Årets sidste DM-rally skal køres i Slagelse på lørdag og her skal brikkerne falde på plads i de sidste klasser, hvor DM endnu er åbent. Det er tilfældet iblandt de store 4WD-biler, hvor DM-kampen har været ualmindelig tæt og spændende. Og i finalen er der en ny brik med i spillet.

DM-kampen blandt 4WD’erne står imellem Karl-Åge Jensen, Michael Pedersen og den forsvarende mester, Christian Jensen. De 3 er også blandt favoritterne til den generelle sejr i rallyet, men her på Racemag har vi i længere tid haft en anden kører som et bud på en vinder: Brian Madsen (billedet). Brian sikrede sig DM i klassen for 2-hjulstrækkere allerede i sidste rally i Bramming og behøvede derfor ikke længere at tænke i mesterskabsbaner. Han har hele året vist sig som en af de allerhurtigste overhovedet i sin Peugeot 306 MAXI, så længe der er asfalt under hjulene. Det er der i Bygma Rally i Slagelse, så derfor var det en oplagt chance for Brian Madsen til at køre sin chance for en generel sejr fuldt ud.

Det har Brian Madsen også tænkt sig at gøre, men som en overraskelse bliver det ikke i hans 306’er. Tekniske problemer har sat den på sidelinien og i stedet stiller Brian Madsen op i en Peugeot 207 S2000 magen til dem, som Karl-Åge Jensen og Christian Jensen kører i. Det ændrer ikke noget ved, at Brian stadig er blandt favoritterne til at vinde rallyet. For et par sæsoner siden kørte han en halv sæson i netop sådan en bil, inden den blev slemt skadet af en uopmærksom medtrafikant i et banalt trafikuheld. Inden da havde han vundet to rallies generelt og mon ikke han stadig kan huske, hvordan sådan en Super 2000 skal styres?

Til gengæld skal konkurrenterne nu tage Brian Madsen noget mere alvorligt, for i Peugeot 207’eren kan han tage DM-point for 4WD’erne. Så længe Brian kørte i sin 306’er havde han ingen indflydelse på 4WD DM-kampen, da denne bil kørte i en anden klasse, men nu er der lige pludselig en kører mere til at gøre indhug i de dyrebare DM-point. Hvordan kommer det til at påvirke de andre deltagere? Ja, det kommer meget an på, hvordan rallyet udvikler sig. Ligger Brian Madsen sig i front er det mest til fordel for Karl-Åge Jensen, da der så er færre point for de øvrige at køre om og som førende i stillingen er det vand på hans mølle. Men Christian Jensen og Michael Pedersen kan også have stor glæde af Brian Madsen – blot de kan køre fra ham, for så kan der skabes en større pointforskel ned til Karl-Åge Jensen.

Så for tilskuerne er Brian Madsens tilstedeværelse i en Super 2000 Peugeot en ubetinget gevinst. Endnu en kører er i spil til den generelle sejr og de kørere, som slås om DM, kan ikke tillade at lade ham køre sit eget løb. Det bliver et brag af en kamp og en spændende afslutning på en spændende sæson.

Men udover 4WD klassen er der endnu en Danmarksmester, som skal findes. Det er i klassen Tunet National og her er der lidt en tilsvarende situation som blandt 4WD’erne. Her kan 5 kørere teoretisk blive mestre, men i praksis er det kun 4, da Benny Pedersen ikke er på startlisten til Bygma Rally. Bedst til ligger den forsvarende mester, Henning Søgaard i Ford Sierra, foran Carsten Jensen i Renault Clio, mens meget skal falde godt på plads for at mesterskabet skal havne hos Rasmus Sørensen eller Kenneth Kolbe.

Der er også en joker på startlisten i Tunet National i den forstand, at der er en hurtig kører, som vil kunne blande sig i kampen om sejren i klassen, uden at han kan nå noget i DM-stillingen. Det er Johnny Pedersen i BMW M3, som på det seneste har gjort det godt i Tyskland og sikkert gerne vil lukke DM-sæsonen af med et godt resultat efter en skidt sæson, hvor et par udelukkelser har berøvet ham alle mesterskabschancer. Johnny er et godt bud på en sejr, men modsat situationen blandt 4WD’erne kan han faktisk meget vel få lov til blot at køre afsted. Det skyldes, at den eneste af mesterskabskandidaterne, som reelt kan kæmpe på lige fod med Johnnys hurtige BMW er Henning Søgaard. Og som førende i mesterskabet har han egentlig ingen interesse i at køre fra Johnny, så længe han holder de øvrige konkurrenter bag sig. Intet er imidlertid sikkert i Tunet National. Bilerne i denne klasse er teknisk ikke altid helt stabile og tekniske problemer i større eller mindre grad kan hurtigt vende op og ned på resultatlisten.

Bygma Rally sættes igang lørdag morgen i Slagelse og 12 hastighedsprøver senere når første bil målet samme sted først på aftenen.