Suveræn LMP2-debut for Nicklas Nielsen, som sammen med teamkammeraterne Francois Perrodo og Alessio Rovera sikrede AF Corse en flot klassesejr i årets første afdeling af FIA World Endurance Championship på Sebring. 

Nicklas Nielsen fik den bedst tænkelige debut i en prototype, da han natten til lørdag dansk tid sikrede en klassesejr i årets første udgave af verdensmesterskabet i sportsvogne, FIA World Endurance Championship. Den danske Ferrari-fabrikskører, som sammen med sit faste hold fra AF Corse har skiftet sin GT-racer ud med en LMP2-prototype i VM-serien, satte desuden pole position til racerløbet, der blev afviklet på den amerikanske Sebring International Raceway.

Den otte timer lange sæsonpremiere i Florida blev imidlertid forkortet med omkring 70 minutter, da et voldsomt tordenvejr tvang arrangørerne til at afbryde løbet før tid af hensyn til de mange officials på banen. Nielsen, Perrodo og Rovera have dog hele løbet igennem været dominerende i eres klasse og kunne således erklære sig som vindere i AM-klassen.

– Det er langt bedre, end vi har turdet håbe på. Vi stiller altid op for en sejr, men med en helt ny type bil på en bane, som vi ikke har nogen erfaring med, var vi ret ydmyge. Med 15 biler er LMP2-feltet VM-serien største og hårdeste klasse, og vi stillede med nul erfaring overfor nogle enormt dygtige teams, som har vundet Le Mans og meget andet. Under vores forberedelser kunne vi imidlertid godt mærke, at vi havde farten til at være med blandt de hurtigste, og frem mod kvalifikationen havde jeg personligt svært ved at holde optimismen nede, lyder det fra Nicklas Nielsen.

Nicklas Nielsen leverede da også en drømmepræstation under netop kvalifikationen, hvor han ikke blot udkonkurrerede modstanderene i AM-kategorien. Danskeren snuppede også den generelle pole position i LMP2 med over et halvt sekunds afstand til den nærmeste forfølger.

– Det var en virkelig fed entré til sæsonen, og teamet var helt oppe at køre, da jeg kom retur med bilen. Vi var dog godt klar over, at vi ville dumpe ned i stillingen undervejs i løbet, hvor bilerne med fuldt professionelt kørerlineup ville køre fra os. Vores mål var at vinde vores egen klasse, AM-kategorien, som er for biler med mindst én amatørkører, og her var vi absolut flyvende. Bilen kørte fantastisk, selv om den rå og ujævne Sebring-bane gjorde alt for at ødelæge den. Og selvom vi er rookies i LMP2-klassen og mistede et par positioner i forbindelse med et rødt flag undervejs i løbet, så leverede teamet samlet set en rigtig stærk indsats.

– Det har været et rigtig fedt løb på en helt fantastisk bane, og vi har fået skudt gang i sæsonen på den bedst tænkelige måde. Jeg kan næsten ikke vente til at komme tilbage i LMP2-raceren og bære vores stærke moment videre til næste løb. Næste opgave for Mikkel Jensen skal imidlertid foregå i en Ferrari, når han sammen med kollegerne James Calado og Miguel Molina stiller op til første afdeling af GT World Challenge Europe Endurance Cup, som afvikles på italienske Imola den 1.-3. april.

Foto: Roberto Viva