Toyota Racing overraskede de fleste i løbet af Le Mans første seks timer. Kort før en fjerdedel af løbet var kørt havde Nicolas Lapierre taget føringen i løbet, mens Toyota #8 lå på fjerdepladsen – til stor jubel ned ad start/mål-langsiden.

Men herfra gik alt så også galt.

Kort efter Lapierre havde kæmpet sig i front i løbet efter en duel over flere omgange med Audi #1, indtraf uheldet med søsterbilen, der fik en massiv lufttur i Mulsanne-svinget.

Oprydningen og reparationerne af autoværnet krævede en del omgange bag safetycar, men da den blev sendt tilbage på sin plads, kørte Kazuki Nakajima, der havde overtaget Toyotaen, ind i Delta Wingen og beskadige højre side bag til.

Længerevarende reparationer i pitten fik benzin-hybriden tilbage, dog langt nede i klassementet. Men efter 10,5 timer måtte teamet trække den sidste Toyota ud af løbet med motordefekt.

Anthony Davidson, der var involveret i den dramatiske ulykke, hvor Toyota TS030’eren blev luftbåren trods den reglementerede ’finne’ på motorcoveret, er blevet diagnosticeret med brud på to ryghvirvler, der skulle være helet om tre måneder.

Toyota Racing er tilbage i WEC-action til Six Hours of Silverstone den 26. august.

– Lige nu er vi noget triste. Vores tanker går til Anthony, som er en fantastisk kollega og en positiv kraft i vores team. Vi håber meget på, at han kommer sig snart, og vi er kede af, at vi ikke kunne tage et resultat med #7, som kunne opmuntre ham, siger Yoshiaki Kinoshita, Team President hos Toyota Racing.

– Vi er nået hertil efter alt det hårde arbejde, så at se begge biler udgå tidligt gør virkeligt ondt. Men de næste dage vil vi huske tilbage på de første seks timer af løbet og føle stolthed over, at vi kunne føre Le Mans i vores første løb. Det er en stor bedrift med så ny teknologi, og det motiverer os til at arbejde hårdere end nogensinde for at få nogle trofæer med hjem resten af sæsonen, siger Kinoshita videre.