Efter at vi har bevæget os ca. 250 km sydøst over, fra Sebring har vejret ændret sig til det sommervejr, vi havde sat snuden op efter hjemmefra, med 31 grader i solen om dagen og over 20 grader om aftenen. Hele teamet er nu flyttet til Palm Beach, hvor vi har indlogeret os på PGA Golf of Champions resort, hvor der i denne weekend skal spilles Honda Classic, hvorfor hotellet er fyldt med golfspillere fra hele verden.
Torsdag den 16. februar blev så vores første testdag på Palm Beach International Raceway, hvor vi i første omgang var lidt forundret over, at den var programlagt fra kl. 15 til kl. 21 – men på disse kanter er det så varmt midt på dagen at det bedst lader sig gøre, at køre race i skumringstid, hvorfor hele anlægget er oplyst og man føler sig hensat til Formel 1 løbet i Singapore, når bilerne bremser op for enden af langsiden og bremseskiverne lyser om kap med den røde aftensol.
Testen er forløbet planmæssigt med Jan Magnussen i hurtigste tid med 1:19:700 og Martin Hansen i top 3 med tiden 1:20:450 for en omgang på banen, der er 3.2 km i alt, med en langside på godt 1 km.
Som vi oplevede det på Sebring, er gæstfriheden stor hos amerikanerne og blandt vores nordiske brødre bliver der knoklet med bilerne og setup, da banen er hård ved dækkene om end at overfladen er pæn og glat uden de mange ujævnheder vi sloges med på Sebring.
Når vi sammenligner vores dækforbrug med vores konkurrenter ser det ud som om, at vi har fundet et bedre setup – eller vi må være lidt klogere på dæktryk, da vi ud af 18 biler til start kun var 7 biler tilbage i sidste test stint der gik kl. 20.40, da alle øvrige teams havde opbrugt deres dæk og man først kan få nye forsyninger i morgen.
Der er meget greb i banen og da andre teams end os på Sebring havde problemer med at bagtøjet der stod af, er der nu meldt alt udsolgt af disse stumper, hvorfor vi kommer til løbs weekend med en viden om, at grejet skal holde til på søndag, og der derfor skal tages vare på det vi har.
Fukamuni Racing har efter torsdagens træning endnu en gang bevist, at vi er et professionelt team, der ikke efterlader noget til tilfældighederne, og vi har konstant 3 mand på hver bil, der knokler uden pause på at gennemgå alle observerede forhold af køreren. Hvor vi især har døjet med vibrationer i bilen, som vi tilskriver de Hoosier dæk, vi ikke har erfaring med fra tidligere, det ser ud som om at de flytter sig på fælgene, hvorfor vi i morgen vil bede dækfirmaet om at spare på dækfedtet ved montering.
Vi klokker fortsat 248 km/t for enden af langsiden, og i mørket er det en fryd at se bremseskiverne lyse op i natten, der giver minder om Le Mans så man har følelsen af at være med til et langsdistanceløb.
Søren Jensen
Fukamuni Racing