Audi sejrede ikke overraskende, da andet løb i FIA World Endurance Championship (WEC) blev afviklet i de belgiske Ardenner, ved 6 Hours of Spa-Francorchamps. Det var debutløbet for hybridsatsningen, Audi R18 e-tron quattro – som dog fik kamp til stregen og måtte se sig slået af den ligeledes debuterende og opdaterede letvægts Audi R18 Ultra.
Det var således Audi R18 Ultra #3 (Romain Dumas, Loic Duval, Marc Gené) der tog sejren i LMP1 efterfulgt af de øvrige tre Audi’er #1, #4 og med Tom Kristensens Audi R18 e-tron quattro #2 på en skuffende fjerdeplads, på trods af at være startet fra pole. Et problem med lyset på Kristensens bil, betød et ekstra pitstop og #2 blev derfor tidligt sat tilbage i feltet. Bedste ikke-diesel biler var de to Lola-Toyotas fra Rebellion Racing, som sluttede flot som henholdsvis femte og sjette i klassen.
I LMP2 fik Nissan en flot 1-2-3, da både Oreca og Zytek bilerne anvender deres motor. Danske David Heinemeier Hansson i OAK Racings Morgan Judd #35 sluttede desværre også lige udenfor podiet, dog kun 15sek. fra P3. JOTA Zytek Z11SN Nissan #38 tog sejren i LMP2, på trods af en 30sek. Stop/Hold for speeding i pitlane.
GTE-Pro. skulle vise sig at blive mere interessant end man havde turde håbe, da feltet kun bestod af sølle fem biler – og Aston Martin Racing #97 måtte udgå efter blot 11 omgange pga. gearskifte problemer. Team Felbermayr-Proton #77 (Marc Lieb, Richard Lietz) tog sejren i deres Porsche 911 RSR (997) efter at have ligget i front af klassen stort set hele løbet – men blot 0.628 sek. foran AF Corse Ferrari 458 Italia #51 (Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni)
Også i GTE-Am var det Porsche som førte an, og her tog IMSA Performance Matmut #67 sejren, ligeledes i en Porsche 911 RSR – 58sek. foran #88 Team Felbermayr-Protons GTE-Am satsning i endnu en Porsche ved Christian Ried, Gianluca Roda og Paolo Ruberti. AF Corse #81 Ferrari 458 Italia (Piergiuseppe Perazzini, Marco Cioci, Matt Griffin) tog sidste podieplacering.
Den nye hybridteknologi bag R18 e-tron quattro skulle stå sin test, og viste sig virkelig stærk i det glatte føre – da løbet startede på en temmelig regnvåd bane var e-tron bilerne op til tre sekunder hurtigere, men da banen begyndte at tørre op efter ca. 30min. mistede e-tron bilerne overtaget, og skulle vise sig både at være mere drilske at køre, samt være hårdere ved dækkene. Audi #1 oplevede en baghjulspunktering, i et forsøg på at tripplestinte dækkene, og siden da var Audi meget opmærksomme på dækkenes beskaffenhed.
Hurtigste tid i LMP1 blev sat af Fässler i Audi #1, men det var dog på friske slicks-dæk og lavt brændstof indhold. Både Audi #1 og #2 havde flere afkørsler som følge af pludselig voldsom understyring, og en hurtig bedømmelse af Audi R18 e-tron quattro styrker/svagheder viser, at der er noget at arbejde på i Audi teamet forud for næste WEC løb, som afvikles på Le Mans til juni.
Racemags evaluering af Audi R18 e-tron quattro efter debutløbet på SPA:
– Tendens til understyring.
– Hårdere ved dækkene.
– Langsommere end R18 Ultra i tørvejr.
+ Hurtigere end R18 Ultra i regnvejr.
Foto: WEC / Florent Gooden
Resultatet fra WEC 6 Hours of Spa-Francorchamps:
3 | LMP1 | Audi R18 Ultra | Romain Dumas, Loic Duval, Marc Gené | 160 | 2’02.437 | ||||||||
1 | LMP1 | Audi R18 e-tron quattro | Marcel Fässler, André Lotterer, Benoit Tréluyer | 160 | 2’01.851 | ||||||||
4 | LMP1 | Audi R18 Ultra | Marco Bonanomi, Oliver Jarvis, | 159 | 2’02.868 | ||||||||
2 | LMP1 | Audi R18 e-tron quattro | Dindo Capello, Tom Kristensen, Allan McNish | 159 | 2’03.271 | ||||||||
12 | LMP1 | Lola B12/60 Coupé – Toyota | Nicolas Prost, Neel Jani, Nick Heidfeld | 156 | 2’07.145 | ||||||||
13 | LMP1 | Lola B12/60 Coupé – Toyota | Andrea Belicchi, Harold Primat, | 155 | 2’06.534 | ||||||||
21 | LMP1 | HPD ARX 03a – Honda | Nick Leventis, Danny Watts, Jonny Kane | 154 | 2’08.046 | ||||||||
38 | LMP2 | Zytek Z11SN – Nissan | Simon Dolan, Sam Hancock, | 151 | 2’10.488 | ||||||||
25 | LMP2 | Oreca 03 – Nissan | John Martin, Robbie Kerr, Tor Graves | 151 | 2’10.494 | ||||||||
48 | LMP2 | Oreca 03 – Nissan | Jody Firth, Warren Hughes, Brendon Hartley | 151 | 2’10.357 | ||||||||
35 | LMP2 | Morgan – Judd | David Heinemeir Hansson, Bas Leinders, | 150 | 2’11.473 | ||||||||
22 | LMP1 | HPD ARX 03a – Honda | David Brabham, Karun Chandhok, Peter Dumbreck | 150 | 2’08.516 | ||||||||
45 | LMP2 | Oreca 03 – Nissan | Jack Clarke, Bastien Brière, Jens Petersen | 149 | 2’12.498 | ||||||||
28 | LMP2 | Lola B12/80 Coupé – Nissan | Fabien Giroix, Maxime Jousse, Stefan Johansson | 148 | 2’13.036 | ||||||||
17 | LMP1 | Dome S102.5 – Judd | Sébastien Bourdais, Nicolas Minassian, | 147 | 2’06.922 | ||||||||
41 | LMP2 | Zytek Z11SN – Nissan | Christian Zugel, Ricardo Gonzalez, Elton Julian | 147 | 2’11.901 | ||||||||
24 | LMP2 | Morgan – Judd | Jacques Nicolet, Matthieu Lahaye, Olivier Pla | 144 | 2’11.296 | ||||||||
77 | LMGTE Pro | Porsche 911 RSR (997) | Marc Lieb, Richard Lietz, | 144 | 2’20.954 | ||||||||
51 | LMGTE Pro | Ferrari F458 Italia | Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni, | 144 | 2’20.479 | ||||||||
59 | LMGTE Pro | Ferrari F458 Italia | Frédéric Makowiecki, Jaime Melo, | 143 | 2’20.116 | ||||||||
71 | LMGTE Pro | Ferrari F458 Italia | Andrea Bertolini, Olivier Beretta, | 141 | 2’20.968 | ||||||||
67 | LMGTE Am | Porsche 911 RSR (997) | Nicolas Armindo, Raymond Narac, Anthony Pons | 139 | 2’22.207 | ||||||||
29 | LMP2 | Lola B12/80 Coupé – Nissan | Jean-Denis Deletraz, Keiko Ihara, | 139 | 2’14.270 | ||||||||
88 | LMGTE Am | Porsche 911 RSR (997) | Christian Ried, Gianluca Roda, Paolo Ruberti | 139 | 2’22.085 | ||||||||
49 | LMP2 | Oreca 03 – Nissan | Luis Perez Companc, Soheil Ayari, Pierre Kaffer | 139 | 2’09.927 | ||||||||
81 | LMGTE Am | Ferrari F458 Italia | Piergiuseppe Perazzini, Marco Cioci, Matt Griffin | 138 | 2’22.342 | ||||||||
50 | LMGTE Am | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | Patrick Bornhauser, Julien Canal, Fernando Rees | 137 | 2’25.572 | ||||||||
58 | LMGTE Am | Ferrari F458 Italia | Pierre Ehret, Franck Montecalvo, Gunnar Jeannette | 137 | 2’23.358 | ||||||||
32 | LMP2 | Lola B12/80 Coupé – Lotus | Luca Moro, Kevin Weeda, James Rossiter | 137 | 2’13.183 | ||||||||
26 | LMP2 | Oreca 03 – Nissan | Nelson Panciatici, Pierre Ragues, Roman Rusinov | 136 | 2’10.072 | ||||||||
55 | LMGTE Am | Porsche 911 RSR (997) | Joël Camathias, Markus Palttala, Paul Daniels | 134 | 2’26.531 | ||||||||
57 | LMGTE Am | Ferrari F458 Italia | Tracy Krohn, Niclas Jönsson, Michele Rugolo | 129 | 2’22.892 | ||||||||
23 | LMP2 | Oreca 03 – Nissan | Franck Mailleux, Olivier Lombard, Jordan Tresson | 128 | 2’10.745 | ||||||||
44 | LMP2 | HPD ARX 03b – Honda | Vicente Potolicchio, Ryan Dalziel, Stéphane Sarrazin | 123 | 2’09.835 | ||||||||
15 | LMP1 | Oak Pescarolo – Judd | Guillaume Moreau, Bertrand Baguette, Dominik Kraihamer | 151 | 2’08.012 | ||||||||
31 | LMP2 | Lola B12/80 Coupé – Lotus | Thomas Holzer, Mirco Schultis, Renger Van Der Zande | 124 | 2’12.463 | ||||||||
43 | LMP2 | Norma M200P – Judd | Philippe Thirion, Philippe Haezebrouck, | 83 | 2’18.719 | ||||||||
40 | LMP2 | Oreca 03 – Judd | Michel Frey, Jonathan Hirschi, Ralph Meichtry | 45 | 2’15.359 | ||||||||
70 | LMGTE Am | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | Jean-Philippe Belloc, Christophe Bourret, | 39 | 2’28.837 | ||||||||
97 | LMGTE Pro | Aston Martin Vantage V8 | Adrian Fernandez, Stefan Mücke, Darren Turner | 11 | 2’39.767 | ||||||||
61 | LMGTE Am | Ferrari F458 Italia | Robert Kauffman, Brian Vickers, Rui Aguas | 0 |