FIA har offentliggjort en række justeringer, som de vil indføre i WRC fra næste sæson. For det meste er der kun tale om småjusteringer, som kun de virkelige entusiaster vil bemærke, men en ændring bliver i den grad synlig: I 2011 bliver det muligt at score VM-point blot ved at tage en enkelt prøvesejr.
Hver enkelt rally skal udpege en prøve på rallyets sidste dag, som skal være særligt egnet til direkte TV-transmission. På denne prøve vil man tildele VM-point til de 3 hurtigste kørere efter skalaen 3-2-1. Formålet med tiltaget er naturligvis at skabe yderligere TV-dækning af afslutningen på rallyet og muligheden for at tage VM-point skal sikre, at man ikke blot bliver vidner til taktisk kørsel, hvis de førende kørere har et stort forspring og derfor ikke behøver at satse.
Umiddelbart kan det virke underligt, at man prøver noget sådant. I 1999 gjorde man nemlig nøjagtig det samme forsøg, men det blev droppet igen, da det ikke fungerede alt for godt. Det, man oplevede dengang, var at de kørere, som var på vej til en god placering i rallyet, ikke var villige til at satse hårdt på at vinde en enkelt prøve – dertil var risikoen for stor. Til gengæld øjnede de kørere, som havde haft problemer og var faldet langt tilbage , naturligvis muligheden for at satse hele butikken og trods alt få lidt med hjem.
Det kom så vidt, at disse teams satte deres biler helt specielt op til TV-prøven – også selv om det betød, at de var skidt stillet på de resterende prøver. Dermed fik man et helt skævt konkurrenceforhold på TV-prøven og det virkede forkert at se, at den førende i rallyet fik storstryg af de kørere, som lå nummer 10 og 11. Noget, som rallyfans sagtens kunne forstå, men underligt for de nye seere, som man netop ville prøve at få tag i.
Hvordan man vil undgå noget lignende denne gang må vi se til næste år. Umiddelbart virker det stadig ikke attraktivt for de førende at kæmpe specielt hårdt på netop TV-prøven. I dag giver en samlet sejr 25 point, mens denne ene prøvesejr kan bidrage med 3. Det ser ikke ud til at være attraktivt for de 5-6 forreste at satse på.
Endelig kan man også diskutere om det overhovedet er i rallysportens ånd, at sådan en enkelt prøvesejr har betydning i VM-stillingen. Mange rallyfans vil sikkert finde det forkert. Til gengæld er der et andet punkt, som FIA vil arbejde med til næste år, som kunne være mere interessant. Man vil forsøge at finde en måde til at få GT-biler ind i WRC! I dag kan man allerede se biler som Porsche 911 og Aston Martin i regionale mesterskaber og de kunne ganske sikkert være spændende at se i WRC. Men indtil videre har man ikke lukket op for disse biler – man har blot lovet at se på muligheden.