Med et kvarter tilbage af testen var det Nico Rosberg, der satte dagens hurtigste tid med en omgang på 1:22.616.  Sebastian Vettel var første kører til at komme under de 1:23.000, men både Kimi Räikkönen og Fernando Alonso var hurtigere end tyskeren i testens sidste minutter.

Dagens test på Circuit de Catalunya foregik i tørvejr. Så Formel 1-feltet fik testet Soft, Medium og Hard compound dæk i løbet af dagen.

Følgende kørere var ude på banen til testens første dag: Kimi Räikkönen(Lotus), Fernando Alonso(Ferrari), Sebastian Vettel(Red Bull), Nico Rosberg(Mercedes), Sergio Perez(McLaren), Pastor Maldonado(Williams), Paul di Resta(Force India), Esteban Gutierrez(Sauber), Daniel Ricciardo(Toro Rosso), Charles Pic(Caterham) og Max Chilton(Marussia).

Der var ikke den store dramatik i dag, trods et par røde flag i løbet af dagen. Det var blot på grund af at enkelte af racerne var gået i stå eller stoppet på banen. En af dem var Saubers Esteban Gutierrez, der løb tør for brændstof – teamet meddelte senere, at det var bevidst for at finde grænsen for C32-raceren.

Force India brugte formiddagen på at indsamle data vedrørende aerodynamik. Teamet har udover Paul di Resta også Jules Bianchi og Adrian Sutil med til denne test. Det bliver tyskerens første test for Force India i år, og det er endnu uvist om Bianchi eller Sutil får sædet til denne sæson.

Marussia-teamet testede aerodynamik og motor-mapping i løbet af dagen. Sauber-teamet havde problemer med at få dækkene til at holde, og med at finde den rette opsætning til raceren.

Nico Rosberg var en overgang længe i pit på grund af problemer med gearkassen, men tyskeren kom ud igen sidst på eftermiddagen.

FIA undersøger i øjeblikket om designet på Caterham og Williams udstødning er lovligt. Det drejer sig om udformningen er med til at udnytte luftstrømmene fra udstødningen. Der er endnu ingen officiel udtalelse fra FIA, men reglementet granskes af både FIA og de to teams. Et eventuelt forbud vil først være gældende fra det første Grand Prix i Australien, og får uanset hvad ikke indflydelse på testen i Barcelona.

Fernando sluttede med tredjebedste tid, men vigtigere var at spanieren fik kørt rigtigt omgange på sin første dag i F138eren. Det blev til 110 omgange, og dermed var Ferrari-køreren den, der fik tilbagelagt flest kilometer i dag.

Sidste år var Sebastian Vettel den hurtigste kører på førstedagen i Barcelona-testen med en tid på 1:23.265. Den tid forbedrede tyskeren i år med præcis tre tiendedele, men Rosberg fra Mercedes var allerhurtigste med 1:22.616. Mercedes-køreren satte i øvrigt tiden på Medium compound dæk. Det viser med tydelighed, at 2013-racerne er en videreudvikling af sidste års modeller, og dermed er hurtigere.

Resultatet af den første dag i Barcelona:

1.  Rosberg        Mercedes        1:22.616s – 54 omgange.

2.  Raikkonen      Lotus           1:22.623s  +0.007 – 44 omgange.

3.  Alonso         Ferrari         1:22.952s  +0.336 – 110 omgange.

4.  Vettel         Red Bull        1:22.965s  +0.349 – 66 omgange.

5.  Maldonado      Williams        1:23.733s  +1.117 – 86 omgange.

6.  Ricciardo      Toro Rosso      1:23.884s  +1.268 – 73 omgange.

7.  Perez          McLaren         1:24.124s  +1.508 – 77 omgange.

8.  Di Resta       Force India     1:24.144s  +1.528 – 82 omgange.

9.  Gutierrez      Sauber          1:25.124s  +2.508 – 68 omgange.

10. Chilton        Marussia        1:26.747s  +4.131 – 65 omgange.

11. Pic            Caterham        1:27.534s  +4.918 – 49 omgange.