, og så nåede det at blive afviklet inden at Covid19 igen lukker Danmark ned, og TAK for det, et sportsligt og kommercielt velafviklet DM Rally.
40 ÅRS JUBILÆUM
, både for den arrangerede motorklub RAS og for OPEL ASCONA/MANTA 400, og især det sidste står løbsleder/ildsjælen Carsten Møller nært, derfor var der også udstilling ved service af både Opel Ascona/Manta 400, bare dette var en scoop.
IGEN, var Kolind på Djursland rallycentrum, og Carsten Møller fik først politi tilladelsen til løbet HELT OP til løbet, det giver stress, så er man altså presset.
PRØVERNE var der 3 forskellig af, heraf en på grus/gennemgående og to på asfalt/rundbaner, den ene sidste kørt i 1998, og en ren kongeprøve. Prøve 1 krævede op til 60 officials, så der var ’gjort meget’ for at de over 60 rallyteams fik lov at køre denne sidste DM afdeling i 2020, og det blev en fest.
TOPPEN AF POPPEN
, var start nummer 1, Kristian Poulsen/Ole R Frederiksen i Hyundai I20 Coupe WRC, konge bil og Kristian nød hans nye legetøj, og den var en oplevelse i både lyd og billede. Suveræn generalklassesejr, og at sådan en bil er i Danmark skal vi være stolte over.
EFTER at være blevet helt forpustet over Kristians nye rallyvåben, så forsatte adrenalinen når man skulle følge kampen om DM sejren i R5 klassen og i Dansk Super Rally.
Kenneth Madsen lagde godt ud, med en konge tid på SS1 i Suzuki Swift R+, men efter SS2 var det slut, en stikaksel/højre front gav op, nærmest som om at nogle i himlen ikke vil have at Kenneth Madsen og Mette Felthaus må kæmpe med om det guld.
Martin Johansen og Finn Thomsen i Peugeot 208 T16 R5 startede stille ud, men på SS2 ramte de en sten og punkterede. Resten af løbet af rent sprint, i jagten på DM pointene, og i sidste ende nåede de det meste, 5’er generelt og anden hurtigste på Power stagen. Vinder af Dansk Super Rally generelt, med et sølle point ned til team kammeraterne Kim Boisen/Louise Bang Christiansen i BMW M1.
SURPRISE ___ Men hvem tog så røven på dem og på mig, vinder af R5 klassen i DM blev Michael Sørensen/Erik Kristensen i Skoda Fabia R5. Og det endda med kun tre indsatser i DM, da de ikke kørte DM2 på Falster, men 2 generelklassesejre og en tredjeplads, samt masser af point fra Powerstagen gav det samlede DM guld. De kom sku lidt fra baghjul, men viste i finale løbet fart og format, og den speed som fortjent udløser DM GULD, ’he still got it, the Real Michael Sørensen’.
PYHA, det tog næsten pusten fra enhver rally entusiast…
RALLY NOTER,
2x DM bronze i hhv. klassen og Dansk Super Rally, det blev fakta for Ib Kragh og Ditte Kammersgaard i deres Skoda Fabia R5, lige ved og næsten, men Ib skal man altid regne med, han er en fighter.
Kim Boisen/Louise Bang Christiansen i BMW M1 punkterede på SS4, og det punkterede total sejren i Dansk Super Rally, men den samlede andenplads i Dansk Super Rally og Guld i klassen blev plaster på såret.
Mikkel Therkildsen Schlütter/Lars Kjærsgaard Basse i Mitsubishi Evo9, årets store positive overraskelse og de blev DM klassevindere og samlet set 4’ere i Dansk Super Rally. Super sympatisk mandskab, og med en overaskende ’high speed’ – så flot indsats og udbytte heraf.
TRE PÅ STRIBE til Rasmus Sørensen/Heidi Knudsen i Peugeot 208 R2, vindere af både klassen og af R2 Super Cuppen, og trods modgang i de sidste løb, så viste Rasmus sit format, og kørte stærkt uden fejl. På dagen sejrede klassens pensionister, men både bil og mandskab, Frank Nielsen/Per Brodersen i den 12 årige gamle Citroën C2R2 Max viste ingen tegn på alderdom, og snød ungdommen med fart og erfaring.
Vinder af Kim Boisen klassen på dagen, blev Marco Gesager/Carina Møller i Renault Clio. Klassen vekslede hele dagen, men til sidst stod de som dagens vindere.
Jacob Madsen/Line Nedergaard i Suzuki Swift 1600 vandt klassen på dagen og samlet set DM i Klassen. Men se lige på deres generelle tider i løbet, så hurtige som bare f….. – 6’er generelt på dagen, og Jacob viste bare det store køretalent som han besidder, respekt og hurra for hans evner, også med briller.
DAGENS OPTUR og NEDTUR stod Oliver Saust og Peter Holm Rasmussen for i deres Opel Adam. I den underlegne Adam kørte de hhv. en 12 og 8 plads hjem generelt på grus prøven, kørsel til rent guld. Men på Prøve 6 vurderede de farten forkert igennem en chikane, og hermed exit fra løbet og chancen for DM guld.
__ GULDET gik i stedet for til Mikkel Njor/Julie Schmidt Matthiesen i Suzuki Swift, deres første DM sæson sammen og hver for sig, og sikke en debut sæson. Mikkel tror på sig selv, evig optimist, og evnerne bag ruskindsrattet er ikke at fornægte, så flot.
VÆRDIGE mestre i Gruppe E blev Casper Olsen/Mikkel Krarup Hansen, overlegene mestre som i Djurs Rally tog andenpladsen efter Jan Jacobsen/Kaj Mikkelsen, begge mandskaber kører i Opel Corsa OPC.
OVERSET __ MÅSKE _ men DM guldet til Arne Lillelund/Erik Kristensen i Toyota Starlet er måske gået forbi mange næser, men for dem var det stort, og jeg mærkede deres store glæde ved mål, deres form for at køre motorløb er guld for breddesporten.
Roland Poulsen/Freddy Pedersen i Skoda Fabia R5 og Kent Andersen/Svend Erik Hedevang i Honda Civic udgik samme sted på SS1, i en chikane efter et hurtigt ligeud stykke, hvor timingen i nedbremsningen til chikanen fejlede, og dermed exit fra DM4 til begge mandskaber.
DJURS RALLY, var bare den flotteste afslutning på en komprimeret DM sæson, prøver af høj kvalitet, og en løbsledelse som havde styr på selve afviklingen, synd for os alle at DM aftagerne ikke kunne fejres på behørig vis, det havde de fortjent, det havde sporten fortjent, TAK til Carsten Møller og hans disciple – jeg er fan af Djurs Rally, også i fremtiden.
Se stillingen i DM-rally 2020 her.
/Allan POST