Parallelt med det netop afholdte DTM løb på Nürburgring i midttyskland blev der samme weekend afholdt flere andre løbs serier. Én af disse var International Drift Series, forkortet IDS, en tysk driftserie med deltagelse fra store dele af Europa. Kørere fra både Frankrig, Tyskland, Holland, Schweiz og Danmark var kørt den lange vej til Eifelbjergene og Nürburgrings Grand Prix bane for at deltage.
Fra Danmark havde fire kørere tilmeldt sig denne 5. runde af mesterskabet for at repræsentere de rød-hvide farver. Det drejede sig om de to Scandinavian Drift PRO-kørere Niels Becker med sin Toyota Chaser fra Falken/Pro Auto og Martin Poorhamdini med sin Nissan Skyline R32 fra Tomason.dk Race Team.
Også de to PROam kørere Gregers Pedersen, Nissan 200sx S14 og Danmarks eneste kvindelige kører, Sara Vollhase Hagemann og hendes Toyota Supra MKIV, havde taget deres biler med til Tyskland, hvor Gregers overraskende havde valgt at stille op i PRO-klassen.
Gregers har kun kørt drift i under et år og har netop investeret i en ny bil som stadig kræver tilvending, så det var et stort ansvar at leve op til når man skulle køre blandt ’de nogle af Europas bedste kørere og for første gang prøve at køre twin-drift.
Ligeledes var det også første gang at Gregers havde haft mulighed for at køre på en high-speed bane som denne på Nürburgring, der bød på hastigheder op mod 200 km/t gennem både hurtige og langsomme sving, der tilmeld var teknisk svære.
Jeg var så heldig at få muligheden for at følge både Greger og Sara på tæt hold hele weekenden, lige fra afrejse i Danmark til en weekend med masser af kørsel i Nürburg.
Det viste sig hurtigt at den hurtige bane med masser af transictions passede både Sara og Gregers meget godt da begge biler lavede mere røg og vinkler end tidligere set. Også både Niels Becker og Martin Poorhamdini lagde godt ud, men begge fik dog hurtigt problemer med deres biler; Martins motor i hans Skyline R32 begyndte hurtigt at drille og efter kun få gennemkørsler døde den desværre helt.
Niels Beckers Toyota Chaser derimod havde store problemer med at levere tryk nok på de to turboer hvilket resulterede i et skiftende antal heste til at trække den forholdsvis store bil. Hen over flere omgange weekenden igennem lykkedes det dog at løse problemet.
Feltet af deltagere til 5. afdeling af IDS bestod mest af BMW’er. Sammensætningen af en stærk motor, baghjulstræk, en god vægtbalance og ikke mindst et meget stort brugtmarked i Tyskland er en sikker vinder hos kørene.
Team Nissan var mødt op med to biler. Den mest kendte er nok en af feltest bedste kører der kører i en forholdsvis – i drift-sammenhæng – sjælden Nissan 300zx.
Christian Kögler fra Tyskland var stillet op i PRO klassen i hans Nissan 200sx S13. Bilen kører som et low-budget projekt i det ekstreme og ved hjælp af kreative løsninger fik Christian kvalificeret sig som nr 6.
Hele bagenden på Christians 200sx er erstattet af et tyndt lag glasfiber der sikrer en ultra lav vægt. Hen over fredagen begyndte gearkassen dog at stå af hvilket resulterede i en noget alternativ reparation. Hele gearkassen blev pillet ud og inde på gulvet af herre toilettet sad hele teamet i 5 timer og reparerede gearkassen. Det virkede og bilen kørte resten af weekenden med fuldt funktionelle 1., 2. og 4. gear.
Også denne Nissan 200sx S13 er blevet lavet om. Hele bagenden er blevet konventeret i en pick-up stil for at reducere vægt og give sporten mere show faktor, ligesom fronten nu stammer fra en Mitsubishi Gallant.
På trods af at Sara Hagemann er den eneste kvindelige kører i Danmark mødte hun dog kvindelig modstand på banen i Nürburg. Hele 3 andre kvindelige kørere var mødt op som alle gav mændene kamp til stregen!
For Sara kørte det så godt at det lykkedes Sara at kvalificere sig som nr 2 i street-klassen hvilket gav karrierens første pokal i hus, noget som overraskede hele teamet og ikke mindst Sara selv.
For Gregers kørte hele weekenden rigtigt godt. Af alle PRO kørerne var han langt hurtigere på banen med hastigheder op mod 200 kmk/t, og på trods af sin begrænsede erfaring lykkedes det at holde bilen i ét langt drift hele banen igennem der bød på to langsider. Specielt Gregers aggresivitet i sin kørselsstil gav store plus point hos dommerne.
Desværre formåede Gregers at lave fejl i alle hans gennemløb under kvalifikationen og det resulterede i at han kun kvalificerede sig som nr 13. Af en nybegynder i PRO klassen er dette dog rigtigt fint, men gennem hele weekenden formåede Gregers at præsentere langt bedre end dette resultat.
Niels Becker formåede derimod at ligge rigtigt aggresivt ud i sine kvalifikationsrunder hvilket gav en flot 3. plads.
Gennem hele finalen søndag kæmpede Becker sig igennem de 5 runder og endte i finalen mod Tobias Welti fra team Speed Industries. Efter hele 2 nervepirrende one-more-times stod turboen desværre af på Beckers Toyota Chaser og derved var løbet kørt for Niels. Han måtte derved – lettere skuffet – tage sig til takke med en flot andenplads.
For Gregers bød første runde på en battle mod Alex Gräf i hans BMW E93 M3. Der var herved lagt op til en kamp mellem feltest hurtigste og langsomt kørrende personer, hvoraf Gregers viste dette. Han gav derfor Alex Gräf et forspring i Gregers chase-run for derefter at ville indhente Alex Gräf. Alex Gräf drog dog til fordel af dette og valgte at bremse helt ned i det store 180 graders sving, hvilket resulterede i at Gregers motor langt fra kunne skabe lige så meget moment som Alex Gräfs V8 motor. Derved var løbet kørt og Gregers var allerede slået ud i Top 16. Han havde ellers talent nok til langt mere.
Danmark var repræsenteret med fire kørere. Efter at resultatet er blevet talt op drog vi hjem med hele to 2. pladser blandt nogle af Europas bedste kørere, en defekt motor og en masse respekt for Gregers aggressive kørselsstil, hvilket virkeligt beviser hvor højt et niveau dansk drifting er nået til.