Andendagen på Snetterton var noget mere struktureret end i går. Vejret var ikke helt så godt, men det holdt dog tørt hele dagen med undtagelse af den sidste session der foregik på våd bane, hvilket i øvrigt var meget belejligt da jeg ikke har kørt i regnvejr i en formel-bil siden april sidste år.
Den første session forløb perfekt i forhold til de planer, min engineer og jeg havde lagt for dagen. Jeg lå og var hurtigst det meste af sessionen og var ganske godt tilfreds med at være 4’er, godt et halvt sekund efter, da jeg som den eneste ikke havde brugt nye dæk. Af erfaring fra i går fandt vi ud af at man vinder omkring et sekund på Snetterton med nye dæk, så umiddelbart var jeg ret tilfreds. Jeg havde nået en masse omgang og fået tilpasset bilen så vi faktisk ikke behøvede at lave de store ændringer resten af dagen.

I den anden session ville vi så smide et par friske sutter på kareten ret tidligt så vi kunne begynde at lave nogle lange stints for at se hvordan dækkene klarede sig over længere distancer. Desværre kunne jeg kun forbedre min tid fra første session med knap 3 tiendedele, da jeg havde bilen fyldt op med benzin til hele sessionen (påkrævet i følge reglerne) og vejret havde ændret sig til det værre. Og typisk nok at netop som vejret bliver bedre igen mod slutningen af sessionen får jeg en teknisk defekt på bilen, der rent pålidelighedsmæssigt stadig har nogle skønhedsfejl efter de mange opdateringer, der er kommet i år. Jeg måtte jo så se til fra sidelinjen resten af formiddagen uden at kunne komme ud og forbedre min tid.
I F2-testene er der en begrænsning på 300 km for hver testdag og efter mine mange lange stints i løbet af formiddagen havde jeg kun 35 tilladte omgange tilbage. De første 20 omgange brugte vi til at lave korte stints så jeg kunne få lov at finpudse nogle ting på banen og gemte de sidste 15 til den sidste halve time til at forbedre min tid på et nyt sæt dæk.
De femten omgange blev dog aldrig brugt på et sæt nye slicks, men i stedet et sæt nye regnvejrsdæk. Det var første gang for mig i dag på regnvåd bane i så voldsom en bil, og de første omgange var ret spændende! Men da først der var kommet varme i dækkene, bed bilen sig faktisk rigtig godt fast i banen. 15 omgange var dog ikke nok, da jeg forbedrede mine tider markant for hvor eneste omgang.
Nu glæder jeg mig bare til på mandag hvor jeg skal køre på Silverstone for første gang og til at køre på en lidt mere ’fancy’ bane. Ligesom her på Snetterton er der en del engelske kørere, der har fordelen af at de har kørt der op til flere gange før, men der er det helt klart min plan at slutte som hurtigste kører. Jeg er rigtig glad for min anden dag her på Snetterton, da jeg føler mig meget tilpas i bilen og jeg har nået alle målene med undtagelse af selvfølgelig at sætte tiden, som betyder en del set udefra, men mine øjne er fæstet på det første løb på Silverstone om et par uger og det er dér, jeg skal sørge for at være den hurtigste.
Johan
Fotos: Formula Two