Helt nyt underlag skal sikre bedre kvalitet på FDM Jyllandsringen. For første gang siden man åbnede i 1966 brydes al belægning op.
Når DTC-sæsonen skydes i gang lørdag 23. april med FDM Jyllandsringens åbningsløb, sker det for første gang siden 1966 på et helt nyt underlag. Sidste i februar blev maskinerne sat i gang, og ny belægning af banen samt asfaltering af FDM Jyllandsringen blev påbegyndt. Et projekt, man hos FDM har set frem til.
”Nøjagtig ligesom det er vigtigt at vedligeholde og reparere vejene, er det nødvendigt at vedligeholde og reparere en racerbane, så kørerne har de bedst forudsætninger for deres kørsel. Derfor udskifter vi løbende det øverste slidlag på anlæggets to baner, men det er første gang siden FDM Jyllandsringens åbning i 1966, at hele banen rives op og skiftes ud,” siger Jesper Carlsen, leder af FDM Jyllandsringen.
FDM Jyllandsringen er den eneste racerbane i Danmark med FIA-godkendelse, hvilket blandt andet stiller krav store krav til banens vedligeholdelse og belægning. Det indebærer for eksempel, at banens øverste slidlag udskiftes løbende, det skete senest i 1993. For at få plads til det nye asfalt, har man brudt banen op til jord og ikke mindre end 5.000 ton asfalt er blevet fjernet banen. Projektet forventes at vare 14 dage, og banen skal efter planen stå klar fredag 11. marts med et nyt slidlag, der gerne skal holde de næste cirka 30 år.
”Umiddelbart efter det øverste slidlag er lagt, kan man køre på banen. Planen er, at de unge kører fra FDM sport skal være de første til at køre en runde på det helt friske underlag. Vi mener, det er passende, at det er fremtiden for dansk motorsport, der skal bruge banen i de næste mange år, som også får lov til at indvi den,” siger Jesper Carlsen.
Fakta om FDM Jyllandsringen
FDM Jyllandsringen blev bygget i 1966 af entreprenør S.K. Jensen. Banen er bygget oven på en gammel grusgrav. Det første år af banens levetid var motorsport den eneste aktivitet. Men allerede året efter begyndte FDM at afvikle køretekniske kurser.
FDM købte Jyllandsringen i 1974. I 1986 blev der udvidet med en manøvregård, da det blev en obligatorisk del af køreundervisningen for køreskole elever. Da der i 1990 kom krav om køreteknik til køreskoleelever, blev bane 2 bygget til dette formål.
Senere blev der udvidet med to nye manøvregårde i helholdsvis 1998 og 2004. I 2003 blev der udført en sammenlægning af bane 1 og bane 2, der betød, at FDM Jyllandsringen nu blev den længste danske racerbane med en samlet længde på 2300 meter. Hele FDM Jyllandsringens område dækker et areal på 63 hektar.