Michel Nykjær sluttede sin debutsæson i FIA WTCC af med finalen i Macau. Samlet set er sydsjællænderen tilfreds – særligt efter Macaus bybane indfriede forventninger om, at alt kan ske.

– Man skal være med fremme i kvallen – fra en 12. plads kan alt ske i Macau, og det gjorde det også, konstaterer Michel Nykjær tørt over for Racemag.

Som det har været tilfældet hele sæsonen, er danskeren startet forholdsvis stille ud og har arbejdet sig op gennem rækkerne i løbet af weekenden. Det var også sådan, de første ture på bybanen forløb.

– Første gang torsdag var jeg seks sekunder efter de hurtigste og tænkte, hold da k…, hvad sker der her? Men så gik det stille og roligt fremad, jeg kappede tre sekunder af i første træning, indtil bremseproblemer kostede tid i anden, siger Nykjær.

Kvalifikationen i Macau var et kapitel for sig i motorsportshistorien. Fire røde flag og en udskudt Q2 til lørdagen, der ellers var forbeholdt motorcyklerne.

– I Q1 blev der rødt flag allerede efter kort tid – jeg var ikke engang halvvejs rundt på banen, da Tom Coronel kørte galt. Jeg nåede til sidst så at sætte en tid, selvom jeg måtte slippe gassen, da Tom kørte galt foran mig igen. På dét tidspunkt var jeg et sekund bedre end min hurtigste, så jeg lå til en femteplads. Det var megaærgerligt, men jeg satte da hurtigste sektortid i 3.sektor, siger Nykjær.

Michel Nykjærs SEAT Leon efter startcrashet i Macau 2010

I første løb gik det derfor helt som frygtet – Andre Couto og Andy Priaulx stødte sammen, og da briten blev kastet tilbage på banen ramte BMW’en Nykjærs SEAT. Det kostede en bl.a. en ny forbro. I andet løb kørte Nykjær sig frem i rækkerne, men måtte slutte uden for pointene. Dog fandt han trøst i, at teamet blev klar til andet løb.

– De arbejdede rigtig hårdt, og vi var så også hjulpet af endnu et rødt flag der gjorde, at vi kunne starte bagerst på gridden i stedet for fra pitten. Det hjalp lidt, siger Nykjær om andet løb.

– Bilen kørte nogenlunde, men den begyndte at slå med bagenden i knækket på langsiden, som jeg ellers kunne tage med fuld gas tidligere, så den kørte ikke helt som den skulle, slutter Nykjær, der dog kunne blive næstbedste rookie efter Michelisz.

Fotos: Stine Østergaard