Det blev ikke helt uventet en Audi 1-2 i Mobil 1 Twelve Hours of Sebring – men de to R18-mandskaber gav et bedre show i front af feltet, end man kunne have håbet på.
Det var dog R18 e-tron quattro #1, der endte med at trække det længste strå. Begge biler blev undervejs ramt af uheld – Allan McNish i #2 fik en stop-and-go-straf på 60 sekunder for ‘avoidable contact’ med en LMP2-racer, mens #1 undervejs måtte repareres for skader – reparationer, der heldigvis kunne udføres under en gulflagsperiode.
I mål var der blot 6,7 sekunder mellem de to, der fulgtes ad i den sidste halvdel af løbet. Undervejs satte Tom Kristensen løbets hurtigste omgang – en rekord, han efterfølgende dedikerer til sin far, Carl-Erik Kristensen, der afgik ved døden ugen før løbet.
– Det var et mindeværdigt, hårdt og hurtigt løb. Vi havde selv chancen for at vinde, men vi kunne ikke klare det. Tillykke til drengene i søsterbilen og de andre vindere her i Sebring. Sammen med andenpladsen tager jeg også masser af minder med fra alle årene og den hurtigste omgang. Den dedikerer jeg til en mand, der gav mig passionen for motorsporten, siger Tom Kristensen i en pressemeddelelse.
I LMPC-klassen med de ens ORECA-prototyper var det PR/Mathiasen Motorsports med Cheng/Guasch/Ostella, der tog sejren. Hele vejen gennem løbet var klassens danske islæt David Heinemeier Hansson inde i billedet til en podieplacering, og det blev det også til den Chicago-baserede iværksætter, der dog sammen med Performance Tech Motorsport-teamet måtte slutte en omgang efter de vindende.
I den som sædvanligt tætte og spændende GT-klasse var der længe udsigt til et noget overraskende podie, hvor både SRT Viper, BMW Z4 GTE, Ferrari 458 og den aldrende Porsche 997 GT3 RSR var med i frontdysten. Her manglede tidligt Jan Magnussens Corvette #3, der var hårdt ramt af gearkasseproblemer og til sidst måtte trækkes ud af løbet. Corvette #4 blev ramt af elektriske problemer, som kostede omgange til teamet, men på nærmest mirakuløs vis fik de hentet det tabte – samtidig med at bl.a. Viperen med Ryan Dalziel blev ramt af problemer fra føringen, og Malucelli i Ferrari kørte af banen to gange på samme omgang. Det blev dermed til en sejr til Corvette #4 foran Risi Competiziones Ferrari og Falken Tires Porsche 997 GT3 RSR, dog en omgang efter.
Du kan se det samlede resultat af Mobil 1 Twelve Hours of Sebring her (åbner nyt vindue).