Fire af medlemmerne af DASU’s nye talenttrup indenfor offroadsporten tørnede en våd lørdag eftermiddag ud på et for dem ukendt område: en kartingbane.
Tobias Daarbak, Karl Schnack, Aksel Schnack og Oliver Lucas Jensen tumler normalt enten en Supercar Lite eller en Cross Car rundt på offroadbanerne i ind- og udland, men i starten af juli blev de kaldt til samling på Thy Karting Center.
”Der var et Cross Car-løb i RallyX-serien i Letland, hvor det meste af banen stort set har fast underlag. De kørere, der havde erfaring fra gokart og dermed at køre på asfalt, gjorde det klart bedre, mens det var anderledes for de kørere, der er vokset op på de danske offroadbaner, hvor andelen af asfalt ikke er så stor,” siger Mikkel Njor, der er projektleder for DASU’s talentprojekt indenfor offroad-sporten.
”Det satte nogle tanker i gang for mig, og derved opstod ideen om at arrangere noget decideret asfalttræning. Jeg besøgte RallyX-løbet i Sverige. På banen i Älvsbyn er godt halvdelen af banen asfalt, men kan man være bedre på den halvdel af banen, som er asfalt, så er det meget værd over en hel omgang i et helt heat.”
En aftale med Thy Motor Sport blev indgået, så man kunne anvende klubbens faciliteter på Thy Karting Center. Klubhuset til teoriundervisning, kartingbanen til praktiske øvelser. Dog var det kun godt halvdelen af den 1.248 meter lange bane, Mikkel Njor tog i brug til samlingen, så de fire offroad-talenter kunne koncentrere sig om flere gennemkørsler i færre sving.
”Første halvdel af samlingen var ren teoretisk, hvor vi gennemgik en række grundlæggende ting og elementer omkring kørslen på asfalt. Deltagerne blev præsenteret for en metode, hvor man deler det at køre igennem et sving op i flere elementer, lige fra det tidspunkt hvor man bremser ind og drejer over valg af apex og brug af trail braking igennem svinget, hvor man løfter bremsen lidt, men stadig bremser, mens man kører ind i svinget,” fortæller Mikkel Njor.
”Det udløste også en snak om datalogging og -analyse. Kørerne har kameraer i deres biler, men det giver noget andet i analysearbejdet, når man også får data med. Bare GPS-data med hastighed og tidssammenligning mellem omgangene giver meget.
Samtidig har de den fordel, at flere af dem i udlandet kører i samme klasse, så de kan jo potentielt hjælpe hinanden med at analysere deres kørsel.”
På kartingbanen øvede de fire deltagere i at tage forskellige linjer gennem en række sving. ”I seks sving opsatte vi tre kegler. Én ved det normale apex-punkt, én meget tidligere og én meget senere. Dette gjorde jeg for at tvinge kørerne til at gøre tingene anderledes, så de kunne få sig en lidt større værktøjskasse at arbejde med til løbene,” forklarer Mikkel Njor. ”Jeg gjorde det nok lidt ekstremt ved at have flere meter mellem keglerne, men ved at gøre spændet stort, kan man fornemme, hvad det betyder med forskellige linjer. Så ved man måske i en løbssituation, at Hvis jeg nu går tidligere ind i svinget, så får jeg den og den fordel ud af svinget. Og her er det måske kun 20-30 cm, man skal flytte sit apex-punkt.”
”Det er en øvelse, som godt kan være ret svær for mange, men det er en øvelse, jeg selv bruger, når jeg træner i simulatoren og skal lære en ny bane at kende. Det er god træning at tvinge sig selv til at gøre noget anderledes i stedet for bare at køre de samme linjer.”
”Øvelsen med de tre kegler i hvert sving vil helt klart være en hjælp for mig senere, også på offroad-banerne,” siger Oliver Lucas Jensen.
”Det var meget fedt at prøve min crosscar på en gokartbane og mærke, hvordan bremserne fungerer på ren asfalt. Der var vådt, da vi kørte, og det lærte os, at man skal køre udenfor den del, hvor der er kørt gummi i asfalten for at finde biddet. Når der er vand på banen, kommer fedtet fra gummiet op, og så er der ikke så meget bid i asfalten.”
Bremseteknikker var også et område, hvor Oliver Lucas Jensen fik værdifuld viden med hjem.
”Det var rart at lære, at det ikke bare er brems-og-kør-videre, men at der også er meget teknik i det,” siger han. ”Det var vigtigt med trail braking. At du bremser hårdt og slipper bremsen langsomt for at få mere rotering på bilen og mere greb i fordækkene. Vi lærte om maksimalbiddet i dækkene. Jo mere du drejer, jo mindre gas kan du give. Det er også ting, man ikke lige tænker over.”
Denne artikel er bragt i Autosport #4/2025. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.