Da Peugeot #7 og 8 kørte over målstregen efter 12 timer på Sebringbanen lørdag som nummer 1 og 2, skrev det franske team historie. Det er første gang, et fransk mærke vinder den amerikanske langdistanceklassiker, siden løbet først kørtes i 1952, og det sætter en stopper for 11 års tysk dominans i Sebring.

Ikke mange sekunder skilte de to franske racere, trods spin, safetycar-perioder og den heftige trafik på banen. Efter 367 omgange kunne #7 med Marc Gené, Alexander Wurz and Anthony Davidson (foto) tage det ternede flag foran Sébastien Bourdais, Nicolas Minassian and Pedro Lamy i #8. Det var den tredje 1-2-sejr til det franske hold siden Le Mans i juni 2009 og Petit Le Mans sidste efterår.

Anthony Davidson, Alexander Wurz og Marc Gené på Sebring 2010

– Vores mission var at validere en række udviklingsdele, og vi nåede det mål fuldstændigt. Trods vores hovedrivals fravær mener jeg, at vi gav et godt show, og teamordrer blev først givet efter de sidste pitstops med en halv time igen. Det var ret intenst, men også meget givende, siger Olivier Quesnel fra Team Peugeot Total

– Pålidelighed vil spille en stor rolle på Le Mans, og de to 908 Hdi FAP kørte som urværk her, og vores brændstofpåfyldning, løbsstrategi og hele teamets arbejde var også meget stærkt. Vi kan være stolte af at have sat en fransk sejr på dette løbs æresliste, og 908’eren har nu haft succes med at vinde i alle de større langdistanceløb. Det er et lovende resultat, men vi kan ikke tillade os at tage øjet fra bolden, siger Quesnel videre.

Teamet tester mandag og tirsdag sammen med en lang række andre teams, heriblandt Corvette Racing med Jan Magnussen og Co. Marc Gené, Anthony Davidson og Simon Pagenaud deler testarbejdet imellem sig.

Næste løb for Peugeot-teamet bliver 1000 km-løbet på Spa-Francorchamps den 7.-9. maj.

Fotos: Team Peugeot Total