Sæsonens næstsidste IRC-rally stiller mesterskabskandidaterne overfor en vanskelig opgave.
Der er lagt op til en yderst spændende afslutning på kampen om IRC-mesterskabet i år. Med to rallies tilbage er de to førende i mesterskabet, Kris Meeke (England) i Peugeot 207 og Jan Kopecky (Tjekkiet) i Skoda Fabia adskilt af et enkelt point. Hvert eneste point, de kan skrabe til sig, tæller derfor, men netop det kommende San Remo rally bliver nok et af de vanskeligste rallies i år mht. kompetente konkurrenter.
En stribe italienske kørere er på startlisten og der er nogle stærke navne imellem! Den tidligere Europamester, Renato Travaglia, Piero Longhi, Paolo Andreucci, Luca Rosetti og Umberto Scandola er en håndfuld, som nok skal blande sig blandt de førende. Derudover er Francois Duval med igen, efter han udgik få kilometre efter starten i Ypres. En hændelse, som han gerne vil lægge godt og grundigt bag sig. Til gengæld er vinderen af Rally Madeira, Giandomenico Basso, ikke med i San Remo, da rallyet kolliderer med et Europamesterskabsrally i Grækenland. I EM har Basso stadig sejrschancer, hvilket ikke længere er tilfældet i IRC. Derfor har han nedprioriteret San Remo. Men de øvrige startende skal nok give Meeke og Kopecky rigeligt at se til, hvis de vil sikre sig nogle af de points, som de begge har så hårdt brug for.
Rallyet i sig selv er heller ikke helt almindeligt. Der skal kun køres 9 hastighedsprøver, så der er ikke plads til uheld undervejs. Blot en enkelt punktering vil blive vanskelig at køre ind igen. Især, hvis der sker noget fredagens sidste prøve: Cuori. Denne prøve består af prøverne 1, 2 og 3, som bliver slået sammen til én lang prøve på hele 44 kilometer. Oven i købet skal den køres i buldermørke med første start kl. 22:43. Det bliver en prøve, som kommer til at sætte et stort fingeraftryk på resultatet af rallyet!
Foto: IRC