James Hunt, playboy, festgal og en helvedes racerkører historien om en af de større en livet personligheder, som skabte, og formede formel 1, som vi kender, og elsker det i dag.

James Simon Wallis Hunt eller bare James Hunt, som blev det navn vi racerfans, associerer ham med, var født i London, og allerede fra en tidlig alder vild uregerlig knægt, karakteriseret som en rebel og hyperaktiv af venner og bekendte.

Da James blev 18 år var han på sit første besøg på Silverstone, og i det øjeblik var skæbnen beseglet, James Hunt besluttede sig simpelthen for, at han ville blive verdensmester, og gik derefter målrettet efter den titel, med samme indstilling som han havde til alt andet i livet.

Nu er det jo ikke altid sådan bare at vinde et VM, og slet ikke i racernes kongeklasse, hvor ikke bare rå talent altid er nok, men også at man kan få foden indenfor i et team og sponsorer som kan støtte en på vejen op.

Læs også: Er du fan af formel 1 og har lyst til at spille på K-mag, verstappen eller nogle af de andre nye helte kan du med fordel gøre det på 888 og få en 888sport kampagnekode bare tryk på dette link.

James racede i Mini racing, Formel Ford og senere formel 3 og blev igennem hans karriere i de lavere klasser, kendt for store crashes, og for at brække sig (det sidste for han rent ud sagt, var dødeligt ræd for at køre race) et kuriosum må man sige, når ens største drøm, er at blive nummer 1 i verdens hurtigste og farligste sport.

En af de bedste historier fra de lavere klasser, var da han kørte i en sø og bare undgik at drukne for han ikke havde råd til den ellers påkrævede sikkerhedssele.

Heldigvis for Hunt og for alle os racerfans lykkedes det for ham at finde en sponsor den stenrige Lord Hesketh som elskede Hunt fra første øjekast og valgte at spendere en anseelig sum på at starte et formel 1 team i Hesketh Racing.

Det var dog ikke uden problemer og teamet blev ofte nedgjort og hånet for mangel på professionalisme hvilket dog kom abrupt til ende da Hunt vandt det Hollandske Grand Prix og beviste for hele motorsportsverdenen at han mente business.

Da Hesketh Racing lukkede i 1975 fik Hunt kontrakt med Mclaren da han overtog sædet efter Emerson Fittipaldi som højst overraskende stoppede og allerede i 76 blev Hunt verdensmester efter nok en af de mest legendariske mesterskabsdueller nogensinde mellem ham og hans gode ven og rival Niki Lauda også skildret i filmen Rush.