Peugeots hybridracer baseret på ILMC-vinderen 908 er netop blevet gennemtestet på bane for første gang. Det skete på portugisiske Estoril, hvor Nicolas Minassian, Stéphane Sarrazin og Alexander Wurz samlet kørte 300 km i den innovative LMP1.

Testen sker omtrent samtidig med, at Toyota melder deres ankomst med en benzinhybrid i Le Mans og World Endurance Championship i 2012. Peugeots hybrid, der blev afsløret på motorshowet i Geneve i marts, er af dieselvarianten og dermed tro mod mærkets motorteknologi på banen og ny også på vejen.

Banetesten efterfulgte en succesfuld shakedown af 908 HYbrid 4 på et privat anlæg.

– Vores mål var ikke at få en masse kilometer på tælleren, men at bekræfte, at alle de væsentligste funktioner fungerede. Det var vigtigt at analysere data efter hvert stint for at være sikre på, at vi forstår resultaterne inden vi gå videre til næste step. Systemerne fungerede godt og responderede som forventet, hvilket var meget tilfredsstillende. På samme tid begyndte vi at lave nogle få ændringer på bilens basale setup. Det fungerde godt, så det er meget tilfredsstillende, siger teknisk chef Bruno Famin i en pressemeddelelse.

Peugeot 908 HYbrid 4 skulle oprindeligt have deltaget i den officielle Le Mans-test på Circuit La Sarthe tidligere på året. Peugeot Sport valgte dog at udsætte den officielle banepremiere.

Peugeot udviklede en 908 hybrid allerede i 2008, som kørte demonstrationsomgange på Silverstone ved lanceringen. 908 HYbrid 4 er blevet udviklet gennem 2010 og har kørt i bænk i begyndelsen af 2011 og skal efter planen køre endnu en banetest i 2011.

Peugeot og Citroën samarbejder om at bringe dieselhybrider på gaden – blandt andet gennem den nye 3008 HYbrid 4.

Også Audi rygtes at være på vej med en hybridversion af R18-raceren.