Når ILMC sæsonen bliver skudt i gang på Sebring 16. til 19. marts, bliver det sidste løb for Audi’s R15 TDI. Den samme bil fik debut på samme bane for to år siden, og vandt løbet ved samme lejlighed. Op til sidste sæson blev bilen opdateret og kom til at hedde Audi R15 plus. Igen i år har bilen fået en opdatering, og den bærer derfor navnet Audi R15 Plus Plus.
Audi har til denne sæson bygget den nye bil, R18, fordi der er kommet et nyt reglement. Den er dog ikke blevet klar, og derfor kører Audi med R15, der er blevet begrænset yderligt til denne sæson. Det er især på motorsiden at bilen bliver ramt, med mindre luftindtag.
Tom Kristensen er den mest vindende kører på Sebring med fem sejre og gælder sig til løbet:
“Jeg elsker stadig har køre løb i USA, og specielt på Sebring hvor atmosfæren er fantastik. Antallet af sejre på Sebring har ikke meget interesse for mig i min aktive karriere. Vores sæson starter her langt, langt væk væk fra den europæiske vinter. Løbet er altid hårdt. Banen er meget udfordrende, på den gammeldags måde. Forskellige typer asfalt og andre overfalder, masser af ujævnheder og sving hvor du ikke kan se apex – den perfekte måde at teste pålidelighed, ydeevne og holdbarhed og udholdenhed af bil, hold og kørere.”
Og med tidligere succes på banen, har Audi klart en mulighed for at vinde på den amerikanske bane:
“Vi har tidligere vundet på banen når vi er kommet med nye biler. For eksempel i 2000 med Audi R8, i 2006 med Audi R10 TDI og i 2009 med Audi R15 TDI.”
Foto: Audi Motorsport