Årets 24-timersløb blev historisk. I topklassen var Ferrari tilbage for første gang i 50 år, og den pole position, som Ferrari #50 med Nicklas Nielsen, Antonio Fuoco og Miguel Molina sikrede sig torsdag aften, viste sig ikke at være en enlig svale. For selv om danskerbilen fik tekniske problemer kunne søsterbilen med Alessandro Pier Guidi, James Calado og Antonio Giovanizzi køre sejren hjem med halvandet minuts forspring til det Toyota-team, som har domineret løbet i de seneste år. Det var det italienske mærkes tiende generalsejr og den første siden 1965-udgaven af løbet.

Selv om de tekniske problemer forhindrede Nicklas Nielsen at kæmpe med om sejren, kunne han med en femteplads notere sig positionen som bedste dansker i Hypercar-klassen, hvor Mikkel Jensen og Michael Christensen var med i kørerbesætningerne på de bedst placerede Peugeoter og Porscher på ottende- og niendepladsen.

Den eneste tilbageværende danskerbil i GTE Am-klassen med Michelle Gatting, Sarah Bovy og Rahel Frey var længe med i topkampen, men en kombination af nedslidte bremser og manglende fart betød, at Iron Dames Porsche #85 sluttede på fjerdepladsen. Den lyserøde bil endte en omgang efter den vindende Corvette, og at hele teamet i og omkring teamet ellers havde været effektive, blev understreget af, at man blot tilbragte 35 minutter og 28 sekunder i pitten, mens det amerikanske team anvendte 43 minutter og 16 sekunder.

En dansker kom dog på podiet. Det var Malthe Jakobsen, som sammen med Alexandre Coigny og Nicolas Lapierre sluttede på 12. pladsen i det hårde LMP2-felt efter et løb, hvor den danske teenager kørte næsten ti af de 24 timer i løbet i Cool Racings bil. Trioen sluttede som nummer to i Pro/Am-kategorien, fem omgange efter vinderne. På 13. pladsen kom den sidste fuldførende danskerbil – Jotas #28 – med David Heinemeier Hansson, Oliver Rasmussen og Pietro Fittipaldi, og medvirkende til dette resultat var det faktum, at bilen tilbragte over en halv time mere i pit end den vindende LMP2-bil.

Se resultatet fra 24H Le Mans 2023 her.