DTC-teamet Perfection Racing, der står bag Chevrolet Danmarks motorsportssatsning, forlader DTC efter denne sæson. Teamet opremser de talrige reglementsjusteringer i DTC som baggrunden for utilfredshed.
Beslutningen er truffet efter en bulletin om Chevrolet- og Honda-racerne fra og med næste DTC-afdeling, som afvikles på Jyllandsringen i den kommende week-end, vil få forøget deres minimumsvægt med 20 kilo. Det skriver teamet på deres hjemmeside.
Det er allerede den anden ændring af bilernes vægt i denne sæson og det mener Perfection Racings teamchef, Kent Bo Steffensen, ganske enkelt er uacceptabelt.
“Vi har kun kørt 2 afdelinger i denne sæson og især den seneste på Padborg bød på spændende og tæt race imellem flere forskellige bilmærker. Der blev foretaget en mindre vægtjustering efter første løb på Jyllandsringen, hvor Jan Magnussen og Martin Jensen fik 15 kg ud af deres biler. Herefter oplevede vi på Padborg Park 3 forskellige bilmærker (Chevrolet, BMW og Honda) sejre i de tre løb. Pointmæssigt blev James Thompson (Honda) topscorer med 50 point foran Jan Magnussen (BMW) med 44 point og Michel Nykjær (Chevrolet) med 41 point. Dette sker på en bane, som altid er blevet regnet for at være en bane, hvor de forhjulstrukne biler klarer sig ekstra godt, så hvor er det lige begrundelsen for at lægge ekstra vægt i Chevroleterne og Hondaerne skal findes?” spørger Kent Bo Steffensen.
En anden kilde til undren over vægtjusteringerne er, at DTC-feltet i år består af nøjagtigt de samme bilmodeller som i sidste sæson, hvor der ikke blev foretaget nogen vægtkorrektioner. Der er ikke engang et eneste team, som har købt nye chassier til 2009-sæsonen, hvorfor styrkeforholdet bilerne imellem ikke kan have forskubbet sig voldsomt. Medejer af Perfection Racing, Michael Klostermann, uddyber:
“Man kan argumentere for, at en ny bilmodel skal have sin vægt tilpasset, når man har vurderet dens styrke i forhold til de øvrige biler i feltet. Men i år kører vi alle med de samme biler som i sidste sæson. Det betyder, at de eneste ændringer i styrkeforholdet bilerne imellem ligger i de forbedringer, som teamene har arbejdet med i vinterens løb, samt de nye kørere, som er kommet i nogen af bilerne. Vi har arbejdet hårdt med at fintrimme vores Chevroleter i vinterens løb og har fundet et par tiendedele i den proces. Det bliver så ´belønnet´ med en ekstra vægt. Det er ikke særligt motiverende for teamet at blive straffet for at gøre en god indsats, så derfor har vi sammen besluttet, at vores engagement i DTC ikke vil køre længere end den igangværende sæson.”
Men midt i alt dette er der også et motorløb, der skal køres. 3. DTC afdeling køres som nævnt på Jyllandsringen i den kommende week-end. Chevrolet Motorsport Danmark fører i øjeblikket teammesterskabet og deres to kørere, Michel Nykjær og Henrik Lundgaard, ligger nummer 2 og 3 i kørernes mesterskab. De positioner skal forsvares og – om muligt – forbedres.
Foto: Thomas Norsted