Renault Clio Cup 2010 bliver en publikumsmagnet i 2010. Det er tankerne bag det oplæg til mærkeklassen for næste sæson, som torsdag aften er blevet præsenteret for kørere og potentielle kørere.

Flere fra mærkeklassen har været samlet hos K Rejser i Åbyhøj for at komme med et bud på 2010-sæsonen. Alt tyder på, at klassen kommer i en radikal ny form næste sæson – til glæde for publikum og konkurrencegenerne hos racerkørerne.

Vi kører sammen med DTC til de fire nationale løbsweekender

– Vi kører sammen med DTC til de fire nationale løbsweekender. Det vil sige, når DTC er på banen, er vi det også, inkl. gridshow, hvis der er gridshow i 2010, siger Jacob Kristensen til Racemag om forslaget, som er stillet kørerne og endnu blot eksisterer på idestadiet.

– Det har været et rigtig positivt møde, og flere kørere var mødt op med indstillingen, at de nok ikke kom i 2010. Efter mødet og efter at have hørt oplægget kommer alle kørere. Jeg tror, vi bliver mange biler i 2010, siger Jacob Kristensen.

Da DTC-feltet næste år skal køre sammen med svenske STCC i den nye Scandinavian Touring Car Cup, så vil Clio-racerne ved den lejlighed køre sammen med en anden klasse. Dette års bronzevinder i Renault Clio Cup ønsker samtidig at der skal mere fart på de små racere, for at de ikke skal være for langsomme i forhold til DTC-bilerne.

– Clio´en forsøger vi for MEGET små penge at gøre lidt hurtigere. Vi snakker om indsugning og udstødning – ikke andet, siger Jacob Kristensen. I forbindelse med den nye afvikling skifter klassen – hvis alt går vel – navn til DTC Light.

Men det er ikke bare rammerne, der bliver markant ændrede i næste års udgave af cuppen. Også det sportslige reglement er blevet rystet godt og grundigt, så der er lagt op til overhalinger og større belønning for en god præstation også i kvalifikationen.

– Tidtagningen giver fulde point, 1´er i tidtagning starter bagerst i heat 1, og sidste mand i tidtagningen starter forrest i heat 1. I heat 2 starter den, der har lavet flest point i tidtagning og heat 1, forrest, siger Jacob Kristensen.

Baggrunden for de radikale ændringer er svindende deltagerantal i 2009 med færre end10 kørere ved flere afdelinger. Det skal større tilknytning til DTC og lovning om tv-tid nu ændre på.

Foto: Birger Vilén