Flere temas – herunder blandt andre McLaren og Force India – har anklaget Haas’ 2018-racer for at være en kopi af Ferraris 2017-model.
Årsagen er, at Haas er det hold på gridden, som bedømt på vintertesten og årets første grandprix i Australien har gjort de største fremskridt i kampen om at være det bedste team i midterfeltet.
Både Fernando Alonso og senere Force Indias CEO, Otmar Szafnauer, har undret sig over Haas’ pludselige performance, efter Kevin Magnussen og Romain Grosjean kørte 6. og 7. bedste kvalifikation i Australien for to uger siden.
Læs også: Live stream Formel 1 her
“Jeg ved ikke, hvordan de gør det, det er magi. Det har aldrig før været gjort i Formel 1. Jeg ved ikke, hvordan nogen, som kun har været i sporten i tre år med begrænsede ressourcer kan udvikle en bil som denne”, har Otmar Szafnauer bl.a. udtalt til Motorsport.com.
Haas’ teamchef Günther Steiner har sidenhen været ude i medierne og forklaret, at der intet er at skjule i teamets samarbejde med motorleverandøren Ferrari.
Læs også: Se alle Formel 1 nyheder
Det er særligt Haas’ forbedring af aerodynamikken, der har mødt skepsis. Reglerne dikterer nemlig, at aerodynamikken skal være 100% Haas’ egen udvikling, som ikke må kopieres fra andre teams.
I kølvandet på kritikken bakker race director i Formel 1, Charlie Whiting, nu op om det amerikanske teams udvikling af Haas-raceren.
“Vi ved præcis, hvad der foregår mellem Haas og Ferrari, hvilket er fuldkommen lovligt. Sidste år var der et team, som bekymrede os, men i år har vi ikke set noget som helst, der gør det”.