Årets bilsportskører skal findes i slutningen af november. Den årlige kåring af det navn, der har gjort sig mest bemærket inden for motorsport vil blive fundet den 26. november.

Det sker i Idrættens Hus i Brøndby ved et lukket arrangement.

Det er en komité bestående af DASU-formand Bent Mikkelsen, DASU-præsident Carl Christian Hansen, redaktør Morten Alstrup og Henrik Lundgaard, der peger på den 28. modtager i rækken af hædersbeviset.

Også Colding-pokalen skal uddeles til arrangementet, mens DM-medaljer tidligere er uddelt ved bl.a. DM-finalen.

Hvem tror du vinder titlen i 2010? Giv din mening til kende i kommentarfeltet herunder.

Tidligere vindere af Årets bilsportskører:

1967, Tom Belsø, Volvo Amazon
1968, Gunnar Henriksen, BMW 2002
1969, Son Borch Christensen, Fiat 124
1970, Erik Høyer, Austin Cooper
1971, Else (nu Spiro) og Oluf Vester Kristensen, BMW 2002
1972, Steffen Sylvest, Ford Escort
1973, Leif Pedersen, NSU 1200
1974, Henrik Spellerberg, Van Diemen FF
1975, Jens Ole Kristiansen og Marianne Pedersen, Ford Escort
1976, Jac Nellemann, GRD F 3
1977, John Nielsen, Ralt F3
1978, Kurt Thiim, Hawke FF
1979, Poul V. Pedersen, PVP Kart
1980, Henrik Larsen, PRS FF
1981, Kris Nissen, Delta FF
1982-1993 ingen kåring
1994, Jan Magnussen, Dallara F3
1995, Jason Watt, Vector FF
1996, Harald Søndergaard og Jan Søndergaard, Toyota
1997, Henrik Lundgaard, Toyota
1998, Jan Magnussen, Stewart F 1
1999, Tom Kristensen, BMW LMR
2000, Tom Kristensen, Audi
2001, Michael Carlsen, Peugeot
2002, Tom Kristensen, Audi
2003, Tom Kristensen, Bentley
2004, Tom Kristensen, Audi
2005, Jan Magnussen, Chevrolet Corvette
2006, Casper Elgaard, BMW
2007, Martin Lissau, MRC
2008, Tom Kristensen, Audi
2009, Michael Christensen, Formel BMW

Sådan gik kåringen i 2009: https://motorsportdanmark.dk/2009/11/20/medaljer-til-de-danske-mestre/

42 KOMMENTARER

  1. Det må blive Mikkel Mac i år! Med en flot 2.plads i NEC, kørt hjem under meget vanskelige budgetforhold, og hos et team, der var nyt i Formel Renault, kan det ikke være andre.

    (Forudsat, at Go-Kart kørere ikke er med i bedømmelsen..)

  2. Der kan da vist slet ikke være tvivl om at det skal være Dennis Lind, både for Euro Cup sejren på Zandvoort og for den suveræne sejr til Festivallen.

  3. Jeg mener at Michel Nykjær fortjener prisen, da han har gjort sig rigtigt flot bemærket, med de mange fine resultater dette år.

  4. Det må da være Michel Nykjær der skal modtage årets pris, han har virkelig skabt nogle fine resultater i år.

  5. Hvad med Jan Magnussen? Måske lidt for “let”, men han blev i løbet af i år den første nogensinde der har kørt i alle de store klasser, efter deltagelse i Nascar…

    Ellers er jeg enig med Jack omkring Michel, der virkelig også har vist flaget for Danmark i år…

  6. Michel førte sit 3. VM løb på Monza i 8½ omgang ud af 9. Kun en punktering satte en stopper for en dansk sensationel over Gabriel Tarquini og Yvan Müller. Michel har bestemt vist sit værd i verdenseliten for standardvogne. Der er skabt mange flotteresultater, men jeg mener Michel har sat dagsordenen og givet Danmark den bedste eksponering.

  7. Der er da på ingen måde tvivl om hvem der skal have denne hæder. Det skal Dennis Lind. Han har kørt meget få løb i år, og alligevel formået at vinde det uofficielle verdensmesterskab i Formel Ford (festivallen). Undervejs vandt han alle hans indledende heats, hvilket også er temmelig imponerende. Han vandt også det uofficielle europamesterskab for Formel Ford, det skal dog nævnes at dette ikke har nær samme betydning som at vinde festivallen.
    Jeg forstår ikke hvordan nogen kan foreslå Jan Magnussen, selvom han uden tvivl er en af vores bedste racerkørere, og måske nok også den bedste, efter hans standart har året været temmeligt tamt.
    At nogen foreslår Michel, kan jeg heller ikke helt forstå, bevares han har gjort det godt, men at føre sit løb i otte ud af ni omgange gør ikke en til en vinder. Dennis har vundet, det skal man respektere. Man samler ikke på nær ved og næsten sejre, kun den der stå øverst når dagen er ovre er en vinder.
    Prøv at spørge Jan og Jason om hvem de synes der fortjener denne hæder mest, og jeg er helt sikker på de vil peje på Dennis. (Jan og Jason er de eneste dansker der har vundet festivallen før Dennis).

  8. Kan det ikke også være en Gokart kører, i 2007 var det Martin Lissau, MRC.
    Nicolai Møller Madsen har vundet EM, Tysk, 2 til WSK
    og 3 til VM.

  9. Hvis man skal fokusere på det positive dvs. ikke nedgøre andre, vil jeg mene kun en´ har fortjent prisen:
    MIKKEL MAC
    Han har vist imponerende resultater i sin første fulde sæson i Formel Renault 2.0 og han har været i toppen hele sæsonen. Det har på mange måder været en uforudsigelig og svær sæson, da det har været en kamp at finde de ressourcer og sponsorer der skal til for at køre en hel sæson i FR 2.0.

    Under alle omstændigheder har Mikkel Mac nu fået et godt navn. Han har kørt hos et kendt og anerkendt team indenfor europæisk Formel racing, og har vigtige referencer og erfaringer til karrieren fremad. Med sine kun 17 år, har han et vigtigt “forspring” i en talentverden med unge fremstormende kørere, der for en stor dels vedkommende, også har godt fyldte tegnebøger med sig i baglandet.

    MIKKEL MAC vandt 2. pladsen i Renault NEC cup 2010, og som en del af sin præmie for 2.pladsen i Renault Nec cup mesterskabet 2010 får han en testdag i en Formel 2 racer i december.
    Mikkel Mac deltager også i velgørenhedsarrangementer for at samle penge ind til bl.a. kræft ramte børn. Så derfor MIKKEL MAC fortjener denne pris om nogen gør:

  10. Bedømt ud fra indlæg hidtil, tegnes et billede af fans, der enten er til DTC/Wtcc racere eller Formeldo.

    Men hvis årets bilsportskører skal findes ud fra kriterier, der hedder: Helt i særklasse, fremragende præstationer. Men samtidig også er en kører, der lyser klart over alle andre med sine evner og talent, både som kører, men også som repræsentant for dansk motorsport nu og især fremover.

    Ja, så er valget hårdt, kan jeg godt se nu: Med fare for at æde mine egne ord om Mikkel Mac, må Dennis Linds fantastiske sæson 2010 – både i FF EuroCup og den helt outstanding præstation som vinder af WorldCuppen, være det, der gør ham til favorit til titlen i 2010.

    Også selvom Mikkel Mac er mere “kendt” i offentligheden for sine resultater i 2010.

  11. NEC feltet er efter min overbevisning ikke at sammenligne med det felt der stiller op til Formel Ford Festivalen.

    Jeg forstår ikke diskussionen Mikkel Mac har gjort det godt, og blev nr. 2, Dennis Lind vandt. Formel Ford Festivalen er kun 2 gange tidligere vundet af danskere og det var af Jan Magnussen og Jason Watt, nok to at de største talenter i dansk motorsport.
    Dennis har kørt meget få løb i år og går alligevel ind og vinder Formel Ford Festivalen mod hele den Britiske Formel Ford serie, der har kørt hele sæsonen. Han vinder alle sine heats. Det demonstrerer da hans præstation.

    Maria hvor godt kender du Mikkel? Dine udtalelser lyder ikke helt objektive. At Mikkel deltager i velgørenhedsarrangementer, er da pænt og storsindet af ham (han har nok også en dagsorden med det), men jeg ser ikke hvorfor der skal have indflydelse på hvorvidt han kvalificerer mere til at være årets bilsportskører eller ej. Det er de sportslige præstationer der skal bedømmes.

    Morten: at Michel Nykjær med en smule held slutter i top 10, mod fabriksteams og stjernekørere, i hans rookie år, men som du selv siger med en smule held slutter han i top 10. Hvordan kan du sammenligne top 10 med at vinde? at være hurtigste mand af alle? Jeg har stor respekt for Michel, men når man ser det fra denne vinkel, virker det lidt absurd. Det bliver da også en tom fornemmelse for at hvis han vinde en masse løb næste år, og så vinder årets bilsportskører igen, for det gjorde han også sidste år, for en samlet top 10 placering, og ingen sejre.

    Morten H. Såfremt at gokart kørere kan vinde årets”bil”sportskører, så vil jeg mene at Nicolai Møller Madsen kunne være en seriøs kandidat. Han har gjort det rigtigt godt i år, og vundet.

  12. Min kandidar er helt klart Nikolaj Møller-Madsen.
    Her handlede det ikke kun om “lige ved og næsten”. Han leverede varen kontinuerligt over hele sæsonen, og et europamesterskab, tysk mesterskab, vm 3’er, 2’er i WSK,
    ER altså et ret enestående CV for året 2010 !

  13. Kære Peter
    Som du selv er inde på, er dette en bilsportsside, hvor man kan kommer med sine holdninger, ang. hvem man ser som den rigtige kandidat til at vinde titlen som årets bilsportskører. Og som jeg skrev tidligere, er jeg ikke interesseret i at svine andre dygtige kører til, som at mistænke personer for at have en anden dagsorden vedr. velgørenhedsarangementer. Du må have en grim smag i munden. Fordi jeg syntes Mikkel er den rigtige vinder betyder ikke jeg hader alle de andre:-)
    Og netop fordi jeg kender Mikkel rigtig godt, ved jeg han både har hjertet og talentet placeret på rette sted.

  14. Jeg giver Peter ret!
    En sejr er en sejr, to’eren er den første taber!
    Dennis Linds reultater taler for sig selv!
    Med alt respekt for M. Mac, så er NEC med 5-7 nye biler ikke på niveau med Formel Ford Festivalen!
    Og ved velgørrenheds arrangement i Aalborg var der også mange andre danske racerkørere der gjorde et stort arbejde, som Alex Frederiksen m. flere!!

  15. Allan Simonsen er absolut et godt bud, men overgår, trods sine mange gode resultater, kloden rundt..slet ikke Dennis Linds pragtpræstation.
    Nicki Thiim – hmm: Da titlen er “Årets Bilsportskører”, ser jeg ikke, havd der skulle berettige ham. Har han kørt mere end 3-4 løb i inferiøre serier i år?..?

  16. Simonsen har vel markeret sig bedst blandt danskerne, Nykjær toer.

    Hvad med Jacob Nørtoft, som Racemag også har dækket i løbet af sæsonen?

  17. Er ikke i tvivl om, at det må være Nicolaj Møller Madsen der fortjener den i år. Han vandt Europamesterskabet. (Officielt CIK-FIA løb.)
    Samtidig blev han toer i WSK Series, og blev Tysk Mester for andet år i træk, sidst med ikke mindst scorede han bronze i det officielle Verdensmesterskab (CIK-FIA) i karting.

    Den er der vist ingen der kan slå i år.

  18. Nicolaj Møller Madsen er bestemt en stjerne i den sammenhæng.

    Men Janni, jeg synes det vil være passende at os pressefolk holder os ude af en debat, hvor vi per princip er inhabile.

  19. Der er vel plads til personlige meninger fra alle kanter – vinderen findes vel ikke udfra disse kommentarer? 😉

    Aslak Vind….. det ringer en bjælde et eller andet sted….. har du hang til god lyd og godt hifigrej?

  20. Hvad med Dear Schilling ? som vandt NEC cup i Formel Renault, hans første sæson i formel bil, har haft knap 2 test inden sæsonen begyndte ? , pågrund af lavt budget. Det er sku da talent ? alle de andre har jo kørt samme klasse i flere år. Jeg vil helt sikkert pege på Dear Schilling, som forresten også lå og kæmpede med de ny biler som burde være 2 sek hurtigere. Og han lå hvert løb og machtede tiderne fra sidste år.

  21. Nej undskyld 2-3 sekunder . Spørg enhver der ved lidt om formel renault , ved de skulle være det. Meget mere greb i bilen og paddle shift bredere bagdæk og blødere compound i dækkene på den nye ? hvis det ikke skulle være 2-3 sekunder hurtigere . så tror lige du skal læse på lektien igen. Og så har han jo lige en lillebror som også kørte. Dobbelt budget? Så derfor Dear Schilling

  22. Jeg mener ikke, at det gør mig inhabil at tilkendegive en mening her på racemag. Jeg har aldrig lagt skjul på, at jeg bakker meget op omkring de danske kørere – og jeg støtter også op omkring Nicolajs arbejde. Jeg synes at jeg argumenterede godt med hans resultater, og jeg mener at han er den eneste dansker har leveret to officielle medaljer fra CIKFIA i 2010. (Og det kunne vel være sådan noget de kigger efter?)

    Det gør ikke at jeg forfordeler ham i nogen som helst sammenhæng, og det skader ikke min skrivestil. Nu var det bare lige ham jeg brugte. Synes at det er interessant at deltage i en debat på lige fod med alle andre.. 🙂

    Jeg synes forresten også, at det var meget interessant at Allan Simonsen blev nævnt længere oppe. Han har også gjort det rigtig flot i 2010. Kristian Poulsen er da også værd at nævne i den sammenhæng, for hans gode WTCC-præstationer.

    Aslak: Jeg mener faktisk at racemag tidligere lavede en afstemning – med bl.a. Dennis Lind, Kevin, Mikkel Mac, Nicolaj MM osv. Men jeg ved faktisk ikke hvad resultatet blev.

  23. Henrik, det er da ligemeget om han har haft 10 brødre, Mikkel Mac, har ikke haft en krone, og har fundet budget til at kører i et af de bedste teams i serien.
    Og tro mig jeg kører selv, og har set løbende.

  24. Yep Bo.

    Jeg synes, det er på sin plads at få afstemningen lagt ud igen – Så kan vi lade tasterne tale. Indlæg pro/kontra vil altid være præget af folks subjektive mening, alt efter hvordan man synes om den ene eller anden kører. Eller er til standard eller formel biler – Gokart incl…

    Men nu, hvor sneen har dæmpet aktiviteten rundt omkring, sæsonen kører i tomgang, og 2010s resultater har nedfældet sig – bl.a. takket være gode indlæg i dette forum – er det jo på sin plads, at Racemag foranlediger – en naturligvis uforbindende for Dasu – indstilling til ” Årets Bilsportskører”

  25. Det må være Kevin Magnussen, der fortjener et officielt skulderklap fra Dasu. Trods stor modgang lod han sig ikke slå ud, og endte 2011 som toer i britisk F3 – samt i toppen af både F Renault 3,5 og GP 2 test. Og allerede nu klar til sæson 2012 hos Carlin i F Renault 3,5.
    Jo, det må være den næste Magnussen i Formel 1, der skal være årets kører.

  26. Jeg vil gætte på Nicolaj Møller Madsen 🙂

    I 2011 vil jeg dog mene Kristian Poulsen – med mindre Nykjær hiver noget op af hatten i denne weekend

    Kevin Mags & co. skal nok få deres chancer for at tage et par titler senere

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her