OAK Racing og deres danske islæt David Heinemeier Hansson havde sat næserne op efter podiepladser i 2012-udgaven af Le Mans.
Sådan kom det som bekendt ikke til at gå – OAK Racings LMP1 og LMP2-raceren med #24 udgik begge, mens #35 kom i mål – dog 11 omgange efter bilen på det nederste podietrin.
Det var især en stribe uheldige punkteringer i løbet af lørdag aften, der bremsede trioen i Morgan-Nissanen. Men også et pitstop af de længere for at rette op på en defekt på udstødningen kostede. På trods af det, så er David Heinemeier Hansson mere end positiv efter sin Le Mans-debut.
– Le Mans er som intet andet løb. Det var en fantastisk oplevelse at ikke bare være med, men at kunne dyste helt fremme i det nok mest konkurrence-fyldte felt i løbet. Vi vidste fra starten at talentmassen i LMP2 var utrolig stor. Ud af de 20 biler, så kunne mindst halvdelen siges at have reelle vinderchancer, siger Heinemeier Hansson til Racemag.
– Derfor var det også helt specielt at vi kunne køre Morganen frem i første position fra vores start som P7. Som debutant på Le Mans havde jeg alligevel ikke turde håbe på at jeg kunne sidde i den førende bil over flere omgange. Desværre gik det næsten for godt. Efter jeg havde kørt bilen til P1 i mit første stint, så begyndte uheldene ellers bare at melde sig. Vi havde ikke mindre end fire punkteringer, hvoraf hele tre kom i træk. Ud, ind, ud, ind, ud, ind. Bilen blev undersøgt, men tilsyneladende var det bare rigtig, rigtig uheldigt. Lidt senere på natten havde vi lidt elektroniske problemer der kostede yderligere 5 minutter i pitten, siger han videre.
OAK Racing #35 faldt tilbage på 14. pladsen, men kæmpede sig i de resterende timer tilbage på syvendepladsen i LMP2-klassen.
– Det er selvfølgelig surt at slutte så langt nede, når vi nu havde bilen og hastigheden til at køre P1. Men Le Mans er om mere end bare at være hurtig, man skal også være heldig. Det håber vi på at kunne kombinere næste år. Personligt var jeg pavestolt over at kunne køre 3:42.5. Under et sekund langsommere end Oliver Pla og Maxime Martin og hurtigere end Martin Brundle, Luis Diaz, Elton Julian og andre proer. Så jeg kan næste ikke vente til 2013 og muligheden for en ny chance til at blande os i toppen, siger han videre og løfter dermed sløret for sine fremtidsplaner.
Inden for den nærmeste fremtid er det dog igen ALMS og Conquest Racing og American Northeast Grand Prix på Lime Rock, det gælder for danskeren.