Danboring Rally bragte inden ændringer i spidsen af de 4 DIF Danmarksmesterskaber, der kæmpes om i rally. Samtlige 4 kategorier føres stadig af mestrene fra 2008, men spændingen strammer til i flere kategorier.

4 WD:
Her var en andenplads nok til at Max Christensen kunne holde sin føring. Men han er kun 3 point foran Christian Jensen, som med sejren viste, at han nu føler sig helt hjemme i sin nye Peugeot 207 og er klar til at stå som første udfordrer i mesterskabskampen. I hvert fald for øjeblikket, for kigger man ned over klassen, er der rigtig mange kørere, som gerne vil ligge billet ind på at være hurtigst.

Ser man på prøvetiderne under rallyet er der mange kørere med i top. Karl-Åge Jensen havde knuder med gearskiftet under rallyet, men efter man fik has på det midtvejs, var han flyvende og var hele tiden blandt de to hurtigste med flere generelt hurtigste tider.

Også Ib Kragh markerede sig med at være hurtigst, men samlet set havde han et rally, som han skal have arkiveret i glemmebogen. En punktering allerede på prøve 2, hvor dækket blev ødelagt og forårsagede yderligere skader på bilen, satte ham langt tilbage i stillingen. Oven i købet var der senere på dagen yderligere problemer med bilen, som blandt andet nægtede at starte efter en service.

Steen Andersen var også fremme som hurtigste mand på en enkelt prøve, men han måtte senere udgå med et defekt bagtøj. Han udgik også i DM 1 og figurerer derfor slet ikke i mesterskabsstillingen, men speeden er der, så han vil kunne forstyrre mesterskabskandidaterne i deres kamp i et rally, hvor bilen holder.

2 WD Tunet:
Ganske som i 4 WD kunne Martin Johansen her holde sin føring med en andenplads i kategorien. Men følge Tim Svanholts VW Golf kunne han ikke. Tim tegner sig nu som hovedudfordreren til mesterskabet og det kan blive en spændende dyst imellem de to.

Langt hovedparten af forskellen imellem de to lå på prøve 2, hvor Martin Johansen måtte ud i et par overhalinger. På de tørre grusveje trak bilerne et stor hale af støv, som gjorde livet svært for en bagvedkørende. For det første kunne man ikke se noget – og for det andet kunne den forankørende heller ikke se, at der i det hele taget var nogen bagved.

Af de øvrige i kategorien må Preben Andersen fremhæves, som værende særlig uheldig. Allerede inden starten stod mekanikerne på hovedet i hans Peugeot 206, som ikke ville gå ordentligt – hvis den da overhovedet ville gå! Man fik dog gang i bilen, men problemet vendte hurtigt tilbage og Preben kørte kun et par forkølede prøver inden han måtte kaste sig over den lange vej tilbage til Bornholm.

Brian Madsen var tilbage i DM-regi – nu i en Peugeot 106 MAXI og han fik kørt en 3. plads i kategorien i hus. Brian har tempoet til at være med i toppen, men han har ikke planlagt en komplet DM-sæson, så vi skal ikke forvente at se ham i mesterskabskampen.

2 WD Standard:
I denne kategori sad Kenneth Madsen solidt på føringen og det i en grad, så ingen andre i kategorien fik lov til at være hurtigst på nogen prøver overhovedet.

Nærmeste konkurrent – både i Danboring Rally og i mesterskabet – er Henrik Larsen i Renault Clio, som indtil nu har to andenpladser. Men alligevel kan man allerede nu udpege Kenneth som klar mesterskabsfavorit.

Det kunne være spændende at se Kenneth i en større bil og han har faktisk allerede været ude og prøve kræfter med Anders Lysens Suzuki Swift Super 1600 i et mindre rally. Et forsøg, som gik ganske udmærket og som forhåbentlig skal gentages.

Gruppe H:
Blandt de ældre biler blev det igen en sejr til Henning Søgaard Madsen i sin Ford Sierra. Men han havde ikke nogen let vej til målet og det var først på de allersidste prøver at Claus Christensen i Opel Kadett måtte slippe sit greb om førstepladsen.

Der var ingen, som så Henning på de første prøver, der ville have troet på en sejr. Ja, faktisk var det næsten en overraskelse, når man på en efterfølgende prøve kunne konstatere at Sierraen kørte endnu. Den hostede, spruttede og røg, men alligevel lykkedes det Henning at holde den kørende.

Følge Martin Kristiansen (BMW M3) kunne han dog på ingen måde. Martin var flyvende og kørte på de 4 første prøver konstant tider blandt de 10 hurtigste generelt. På det tidspunkt var han allerede det bedste af et minut foran Henning Søgaard, men så fløj BMW’en lige lidt rigeligt og endte ude imellem en flok træer – heldigvis uden andet end materiel skade.

En tilsvarende skæbne var allerede på prøve 1 overgået Johnny Pedersen. Et svigt i samtaleanlægget betød at Johnny fik forkert fat i en note og de endte med stor kraft i et træ. Det så grimt ud, men begge slap uskadte. Til gengæld er det slut for den flotte BMW M3 og nu forestår der et stort opbygningsarbejde omkring en ny karosse.

Men tilbage til Danboring Rally, hvor Henning Søgaard ved middagstid fik bedre gang i Sierraen. Håbet om en sejr var ikke helt slukket og med en stribe hurtigste tider i kategorien lykkedes det ham at tage endnu 20 point til mesterskabet.

Claus Christensen blev nummer to med sin Kadett kun 13 sekunder efter og han havde undervejs også en tæt kamp med lokale Jan Sørensen. Jan satte en kraftig slutspurt ind og var på allersidste prøve 6. hurtigste generelt, men på de korte prøver lykkedes det ham ikke at køre sig helt op – han manglede 12 sekunder.