Den første fri træning til årets første World endurance championchip startede på en meget våd Silverstone bane. Den våde banen betød selvfølgeligt at aktiviteten fra start ikke var enorm, men halvvejs henne i den 1½ time lange fri træning, kom der gang i sagerne, for her begyndte banen for alvor at tørre.

Baneforholdene var dog ikke ideelle lufttemperaturen var kun 9,4 grader i slutningen af session og banetemperaturen var 10,6 grader. Der er ikke nogen tvivl om at den kolde luft er godt for motorerne, men den kolde banen er bestemt ikke guf for vejgrebet.

Porsche var hurtigst, nærmest hele vejen i LMP1-H klassen. Ingen kom seriøst i nærheden af dem på noget tidspunkt og hurtigste Porsche var #1 med tiden 1:42.182. Audi var længe runners-up, men det endte med at Toyota #5 var best-of-the-rest med tiden 1:43.765, hele 1,583 sekunder efter den hurtigste Porsche. Men der kom drama omkring Toyota #5, som ’døde’ ude på bane i de sidste minutter af denne fri træning.

Hurtigste Audi Sport Team Joest var #8, med tiden 1:43.917, hvilket placerede dem som 4. hurtigste LMP1-H racer.

LMP1-L klassen er mildest talt en tynd kop the, de biler ikke i nærheden af hurtige nok til at være LMP1’er. Hurtigste bil i klassen var Bykolles Racing Team med tiden 1:48.860, som er 6,678  sek. Langsommere end den hurtigste LMP1 Porsche.

Det andet LMP1-L team er Rebellion Racing, og deres bil med #13 kørte 1:50.500. Bilen med #12 kørte 1:53.535. Kommentarer er overflødige.

LMP2 klassen var igen spændende og G-Drive Racing endte som de hurtigste med tiden 1:50.428, og dermed hurtigere end begge Rebellion Racing biler. Næsthurtigst LMP2 var Baxi DC Racing Alpine med tiden 1:51.278, hvilket selvfølgeligt sætter G-Drive Racing som favorit til at tage årets første pole position, men lad os se om tingene ændre sig ti landen fri træning.

Den nye dreng i klassen, Manor, gjorde det rigtigt godt og de køre i en Oreca 05 – Nissan, som er identisk med den G-Drive Racing køre i. Manor’s bedste tid var 1:51.792, så der skal helt sikkert findes noget tid i den bil uden dagens anden fri træning.

GTE pro er klassen hvor der er to biler med Danske deltagere, og det er #77 Dempsey-Proton Racing med Michael Christensen som køre en Porsche 911 RSR (2016). Den anden bil med dansk deltagelse er #95 Aston Martin Racing, som køres af NickiThiim, Marco Sørensen & Daren Turner. Lad os røbe det med det samme Dane Train havde ikke nogen fantastisk første fri træning. Deres bedste tid var 2:05.828. Michael Christensen og Dempsey – Proton Racing satte tiden 2:02.378 , så der skal virkeligt arbejdes med Dane Train Aston mArtin’en til den anden fri træning.

Hurtigste GTE pro team var AF Corse og deres #51 Ferrari 488 GTE og deres tid var 2:01.067.

Ford Chip Ganassi Team UK havde en ok første fri træning med deres to nye Ford GT, og den hurtigste af de to Ford’er var #66 med tiden 2:02.675.

GTE am klassen byder også på Dansk deltagelse. Her er det teamet Abu Dhabi-Proton Racing Som stiller op med en Porsche 911 RSR med #88, der bl.a. køres af David Heinemeier Hansson. Teamet var 3. hurtigst i GTE am klassen med tiden 2:04.344. Hurtigste GTE am team var AF Corse der stiller op i en Ferrari F458 Italia, og deres bedste tid var 2:04.093, hvilket fortæller at David Heinemeier Hansson er seriøst inde i GTE am kampen.

Før start på denne session havde jeg troet at vi skulle se Larbre Competition og deres Chevrolet Corvette C7 i toppen af GTE am, men sådan gik det ikke. Deres bedste tid var 2:05.110. Gad vide om de savner Nicolai Sylvest?

 

Facebook gruppen for Danske Le Mans fans