DM-rally skifter med den nye promotor Karl-Åge Jensen også navn til DRC, Danish Rally Championship. Og promoteren har sat sig selv store mål for fremtiden med det hjemlige, nationale rallymesterskab.

Helt konkret har viborgenseren, der har otte DM-titler med i mappen, sat sig fem mål, der skal bringe rallysporten ud til danskerne – og især de danske virksomheder.

– Rally er en fascinerende sport, som mange mennesker reflekterer på og kan sætte sig ind i, og jeg mener, at man skal give samarbejdspartnere og publikum nogle oplevelser og events, som man slet ikke har udnyttet i Danmark, siger Karl-Åge Jensen i en pressemeddelelse.

– Vi indfører et rallyshow fredag aften, hvor samarbejdspartnere får en køretur med en rallykører. Mange ved ikke, hvad rallysporten er, men så snart de stiger ud af bilen, vil de være gode ambassadører for sporten, og de ved så, hvad der kræves, når det lørdag går løs med hastighedsprøverne. Er du sponsor i en fodbold- eller ishockeyklub, så har du ikke mulighed for at være sammen med spillerne på banen, men det kan du her, fortsætter han.

Hospitalitydelen med en sponsorlounge ser Karl-Åge Jensen også som en naturlig del af dansk rallysport i fremtiden – og her har rallysporten en klar fordel i forhold til de traditionelle boldspil.

– De fleste sponsorer har prøvet en fodboldkamp, der varer 90 minutter plus en halv time før og efter, men i rallysporten har man en hel dag med underholdning og oplevelser, siger den nye rallypromotor.

Det kræver dog også et bagland, der kan få tingene til at snurre rundt. Som beskrevet tidligere på Racemag, så er den nu tidligere rallykører i fuld gang med at opbygge en organisation bag DRC.

– Danish Rally Championship skal have en organisation, der kan arbejde med rallysporten i dagligdagen,” siger han. ”Så skal vi have et kanongodt samarbejde med de klubber, som afvikler løbene og kan det håndværk til UG, ligesom vi skal sikre en klar forbedring af synligheden af rallysporten i medierne. De aktive skal opleve, at der sker en udvikling, og at der kommer ekstra fokus på deres sport, mens vi skal give vores samarbejdspartnere nogle oplevelser, som de tænker tilbage på med glæde og begejstring.

Men han ved også, at det tager tid at udvikle den danske rallysport.

– Jeg ser dette her som en treårig udviklingsplan. I 2011 støber vi fundamentet, som vi bygger videre på i 2012, og så kan vi holde rejsegilde i 2013, hvor vi har arrangementer, der kan måle sig på europæisk topplan, slutter han.