DM-rallysæsonen 2010 er lige så stille ved at skrive sig ind i historien som en klassiker. Fine biler, tætte dyster og en vis grad af uforudsigelighed har karakteriseret årets 4 rallies, som med en sejr til Karl-Åge Jensen (billedet) i BMC-Rally i Bramminge nu har budt på 4 forskellige vindere.

BMC-rally bød på en helt uhørt tæt kamp, hvilket er så meget mere bemærkelsesværdigt, fordi rallyet var delt op i to meget forskellige halvdele: En fredag aften med mørke og grus fulgt af en lang lørdag med mange prøver på asfalt.

Grusprøverne fredag aften var det store samtaleemne inden starten. Alle som en var kørerne enige om, at prøverne ikke nødvendigvis var afgørende, men “det vil jo være skidt at sætte et halvt minut til her” var den enslydende kommentar fra flere. De fleste valgte fuld grusopsætning på deres biler, men enkelte – heriblandt de to Peugeot 207 S2000 kørt af Christian Jensen og Karl-Åge Jensen – valgte at bibeholde asfaltundervognen. Det var mere grundet mangel på undervognsdele end et egentligt taktisk valg og det ville blive spændende at se, hvor stor betydning, det ville få.

I praksis var det ikke meget. Efter de 4 prøver var kørt førte Michael Pedersen rallyet med et forspring på 0,7 sekund ned til Christian Jensen. Karl-Åge Jensen fulgte 9,3 sekunder bagude, hvorefter Martin Johansen og Ib Kragh var henholdsvis 10,9 og 19,3 sekunder efter den førende. Altså var der ikke nogen her, som var sat afgørende af til trods for, at teamene havde angrebet prøverne meget forskelligt.

Alvorlige tidstab var Max Christensen og Steen Andersen udsat for, men i begge tilfælde skyldtes det ikke problemer på prøverne, men i stedet tekniske problemer med bilerne. Noget som senere tvang Max Christensen ud af rallyet, mens Steen Andersen kunne fuldføre efter at have lånt en gearkasse af Michael Pedersen.

Lørdag morgen stod asfalten så for døren og her var Michael Pedersen lidt sløv i optrækket. Med kun 7. hurtigste tid på første prøve tillod han Christian Jensen at gå i spidsen med et forspring på 5,9 sekund – og det var så den største føring, som nogen kører kom til at opnå i BMC-rally overhovedet!

Michael Pedersen svarede igen på næste prøve og lukkede lidt af hullet op til Christian Jensen, men herefter overtog Karl-Åge Jensen rollen som første udfordrer og rallyet udviklede sig til en helt utrolig duel imellem de to Peugeot-teamkammerater. Med 6 prøver tilbage var Karl-Åge kun 3,2 sekunder bagude – og forspringet blev stadigt mindre. Da det seneste DM-rally på Falster blev vundet med 3,5 sekunder omtalte vi det her på Racemag, som en klassisk tæt dyst. I Bramming var et forspring på hele 3,5 sekunder et kolosalt stort forspring!

Følg blot udviklingen på de sidste prøver: Efter SS8 fører Christian Jensen med 3,2 sekunder. SS9 – Christian fører med 1,9 sekund. SS10 – Karl-Åge fører med 0,1 sekund. SS11 – Karl-Åge fører med 0,3 sekund. SS12 – Christian fører med 1,5 sekund. SS13 – Christian fører med 0,2 sekund. Fantastisk spændende! Og hele vejen fulgte Michael Pedersen de to Peugeoter som en skygge og var kun 10 sekunder bagude. Han var i den grad stadig med i spillet.

SS14. 8,7 kilometer asfalt skulle afgøre det hele. Prøven havde været kørt 1 gang tidligere, hvor Michael Pedersen havde været hurtigst, men nu, hvor det for alvor gjaldt var det Karl-Åge Jensen, som pressede citronen mest. Hele 5,5 sekunder kørte han hurtigere anden gang og det var nok til igen at bringe sig foran Christian Jensen med sølle 1,8 sekund.

I det drama glemte man næsten helt de øvrige deltagere, men det er værd at bemærke, at hurtigste mand på lørdagens prøver faktisk var en helt 4. kører. Brian Madsen havde en forfærdelig fredag, hvor sygdom i bilen, mangel af grusundervogn og det faktum at hans Peugeot 306 kun trækker på 2 hjul, betød at han faldt næsten to minutter bagud i forhold til de førende. Men lørdag morgen var Brian og Peugeoten tilbage i deres rette element og mens slaget rasede imellem Michael Pedersen, Christian Jensen og Karl-Åge Jensen kørte Brian Madsen sig faktisk 10 sekunder tættere på førstepladsen med en række hurtigste tider.

Jo, DM-rally 2010 er en klassisk sæson! Det ligger allerede fast. Og året er ikke slut endnu – sidste DM-rally køres først i november omkring Slagelse. Skal vi også der se en ny vinder? Intet er umuligt i år.

Foto: Intercom

Resultater:
1: Karl-Åge Jensen/Freddy Pedersen – Peugeot 207 Super 2000
2: Christian K. Jensen/Søren Tøndborg – Peugeot 207 S2000 (+1,8)
3: Michael Pedersen/Mie Petersen – Mitsubishi Lancer Evo IX (+13,9)
4: Ib Kragh/Karsten Isaksen – Fiat Grande Punto Abarth (+1:22,5)
5: Brian Madsen/Anja Posorski – Peugeot 306 Maxi (+1:31,9)
6: Tim Svanholt/Per Henriksen – VW Golf IV Kit Car (+1:36,9)
7: Kim Madsen/Kasper Sørensen – Mitsubishi Lancer Evo (+2:26,6)
8: Steen Andersen/Jens Chr. Anker – Mitsubishi Lancer Evo VII (+3:10,7)