Læs anden del af klubrallykøreren Johnny Nygaards vej til motorsporten her på Racemag.

Nu skulle der findes en bil, som kunne gøre sig gældende i klubrally regi. Klubrally er delt op i klasser. Klasse 1 er klassen jeg skal starte i. Klassen ses, som begynderklassen, hvor det er her man lærer alt indenfor rallysporten. Håndbremsevending, lytte efter codriverens koordinater og kører på forskelligt underlag.

Codriveren skulle have samme vilje til at vinde og forståelse for motorsporten, som jeg. Ellers kunne den ”team spirit” ikke opstå. Valget faldt på Thomas Madsen, som er tidligere DM 2010 vinder og Jysk/Fynsk mester for denne klasse, så det tog ikke lang tid at sige ja, når en person/ kammerat af en sådan kaliber bød sig ind for at være med i dette nye team, som blev døbt samme dag: Team Nygaard Rally.

Nu skulle bilen findes. Jeg havde søgt efter mærkerne: Peugeot, Honda, Toyota og Opel. Løbet i Kjellerup for denne begynder klasse var meget præget af den franske løve og legende bil: Peugeot 106 Rally.

Johnny Nygaards Opel Kadett GSI til klubrally
Johnny Nygaards Opel Kadett GSI til klubrally

Så da denne bil var meget brugt nu, kiggede jeg lidt tilbage i tiden, hvad der ellers var kørt med, for jeg skulle jo have en anden bil for at kunne slå de andre rutinerede kørere. Igennem tiden kunne jeg se at både en Opel Astra og en Opel Kadett GSI modellen var blevet brugt med stor succes. En større søgning var i gang, da der var ganske få at disse biler til salg her i Danmark. Men en dag ringede min codriver mig op og sagde, at han kendte en der havde en Opel Kadett GSI fra 1990 til salg.

Dagen efter satte jeg og Thomas Madsen kursen mod sælgeren og igen var jeg solgt fra første øjekast af bilen og lyden den kunne give fra sig.

At se en bil med racersæder og fuldstændig strippet for alt overflødig vægt også endda på hvide plader. Det var en fryd for øjet.

Jeg fik en tur i den for at jeg kunne høre og mærke, hvad det var jeg var på vej ud i.

Det var helt vildt, at høre små og store sten ramme skærmkassen og tænkte vi var ude på en grussti, men pga. de stramme seler kunne jeg ikke, som i en personbil rykke mig frem, men blot dreje hovedet til højre og se, at vi bare var ude på en almindelig landevej. Men p.gr.a. at alt ”dæmpende overvægt” var pillet ud –  lød det som kæmpe sten, som var ved at smadre bilen. – Det her var en ”racerbil” med alt hvad det indebar. Alt var standard på bilen, undtagen racersæderne. Bilen skulle efter fabrikken i sin tid slå en tid fra 0-100 på 8 sek. Jeg var solgt, men jeg vil hjem og tænke ekstra over det inden jeg sagde ja tak.

Nogle uger senere tog jeg op for at se bilen igen sammen med min mekaniker fra Autogaarden i Ikast – Tommy Nygaard og min far. Den blev godkendt af Tommy og en bil var købt til teamet. Bilen vil få et lille eftersyn hos Autogaarden i Ikast, så den er helt klar til sæsonstart.

Nu er bil og codriver på plads. Nu mangler der sponsorer, hvilket der pt. arbejdes på højtryk med. Foreløbig tak til de sponsorer der er kommet til her i januar, som er med til at gøre dette muligt.

Med racerhilsner

Johnny Nygaard

Ps. I kan se mere om teamet på facebook, søg efter: Team Nygaard Rally