Jan Magnussen var i dag på besøg hos de studerende på uddannelsen til autoteknolog ved Århus Tech. Anledningen var, at studerende i den kommende sæson skal være med i det danske Formel Ford mesterskab. Ikke som kørere, men som dem der skruer på bilerne.
“Det er bare fantastik. Det er dejligt udansk synes jeg. Det er fantastisk. Bare der kunne være nogle flere af sådan nogle”, siger Jan Magnussen til Racemag.
Det nye initiativ sker i samarbejde med racerbanerne, DASU, kørerforeningen og Formel Ford producenterne. Producenterne stiller biler til rådighed, banerne, faciliteter og DASU gør det lettere at få racerlicens. Alt sammen noget, der skal gøre det billigere at deltage i klassen.
Torben Vad, ekstern lektor på Århus Tech fortæller:
“Bilproducenterne stiller biler til rådighed, dem er der en mindre betaling for. Køreren skal betale for at have et sæde. Tidligere har det kostet 40-50.ooo for en raceweekend for at køre i Formel Ford. Og her kan vi tilbyde et lignende setup for 12.000 kr. Vi tror, at det er så stor en besparelse, at det vil kunne tiltrække en del nye kørere.”
Jan Magnussen kørte med i det engelske Formel Ford-mesterskab i 1992. Det blev til syv sejre og en sejr i Formel Ford Festivalen. Han fortæller her, hvad det år betød for den videre karriere:
“Det var det første rigtige skridt fra gokart videre til biler. Jeg havde god succes. Det at vinde Festivalen var helt klart afgørende for mig. Et vigtigt skridt for at komme videre, for at blive set og for at blive opdaget derovre. Men det er en fantastisk bil at køre i. Der er ikke noget downforce som sådan. Faktisk overhovedet ikke noget. Kun mekanisk bid, så du lærer en masse omkring vigtigheden af at få sat din bil op ordentligt.”
Og selvom der findes andre muligheder for gokart-talenter, mener Jan Magnussen at Formel Ford er det bedste.
“Der er mange ungdomsserier nu, men jeg synes stadig den rigtige vej at gå, det er gennem Formel Ford, fordi du får en god basal grundviden omkring hvad der er vigtigt. Som sagt, der er andre kategorier, men de har jo vinger og ting som godt kan forvirre det lidt. Jeg synes helt klart, at Formel Ford er den rigtige vej.”
Uddannelsen har allerede fået stillet to Aquila-racere til rådighed, men har gode forhåbninger om at stille op med i alt fire biler. Dan Suenson fra Aquila Racing Cars deltager også i undervisningen, så eleverne (og kørerne) er i gode hænder. Hvis du vil læse mere om eleverne, kan du følge holdet her.
Foto: Steffan Frostholm