DER ER, simpelthen bare fantastik at være dansk rallyfan anno 2021, både målt på kvaliteten i startfeltet, afgørelserne i løbene og så løbenes kvalitet.

AFGØRELSEN I MØRKET

, inden sidste prøve kunne to mandskaber vinde rallyet, på denne sidste Power Stage skulle det afgøres hvem der skulle vinde dette rally, Kristian Poulsen/Ole R Frederiksen i VW Polo R5 havde en tyvstart fra SS7 at slæbe rundt på, og førte rallyet med 2,1 sekund over Kenneth Madsen/Mette Felthaus i Suzuki Swift R+, begge ville VINDE, begge ville gøre ALT,

SØLLE 0,3 SEKUND

,vandt Kristian og Ole sidste prøve med (også Power stagen), og hermed en generalklasse sejr med 2,4 sekund, holdet havde selv sat sig i den tætte afgørelse med tyvstarten på SS7, og Kristian var glad for selv at kunne være den afgørende faktor, hold op en fight, og igen viste dette mandskab bare klassen, deres TOP niveau er bare højt.

Kenneth og Mette kørte et flot løb, og bilen virkede igen 100 procent, og så viste Kenneth hans evner bag rattet. En super tid begge gange på løbets by prøve, og Kenneth var glad for igen at være med i kampen om den samlede sejr, fedt løb og super prøver var Kenneths kommentar, og afgørelsen vil han huske mange år fremover.

Den generelle tredjeplads var også en tæt afgørelse, men Martin Johansen/Dan Johannsen i Peugeot 208 R5 sejrede her. Med hele 11 R5 biler på startlisten, så er det en naturlighed med kamp om podie pladserne, men Martin er så stabil og knivskarp og klinisk i hans kørestil, det giver point på kontoen.

HURTIGSTE ikke firehjulstrækker på den generelle 11 plads blev, Jacob Madsen/Line Nedergaard i Suzuki Swift, suveræne i klassen og deres top niveau er unik, den knægt burde sidde i en R5 bil, han er GOD !

Kim Boisen og datteren Emilie Mopse Boisen i BMW, blev hurtigste i klassen samt 12 generelt, IGEN højt niveau af Kim, og flot indsats med en så grøn codriver, hun lærer hurtigt, alt imens Kim bruger sin erfaring, imponerende at han kører så stærkt og samtidig har ’tid’ til at lærer fra sig, det er højt niveau.

Jesper Bisted/Arly Larsen i Ford Fiesta Super 2000 spurtede en klassesejr hjem, og samlede 14 generelt, og med Steen Andersen ude i dette løb med eventuel corona, og Mikkel Schlütters exit fra løbet, så gav det ’ekstra’ gode point på DM kontoen.

HAN HAR TALENT OG SPEED

, og bare vent, vi har ikke set hans top niveau endnu, men hold op hvor Mikkel Njor imponerer mig. Sammen med rutinerede Karsten Isaksen i højre sædet, og det nye rallyvåben fra Opel, Opel Corsa Rally4, så lamme tæver han konkurrenterne. Hans sejr nummer to af to mulige, og samlet 15 generelt, her er en knægt med evner i form af fart og i at køre de rigtige linjer, han bliver og ER spændende at følge.

AV OG ØV

, og træls at et opkørt hjørne allerede på SS1 gav ufrivillig exit for to mesterskabs mulige mandskaber i hver sin klasse. Asfalten var kørt op, og en kant var skarp som en slagters kniv, og talenterne Oliver Saust/Peter Holm Rasmussen i Opel Adam RC4, nåede kun knap to omgange på SS1, så måtte de udgå, med et komplet afmonteret vendstre forhjuls ophæng.

At udgå er en del af rallysportens, men det skal gerne være på egen kørefejl, stor sympati herfra. Også Mikkel Schlütter/Lasse Svenden i Mitsubishi i klasse DM5 fik en hård medfart, og de måtte skifte hjul på prøven, og udgik senere i løbet med følge skader herfra, en bremseslange som var defekt og så tabte de alt bremsevæsken.

TRÆLSE OG FEDT

, TRÆLS var det at Rasmus Sørensen/Heidi Knudsen i Opel Adam måtte udgå med hul i motor.

, FEDT at Casper Olsen/Mikkel Krarup Hansen er tilbage i DM serien, i en Ford Fiesta i klassen RC4.

, FEDT med flere tyske hold, som leverede varen.

, FEDT at Frank Nielsen/Per Brodersen i en ældre Citroën C2R2 Max stadig har speeden i RC4 klassen, det er en fornøjelse at følge, set fra sidelinjen, sejt.

, MEGA FEDT rally over all, FEDT at mærke passionen fra Jan Petersen og Jeannette Kvick, de to som er primus motor for løbets oprindelse. FEDE prøver, FEDT med by prøven og service tæt derved, det var cool og lidt byfest agtigt.

Det to havde fået start No1, og bare oplevelsen at køre forrest i flokken af knap 80 rallybiler i ens ’sogn’, en oplevelse som Jan vil huske for livet, og løbets skønhedsfejl blev klart overskygget af prøvernes kvalitet og glæden omkring hele løbet, TAK for dette Jan og JEANNETTE, TAK i Bjarne Gyllings ånd.

Mørkekørsel, blomster til alle kvindelige anden kørere, fed 90’er musik ved målrampen, der var liv og glade dage i og omkring Stoholm denne lørdag.

TAK for det, og på gensyn til DM Rally her, det var en oplevelse, og tåler en gentagelse.

/Allan POST