Sydhavsrally med 70 års på bagen, og rallyet blev sportslig godt, og med 8 prøver, fire forskellige og hvor SS8 var løbets powerstage i en anden udgave end den kørt som SS6. 

Generelt var det Kristian Poulsen/Ole R Frederiksen i den nye VW Polo R5 som tog den samlede sejr i løbet, og ham Poulsen, han er bare en dygtig chauffør der bag ruskindsrattet.

Nykøbing Falster Hallen og service derved var flotte omgivelser til løbet, og de lidt over 50 tilmeldte rallybiler havde et flot serviceområde og vejret var skønt.

Motorklubben NFMS med John Larsen bag ’rattet’ havde fundet fine prøver, og den kendte Yokohama industri prøve var tilbage i fuld længde. Eneste minus var at SS3 blev aflyst grundet tidsplanen, men ellers et godt og vellavet rally, prøverne havde deltaljer som gjorde dem ekstra udfordrende, uden kantmarkeringer mange steder, så var det rally som i de gamle dage.

Med en sejrsmargen på 15,9 sekunder, så virkede det udefra set til, at Kristian Poulsen og Ole R Frederiksen kørte et rally uden de store fejl, han er en godt chauffør og har et højt både bund og top niveau, en SEJR som var fuld fortjent.

Kenneth Madsen/Mette Felthaus i Suzuki Swift R+ tog sejren på powerstagen, og selvom løbet startede med bøvl med gearcuttet, så kom de tilbage og viste fart og stabiliteten, og andenpladsen var også velfortjent.

Martin Johansen/Finn Thomsen i Peugeot 208 T16 R5 tog den generelle tredjeplads, og den var der hård fight om, en udbremsning fra Ib Kraghs side på SS7 gav Martin luft, og så kunne Martin og Finn for andet løb i streg indtage den plads, flot kørt i en ny bil for.

Esben Hegelund/Karsten Isaksen i Skoda Fabia R5 trak sig tidligt fra løbet, grundet Esben havde en meget dårlig ryg, en arbejdsskade hjemme fra firmaet i ugen optil løbet.

Kim Boisen/Louise Bang Christiansen i BMW M1 tog også en klassesejr samt sjette hurtigst generelt, så der var godt humør i det team efter løbet.

Mikkel Therkildsen Schlütter/Lars Kjærsgaard Basse i Mitsubishi Evo 9 imponerede på ny, og tog en klassesejr samt den generelle 9 plads, det er altså bare flot kørt.

Kasper Nyman/Claus Kammersgaard i Skoda R2 tog klassesejren, efter at Rasmus Sørensen og Heidi Knudsen i Peugeot 208 R2 fik problemer med en bremseslange til det ene baghjul på SS5, og det kostede tid på både SS5 og 6. Men intet at pege af, Kasper Nyman og Claus leverede varen på dagen, og fik maksimum point i klassen, men på powerstagen der var Rasmus og Heidi et mulehår foran, spændende og fed fight.

Jacob Madsen/Line Nedergaard i Suzuki Swift havde klassesejren helt ned i bukselommen, men et kommunikationsbrist på SS7 gjorde, at de kørte en omgang for meget, træls i det samlede Dansk Super Rally-mesterskab, men på dagen vandt så Allan Kirkegaard/Anja Søndergaard fra det samme team, Suzuki Motorsport.

Niels Jørgen Jørgensen/Mikkel Kjærgaard i Opel Manta gjorde det forrygende, vandt klassen samt 16 generelt, og det endda med reservemotoren som ikke engang var justeret helt ind, det fortæller noget om Niels Jørgens evner bag ruskindsrattet, han tumler den bil med overbevisning.

Med næsten mindst mulig margen, tog Mikkel Njor og Julie Schmidt Matthiesen i Suzuki Swift sejren over Oliver Saust/Peter Holm Rasmussen i Opel Adam, inden den sidste prøve førte Oliver og Peter med små 4 sekunder, men på den sidste prøve fik Mikkel og Julie både sejren og point fra powerstagen, rally når det er bedst og værst, stor jubel og stor skuffelse fra hvert mandskab.

Casper Olsen/Mikkel Krarup Hansen i Opel Corsa OPC er suveræne i klassen, og viser bare hurtige tider samt spændende kørsel.

Klaus Damm Kristiansen/Christian Mink tog igen sejren i Opel Adam cuppen, de havde en 10 sekunders margen inden SS7, her punkterede konkurrenterne Michael Broberg/Mette Jensen så, og sejren blev ganske komfortabel, men på powerstagen tog Michael og Mette top pointene.

Generelt var det et godt rally, med mange spændende kampe i kampen, og dermed blev jubilæums rallyet som skulle have været afviklet over to dage et godt minde at kigge tilbage på for alle.

Se resultatet af Sydhavsrally 2020 her.

Se stillingen i Dansk Super Rally her.

Næste afdeling i DSR, Dansk Super Rally, er Rally Naturens Rige den 3. oktober, hvor Ikast Motorklub er værter. Rallyet tæller også til Minirally Syd-turneringen.