2009 var året, hvor Jan Magnussens Corvette Racing tog endnu en samlet sejr i Le Mans i afskedsløbet i GT1-klassen. Det var samtidig året, hvor den nye GT2-racer blev introduceret i ALMS. En blændende debut i anden halvdel af ALMS-sæsonen blev kronet med en sejr på Mosport.
Samlet gav de fem testløb fem podieplaceringer, mens Corvette Racing scorede flest point til team- og konstruktørmesterskabet af alle i anden halvdel af sæsonen. Johnny O’Connell og Jan Magnussen samlede flest point blandt kørerduoerne.
I et interview ser karismatiske Doug Fehan, Corvette Racings ansvarlige, tilbage på sæsonen, der har budt på flere højdepunkter.
– Højdepunktet i GT2 var at vinde på Mosport. At se de nye biler på første omgang på Mid-Ohio og vide, at vi vil være konkurrencedygtige, var bestemt spændende, men sejren på Mosport var overvældende. Det skete langt tidligere, end vi havde forventet, og det viste ALMS-fans, hvad de har at se frem til i 2010 med konkurrencen mellem Corvette, Ferrari, Porsche, Jaguar, BMW og Ford, siger Doug Fehan i et interview på teamets hjemmeside.

– Uanset hvad, så mener jeg, at introduktionen af GT2-Corvetten var en succes. Vores mål var at fokusere på Corvette Racings centrale styrker: forberedelse, holdbarhed og pålidelighed. Vi har lært, at det er det, der scorer point – det er ikke altid den hurtigste bil, der vinder løb og mesterskaber. I fem løb havde vi nul mekaniske problemer, og bilerne var on pace. Det var meget opmuntrende, siger Fehan.
Bekymringer om design af GT2-racer
Finaleløbet gav en anden form for opmuntring til teamet. Det meget omtalte uheld mellem Jan Magnussen og Jörg Bergmeister på sidste omgang i ALMS-finalen på Laguna Seca forsikrede Fehan om, at sikkerheden er i orden.
– Desværre er de hårdeste lektioner, du lærer i denne sport, altid sikkerhedsrelaterede. Du har aldrig lyst til at sætte sikkerhedssystemer på prøve, men når øjeblikket kommer, så er det meget betryggende at vide, at de er i orden. Det er hvad vi har lært på Laguna Seca, siger Fehan om det voldsomme crash.
– Til at begynde med havde vi bekymringer om at køre med aluminiumchassis, og vi havde bekymringer om, hvordan buret blev integreret i chassiset. Kraften af crashet var over 50 g, og alligevel gik Jan væk fra bilen. Da vi analyserede chassiset efter crashet, virkede sikkerheden lige som den skulle, og aluminiumschassiset gjorde et fantastisk stykke arbejde med at absorbere energi og beskytte Jan fra alvorlige skader, slutter Fehan.
Jan Magnussen brækkede halebenet i forbindelse med ulykken. En skade, der skyldtes designet af racerstolen. Det er nu ændret til den kommende sæson.
Fotos: GM, Arnaud Cornilleau