Ib Kragh/Mie Petersen, begge Juelsminde, bragte sig lørdag eftermiddag i front for Danmarksmesterskabet i den hurtige 4WD-division, da de for andet DM-rally i træk tog den generelle sejr. Det skete ved Mekonomen Rally, der fandt sted i og omkring Vejle.

Peugeot-mandskabet kom midt under løbet i front for rallyet, og denne føring formåede de at holde løbet ud, selv om de midt på dagen løb ind i et koblingsproblem. Fejlen blev løst, men den kostede holdet 13 strafsekunder for at komme for sent til en tidskontrol, men trods straffen kunne de slutte som hurtigste mandskab. Sejren betyder, at holdet nu har overtaget førstepladsen i kampen om Danmarksmesterskabet efter Tim Svanholt/Carina Møller, Roskilde/Herlev, som er rykket ned på tredjepladsen.

Ib Kragh/Mie Petersen blev dog presset hårdt af Christian Jensen/Freddy Pedersen, Ans/Bjerringbro.

De regerende Danmarksmestre vandt flere prøvesejre og kørte sig i en position, hvor de før sidste hastighedsprøve blot var 7,4 sekunder efter. Sidste hastighedsprøve var særdeles krævende over 25 kilometer med mange sving, og den skulle vise sig at blive afgørende for udfaldet af løbet. Her var Ib Kragh/Mie Petersen 2,4 sekunder hurtigere, og deres sejrsmargen nåede dermed op på godt ti sekunder.

Det var i øvrigt et helt tredje mandskab, som lagde ud med at føre an i Mekonomen Rally, da løbets to første hastighedsprøver blev kørt i mørket fredag aften. Her var det Esben Hegelund/Ole R. Frederiksen, Hadsten/Skibby, som satte de bedste prøvetider, hvilket gav dem føringen i løbet. Selv om de ikke var hurtigst fra start lørdag morgen, formåede de at forsvare føringen indtil løbets femte hastighedsprøve, hvor de kørte af. Dog skete der kun materiel skade.

I ingen af de fire danmarksmesterskabsdivisioner gav Mekonomen Rally en forhåndsafgørelse. Dog er Henrik Larsen/Jeannette Kvick, Hårlev/Maribo, efter dagens løb meget tæt på at kunne sikre sig guldet i Standard National-divisionen.

Finalen køres den 26.27. oktober.

Resultatet af Mekonomen Rally 2013:

  Navn Bil (Klasse) Tid Diff
1 Ib Kragh Peugeot 207 Super 2000 (4) 01:03:25.100 00:00.000
2 Christian K. Jensen Peugeot 207 Super 2000 (4) 01:03:34.900 00:09.800
3 Tim Svanholt Mitsubishi Lancer Evo IX (4) 01:04:20.800 00:55.700
4 Kim Boisen BMW M3 E30 (10) 01:05:00.900 01:35.800
5 Max Christensen Subaru Impreza WRX STI (4) 01:05:16.800 01:51.700
6 Tom Pedersen Opel Corsa (4) 01:05:41.800 02:16.700
7 Steen Andersen Mitsubishi Lancer Evo X (4) 01:05:48.200 02:23.100
8 Martin Johansen Renault Clio II Maxi 2000 (8) 01:05:48.300 02:23.200
9 Benny Pedersen Peugeot 308 (8) 01:06:02.400 02:37.300
10 Michael Sørensen Subaru Impreza N12B (4) 01:06:48.700 03:23.600
11 Steen Johansen Mitsubishi Lancer Evo IX (4) 01:07:44.1000 04:19.900
12 Dan Pedersen Subaru Impreza (4) 01:07:50.600 04:25.500
13 Kim Madsen Peugeot 208 R2 (2) 01:08:17.200 04:52.100
14 Torben Sørensen Subaru Impreza (4) 01:08:22.100 04:56.1000
15 Sebastian Aagaard Renault Clio RS (8) 01:08:25.100 05:00.000
16 Frank Nielsen Citroën C2 R2 Max (2) 01:08:39.000 05:13.900
17 Jacob Jensen Peugeot 208 (2) 01:08:43.900 05:18.800
18 Morten Karl BMW E 36 MR (8) 01:08:58.200 05:33.100
19 Jesper Bisted Suzuki Swift Maxi 1600 (7) 01:08:58.900 05:33.800
20 Kjeld Seidler Peugeot RCZ (9) 01:09:03.900 05:38.800
21 Lars Kragh Porsche 911 GT3 (4) 01:10:19.000 06:53.900
22 Carsten Jensen Renault Clio III Sport (3) 01:10:39.700 07:14.600
23 Michael Ted Mcbride Honda Civic R3 (3) 01:10:44.000 07:18.900
24 Jacob Madsen Suzuki Swift (5) 01:11:01.600 07:36.500
25 Claus Lisberg Citroen C2 R2 (2) 01:12:30.300 09:05.200
26 Flemming Hansen Ford Escort RS2000 (13) 01:12:34.700 09:09.600
27 Kristian Sandal Opel Ascona B, 2,0S (17) 01:12:45.300 09:20.200
28 Nicolai Jensen Peugeot 207 (6) 01:13:13.000 09:47.900
29 Henrik Larsen Renault Clio II Ragnotti (6) 01:13:28.700 10:03.600
30 Christoffer Söderberg Opel Ascona A (13) 01:13:59.300 10:34.200
31 Jesper Borgaa Fischer Citoen Saxo (1) 01:17:01.000 13:35.900
32 Michael Nielsen Ford Puma (7) 01:22:07.800 18:42.700
33 Brian Klausen VW Golf (6) 01:35:24.300 31:59.200