Lørdag var Ib Kragh draget til Holland for sammen med sit team at deltage i Zuidersee Rally. Målsætningen var hverken sejre eller pokaler, men derimod opvarmning og erfaring med de forandringer, der er foretaget i teamet. Siden sidste sæson er der nemlig kommet Michelin-dæk på den sorte, røde og hvide Citroën DS3 R5, hvor Freddy Pedersen har sat sig i co-driver-sædet, mens Keld Christensen er tilbage på serviceholdet.

”Zuidersee Rally blev en ganske fornuftig test for os,” siger Ib Kragh, ”for vi fik prøvet en masse forskellige ting.”

”Flere af hastighedsprøverne skulle køres tre gange, så her havde vi mulighed for at sammenligne de forskellige Michelin-dæk, og det gik rigtig godt. Vi havde foretaget nogle ændringer på hjulvinkler med de opsætningsdata til Michelin-dæk, vi havde fået fra Citroën. Sidste år havde jeg problemer med, at bilen ville køre ligeud i vinkelsving, men det problem er helt løst.”

Mens Michelin-dækkene var en helt ny oplevelse for Ib Kragh, så har han tidligere arbejdet sammen med Freddy Pedersen, der atter er hans co-driver. Det er bare 11 år siden.

”Freddy og jeg skulle også lige lære hinanden at kende igen. Han siger tingene på en anden måde, end jeg er vant til, men det var ikke det helt store,” siger Ib Kragh, som sluttede løbet på en generel ottendeplads. ”Da vi kørte løbet i 2014, drejede det meget mere. Der var to prøver fra dengang, som var gengangere, men de nye prøver gik meget ligeud.”

”Vi skulle afslutte løbet med to gange at køre en lang industriprøve på 20 kilometer. Der var kantsten, og steder, hvor stenene var kørt op, og det gjaldt om at passe på. Da der var fem kilometer tilbage første gang, virkede bilen mærkelig, når jeg skulle bremse, for den fløj fra side til side, og da vi kom til en chikane, var jeg nær ved at brage ind i den. Vi havde så en punktering på højre forhjul. Dækket blev siddende, men bevægede sig ind og ud. Det kostede os 40 sekunder i forhold til anden gang, vi kørte prøven, selv om vi havde to overhalinger. Vi blev nummer otte generelt, var et sekund fra nummer syv og ti sekunder fra nummer seks, så måske kunne vi være blevet nummer fem generelt. Men resultatet var ikke afgørende.”

Efter påsken går det i gang igen for Ib Kragh og Freddy Pedersen. Den 2. april stiller de til start ved AutoPartner Ans Kro Rally Grand Prix i Kongensbro, og ugen efter gælder det første afdeling af Danmarksmesterskabet i rally, som køres i Nordtyskland.