyota, Folkevogns Up eller søstermodellerne fra Skoda og Seat. Det er prisbillige og derfor voldsomt populære biler, der tit sælges til beløb fra 80.000 kroner og opefter for en helt ny bil!

Desværre betyder det også, at forhandleren stort set intet tjener på bilen – hvis han sælger den fra ny. For her beregnes forhandlerens avance ud fra nyprisen FØR de danske afgifter lægges oven på. Så selv om forhandleren måske typisk tjener 8-10 %, svarer det i kroner og ører til sølle 2-4.000 kroner for salget af en ny minibil.

Det presser økonomien hos bilhandlerne helt vildt og derfor er de naturligvis interesseret i alle de ekstraindtægter, de kan få ved bilsalget. Det er derfor, bilhandleren altid forsøger at sælge dig alle mulige udstyrspakker, lakforsegling og så videre, når først slutsedlen er skrevet under. For i forhold til en pris på 80-100.000 virker 7-8.000 ekstra for en udstyrspakke, som forhandleren måske tjener lige så meget på som bilen, jo som pebernødder i det store regnskab.

Bilhandleren sælger dig et lån med for lang løbetid

Det er her, at finansieringen af bilen også skæpper i kassen. For her er der oftest en god provision at hente for forhandleren – en provision der bliver højere, jo større renteindtægter forhandleren kan sikre finansieringsselskabet.

Derfor sælger bilforhandlerne minibiler med samme lange løbetid på 8 år, som de også sælger langt dyrere biler med. Det giver dig nogle dejlige lave afdrag og sikrer finansieringsselskabet en meget større renteindtægt, end hvis du kun havde valgt en løbetid på 3-4 år.

Her ville det månedlige afdrag have samme størrelse, som hvis du havde købt en dyrere bil. Det ville give dig en klækkelig besparelse på renteudgifterne og sikre dig en bil, der var fri for hæftelser tids nok, til at du kunne sælge den, før den skulle til sit første syn.

Provisionen skjules som stiftelsesomkostninger

Den provision forhandleren får for at formidle finansieringen, skjules oftest i form af noget højere stiftelsesomkostninger på billånet, end hvis du havde lånt pengene selv hos det selvsamme finansieringsselskab på nettet. Det er dyre ekstra penge at betale. For du skal både betale dem og renterne af dem tilbage.

Bilforhandlerens modtræk er at lokke med en lidt højere brugtpris for din gamle bil. Det skærer lidt ned på deres fortjeneste her og nu, men de tjener det oftest hjem igen, når de sælger din brugte bil en gang. For den får de jo fuld fortjeneste af. Her er ingen afgifter til staten med i beregningerne.

Klar selv dit billån på nettet!

Men i stedet for at lade bilforhandleren klare dit billån, kan du også vælge at låne i banken. Her er renten oftest billigst. Men her vil de kræve sikkerhed i bilen – og tinglysningsafgiften dertil fordyrer lånet en del.
Så rent faktisk får du et billigere lån ved at optage det på nettet. Start med det samme finansieringsselskab, som bilforhandleren har en aftale med. Så kan du se hvor stor en forskel i ÅOP, der er på de to lån. Tjek derefter billån hos nogle af de andre låneudbydere og vælg så den udbyder, der har den laveste ÅOP-procent. Det er dem, der har det billigste lån.

Vil du sparer tid, kan du bruge et af nettets prissammenligningssites, der sammenligner dem, som låner penge ud på nettet.