Når DM-finalen i weekenden den 9. og 10. oktober afvikles på det gamle, korte layout af FDM Jyllandsringen, så står en række banerekorder for fald.

Først og fremmest er det topklassen i dansk banesport gennem mere end et årti, der skal skære banen af efter Ford S-kurverne. Tilbage i 2002 kørte Jan Magnussen for Peugeot Sport-teamet, hvor han i en 307 GTI satte tiden 47,976. Da kappede han godt to tiendedele sekund af sin egen hidtidige rekord på den 1475 meter lange (korte) bane.

I Formel Ford, som også køres ved DM-finalen, satte Michael Outzen tilbage i 2000 banerekorden 45,520, mens Jan Pedersen er indehaver af banerekorden i Gr. N 1600, i dag kaldet 1600 Challenge. Den lyder på 52,200 og er sat i en Honda CRX – en bil, der stadig kører med i klassen…

En anden rekord, der står for fald, er i Gr. N 2000, også kendt som Yokohama Cup i 2010, hvor bedste tid lyder 52,149, sat af Hans Henrik Møller-Madsen i Skoda Octavia. Dén tid satte den også tidligere DTC-kører tilbage i 2003 – kort inden det nye banestykke blev indviet.

Banerekorderne på FDM Jyllandsringen, 1475 meter-layout:

Klasse Tid Dato Navn Bil
Formel Ford 45,520 07-10-2000 Michael Outzen Van Diemen RF 98
Formel 2000 43,600 20-08-1995 Brian Taulborg Van Diemen RF 95
Formel 3 42,410 20-08-1995 Jonas Salmimäki Reynard 913 – Honda
OK Saxo Cup 51,981 29-09-2002 Brian Mikkelsen Citroën Saxo VTS
DTC 47,976 29-09-2002 Jan Magnussen Peugeot 307 GTI
Gruppe N 1600 52,200 02-05-1999 Jan Pedersen Honda CRX
Gruppe N 2000 52,149 26-04-2003 Hans Henrik Møller-Madsen Skoda Octavia 1.8t
Syver Race Cup 49,957 06-10-2001 Flemming Riinbæk STAR FIRE
Formel Renault 2000 43,636 01-09-2002 Jacob T. Ludvigsen Tatuus FR 2000
MC Super Challenge 48,137 27-04-2003 Kim Philip Suzuki

Kilde: Raceresult

Foto: Jan Kaiser