, VIRKELIG ET FEDT RALLY, det var klart deltagernes mening, og klubberne laver løb for deltagernes skyld.
Med omkring 150 kilometer hastighedsprøver, hele løbs distancen på lige under 500 km, og klubberne SAS og KOMO havde forkælet deltagerne med hele 16 prøver.
Lørdag var der service hos GLAD i Kalundborg, herfra skulle der køres 3 forskellige prøver to gange, med legendariske prøver områder, Kallerup Bakkevej aka Vollerup, Favrbo og Kelleklinte, med start fra sidst på eftermiddagen.
Søndag morgen blev rallyet genoptaget, med service i hjertet af Sorø by, og der skulle køres 5 forskellige prøver, to gange hver, omkring Sorø og mod Slagelse.
Det var Bettina Thrane Poulsen, fra Slagelse Auto Sport som var limen der bandt det hele sammen, derudover var vejret fremragende, og præmieoverrækkelsen på Sorø torv søndag aften var en flot afslutning på et virkelig godt rally.
RC2 KLASSEN, de hurtige drenge, og her finder vi også de generelt tre hurtigste mandskaber.
Kenneth Madsen og Mette Felthaus vandt Rally Vestsjælland generelt i deres Peugeot 208 T16 R5. Flest prøve sejre, stabilt meget højt niveau, og alligevel tæt på at sætte det hele overstyr på SS8, hvor en punktering krængede dækket helt af fælgen, og Kenneths evner som chauffør blev sat på prøve, med fuld rat udslag tæt på topfart. Værdige vindere, med 24,2 sekunds margen, der blev kørt rally hver eneste meter, og de kæmpede sig til sejren på hjemmebane, bundniveauet hos dette mandskab er bare tårnhøjt.
Simon Vallentin og Peter Egholm i Hyundai i20 Rally2, var de nærmeste konkurrenter, med fire prøvesejre, og Simon gav Kenneth værdig kamp om den generelle sejr. Deres andet løb i den helt nye bil, og de må være godt tilfredse med både indsatsen og slutresultatet, de døjede dog med understyring, en rallykøres værste fjende.
Den rutinerede Ib Kragh viste at han stadig er en hurtig herre, sammen med Karsten Isaksen kørte de deres Hyundai i20 Rally2 bil ind på den generelle tredjeplads, med en prøvesejr og generelt højt niveau gennem hele løbet, og Ib havde kun ros tilovers overfor løbsledelsen, virkelig gode prøver.
RC4 – gæt lige hvem der vandt, næsten synd for de andre hurtige hold i denne klasse, men Jacob Leutenberger Madsen er bare en ener, sammen med Line Nedergaard vandt de i deres Peugeot 208 Rally4 en suveræn sejr og samlet set 4’ere generelt, WHAT A PERFORMANCE. Foruden hurtighed er Jacob velforberedt og analyser hver eneste ting på både bilens og sin egen performance under hele løbet, tingene kommer ikke af sig selv, der ligger grundigt arbejde bag hver en sejr, det gælder så vidt for begge de to Madsen brødre.
Samlet to’ere i denne klasse og 6’er generelt, Oliver Saust og Peter Holm Rasmussen i Opel Corsa Rally4, talentet lyste op og igennem, Oliver Saust kørte virkelig et flot rally, og dette unge mandskab fik vist hvor gode og hurtige de er, og stabiliteten var der også denne gang, så flot.
TILBAGE MED KLASSESEJR, NY BIL TIL Michael Broberg Mørch Sørensen/Peter Kristian Lyngs, Michael har købt en Ford Fiesta ST180, og denne bil passer godt til ham. I en hård klasse, hvor en af favoritmandskaberne, Ulrik Pedersen/Dorte Rosenberg i Peugeot allerede udgik på SS2 med defekt motor, så viste løbet, at Michaels tempo i den hurtige Fiesta pt er målestokken, med startnummer 46 og slutresultat som nummer 17 generelt fortæller det hele, og Michael var mere end glad ved mål, og viste med det rette materiel, så er han en fast/front runner.
KLASSESEJR OG 7’ERE GENERELT, Steen Andersen/Ditte Kammersgaard i Mitsubishi Lancer EvoX, stabilt, hurtige, og de havde været højere oppe, hvis ikke en stikaksel om lørdagen havde ladet dem i stikken, og det kostede en tidsstraf, men derfra får man altid en helhjertet indsats.
KLASSESEJR blev til også til Jens Ole Jensen og sønnen Thomas Jensen i VW Polo, i en klasse hvor favoritterne faldt på stribe, og så vandt Jens Ole og Thomas en flot sejr, ihærdighed og stabilitet lønner sig ofte til sidst.
DM7 klassen, eneste mandskab som kom igennem, Søren Lind Andersen/Jan Thomsen i Opel Astra, sejr og en pølsemix ved mål til chaufføren.
DM9, DEN HISTORISKE KLASSE, Audi Quattro og BMW M3, ikoniske biler, og vinderne og en flot 13. plads generelt, Johnny Pedersen/Per Brodersen i BMW M3 vandt tilskuernes hjerter, med lyden fra den legendariske BMW. Desværre udgik både Kim Boisen/Dan Johannsen i BMW M3 og Michael Lund/Johnny Drost Larsen i Audi Quattro, synd for konkurrencemomentet og fra de mange tilskuers synspunkt.
DM1 klassen, SEJR TIL EVIGT GLADE, Christian André Lykke Falck Christensen og codriver Niels Bjerre i Peugeot 106 GTI, dejlige mennesker med fed nordjysk dialekt, og her køres der rally på lavbudget, men med hjertet for rally, fantastisk at se denne patriotisme og hvordan rally går i blodet på mennesker.
RC5, igen vandt rutinen i den bulderklasse, Kasper Nyman Andersen/Claus Kammersgaard i Renault Clio Rc5, Og Kaspers rutine og han var et af rallytalenterne omkring 2006-2007, og han var ikke glemt sit håndværk, og hans forcer med ren kørsel, få fejl og højt bundniveau gav sejr nummer to i træk.
2’ere i denne klasse blev Lasse Karlshøj/Isabell Kvick Jørgensen i Opel Adam Cup bil, og de er de nye talenter, og viste niveauet i en klart underlegen bil i denne klasse, bliver spændende at følge dem i ny bil og klasse når den nye Peugeot 208 Rally4 bil engang ankommer, men indtil videre viser de klassen i den denne klasse.
FORTÆLLES skal det også at Jacob Egholm/Sarah Haulrik i Renault Clio Rc5 var hurtigst på 9 af de 10 prøver om søndagen i denne klasse, men da motorhjelmen ’sprang’ op og ødelagde forruden om lørdagen, så fik de en udelukkelse om lørdagen og en tidsstraf med til om søndagen, men de viste at sejren er lige om hjørnet, farten er der i hvert fald.
FORD FIESTA RALLY4 BADDLE, lokal kamp imellem, Casper Olsen/Mathias Asmund Bøgeholm, de kørte en flot 12. plads hjem generelt, og løbet viste at der er krummer i knægten hvis det rigtige budget er til stede. BADDLEN var imod Kenneth Kolbe Jensen/Mikael Kastbjerg, og dette mandskab kørte den generelle 14. plads hjem, men Kennets evner blev ikke vist i fuldt flor, da makkerskabet på dagen i kabinen ikke var optimalt.
Rallyet havde også besøg af den svenske Volvo Original Cup, der kørte med i DM2 klassen, i alt var der 55 mandskaber til start i årets Rally Vestsjælland.
Der blev også kørt et Short rally, men med kun 5 mandskaber til start var det ikke en succes, men Short rally vil nok blive en større succes i de løb, hvor serien kører for sig selv.
Der kom 4 mandskaber i mål, og vinderne blev Alex Siersbæk/Rikke Pajbjerg i en Peugeot RCZ, flot var det at Anders Kirkeby Hansen/Nicolai Aamann i Ford Fiesta kun var 1.30.7 efter vinderne i mål. Synd for serien med den manglende deltagelse, men måske skal serien lige hjælpes i gang først.
ELLERS – WHAT A RALLY, det var bare en rigtigt godt rally, set fra kørernes, tilskuernes og mit synspunkt, det er lige til et copy pace i de kommende år, TAK for underholdningen, KOMO og SAS, det gjorde i til UG !!
Resultatet fra løbet : DSR 2 – Rally Vestsjælland | rallyresult.dk
/Allan POST