Racemag har talt med Michael Christensen om hans første sæson i Porsche Carrera Cup, og hvad fremtiden bringer.

Michael Christensen skiftede fra formel-biler til GT-biler, da 2012-sæsonen startede. I 2010 og 2011 havde han kørt GP3, men det var svært at finde budgettet til endnu en sæson, hvor han ville få en racer, der kunne være med på topplan. Kontakter tilbage fra sin tid i Formel BMW fik dog afgørende betydning for køreren fra Karlslunde.

Tyskeren Jonas Krauss var motorsportschef for BMWs formel-serie, men i mellemtiden var han blevet ansvarlig for Porsche Super Cup. Kort før jul i 2011 blev Michael Christensen, så tilbudt en sæson som kører i Porsche’s  Juniorprogram i Carrera Cup Deutschland.

– Jeg fik en rigtig god start i Carrera Cup, for allerede i anden løbsweekend kom jeg på podiet på Lausitzring, men samtidig vidste jeg godt, at det ville være svært at leve op til i de kommende løb. Næste løb var nemlig på Nürburgring, og den bane havde jeg aldrig kørt på, udtaler Michael Christensen til Racemag om sin start i den tyske mærkeklasse.

Danskeren har været godt tilfreds med sin første sæson i Carrera Cup’en. Og det er med rette for han ligger pt. nummer to i mesterskabet for rookies, og han har flere point end den anden kører i Porsche’s juniorprogram – østrigeren Klaus Bachler.

– Hvad angår min performance, så er løbet på Oschersleben klart et højdepunkt. Her lå jeg tæt på de bedste kørere i serien, og matchede deres omgangstider, udtaler Michael Christensen.

De tre kørere er René Rast, Sean Edwards og danske Nicki Thiim, der har en del mere erfaring fra tidligere sæsoner i den serie.

For godt en måned siden modtog Michael Christensen prisen som Driver of the Year for sin deltagelse i FIA Institute Young Driver Excellence Academy. Med prisen følger der også sparring af Alex Wurz og Robert Reid.

– Prisen er et rigtig godt signal til Porsche om, at der også er andre inden for motorsport, der lægger mærke til mit navn. Det er både på kort og lang sigt, at jeg kan have gavn af at udvide mit netværk, og få kontakt til kørere med en lang karriere i motorsport på topplan, udtaler Michael Christensen om, hvad han kan bruge prisen til.

Den hurtige kører fra Karlslunde er rigtig glad for at være en del af Porsche’s motorsportsprogram, og håber at fortsætte hos dem til næste år. Men det er først efter sæsonafslutningen i den kommende weekend, at hans første sæson bliver evalueret.

– Porsche har en rigtig god tilgang til talentudvikling. De har fra start af lagt vægt på, at den første sæson i Carrera Cup er for at få erfaring, og der har derfor ikke været noget pres fra deres side. Vi bliver behandlet, som de individer vi er, og skal ikke klemmes ned i en eller anden skabelon, men bare være os selv. Jeg vil rigtig gerne fortsætte hos Porsche, men der er ikke skrevet noget under endnu,  udtaler Michael Christensen til Racemag.

Porsche har tradition for at tilbyde deres junior-kørere deltagelse i Porsche Super Cup i deres anden sæson. Porsche Super Cup fungerer som opvarmning til en række Formel 1 løb. Derudover tilbydes de normalt også endnu en fuld sæson i Carrera Cup Deutschland, og mulighed for deltagelse i enkelte langdistanceløb – både 24-timers- og VLN løb. Men som nævnt, så træffes den endelige beslutning først længere henne på efteråret. Ser man på historikken fra tidligere kørere fra Porsche’s talentprogram, så er der dog ingen tvivl om, at Michael Christensen har leveret flotte resultater, der gør han har gode chancer for en forlængelse af sin kontrakt med Porsche.

I den kommende weekend køres de to sidste løb i årets Carrera Cup Deutschland på Hockenheim.

– Min målsætning er at slutte i top fem på Hockenheim. Gennem sæsonen er jeg blevet bedre og bedre, og det vil jeg gerne kunne sætte sammen til en afslutning blandt de bedste, udtaler Michael Christensen afslutningsvis til Racemag.

Når det danske Porsche-talent ikke kører løb, så arbejder han som instruktør i forskellige regi. Han er således tilknyttet den norske bane Rudskogen Motorcenter, hvor han lærer andre om kunsten at køre hurtigt, men sikkert. Derudover er han også en del af Porsche Sport Driving School, hvor han fungerer som instruktør. Det er forskellige arrangementer, hvor man har mulighed for at på lukkede baner, at forbedre sine køreevner uden, der behøves licens.

På den måde har det danske talent fundet balancen med et bijob, der gør, at han kan fokusere bedst muligt på sin karriere på racerbanen. Nu er der ikke andet for end at vente og krydse fingre for, at Porsche Motorsport forlænger med Michael Christensen.