Den første danske racerkører er klar til start i det 80. Le Mans i juni. David Heinemeier Hansson får sin debut i 24-timersklassikeren for franske Luxury Racing i GTE-klassen.

Danskeren med bopæl i USA skal køre hele World Endurance Championship, WEC, for det franske Ferrari-team i GTE-Am klassen.

– Jeg har haft en drøm om at køre Le Mans siden jeg så Tom Kristensen vinde tilbage i 1997, så det er helt fantastisk at det nu bare er 6 måneder ude i fremtiden. Tingene gik rigtig stærkt sidste år efter jeg farede igennem først IMSA GT3 Challenge, så Grand-Am, så ALMS, og så ILMC. Jeg havde ikke regnet med at Le Mans ville være på menuen allerede i 2012, men resultaterne, hastigheden og erfaringen kom hurtigere end beregnet og med det også mulighederne for Le Mans, siger David Heinemeier Hansson til Racemag.

David Heinemeier Hansson debuterer i Le Mans 2012

Luxury Racing kørte også Le Mans og ILMC sidste år med to Ferrari 458 GT2. En bil, som hele sæsonen har været med fremme i GT-racing både i USA og Europa. Det begrænser ikke forventningerne hos danskeren.

– At det så tilmed bliver med et killer-team i en killer-bil er jo mere end man kunne drømme om, men selvfølgelig også en smule skræmmende. Når både bil og team er i superliga-klassen, så stiller det jo store krav til at os i kørersædet – men jeg har aldrig været bange for at sætte det på en prøve!

David Heinemeier Hansson debuterede i GT-sammenhæng i ILMC (forløberen til WEC) i 2011 med det dansklede Lotus Jetalliance. Og det er da også alliance med det østrigsk-baserede Lotus-team, der har skaffet Heinemeier Hansson pladsen hos Luxury Racing.

– Aftalen er kommet i stand via Jan Kalmar og hans team, der i denne sæson arbejder sammen med de gode folk fra Luxury Racing for at få os helt til top. Og eftersom jeg kørte med Jan sidste år i ILMC, så var det et naturligt skridt at følge med til WEC og få en chance i en konkurrencedygtig bil til Le Mans, siger han videre.

Luxury Racing kører hele WEC sæsonen med to biler – en i hver af GT-klasserne. Heinemeier Hansson deltager i GTE-AM sammen med en ’amatør’ og en professionel kører, som der endnu ikke er sat navn på

Danskeren, der er partner i it-virksomheden 37Signals, hopper dog ikke ud på dybt vand, når han debuterer for teamet på Sebring i marts.

– Vi har to tests arrangeret inden det første løb i Sebring, så jeg er spændt som før juleaften for at komme igang. Heldigvis er jeg også forholdsvis godt bekendt med Sebring efter at have kørt mere end en håndfuld løb der, så med et 12-timersløb bliver vi med garanti også rystet godt sammen som start på sæsonen, siger Heinemeier Hansson.

Med tilmeldingen udfyldt til WEC’s første sæson er adgangsbilletten til Le Mans i juni også sikret. Racemag følger naturligvis både WEC samt Le Mans.

Det forventes også, at Tom Kristensens og Jan Magnussens deltagelse i Le Mans blot afventer offentliggørelse.