Det ser ud som om VM-rally 2010 bliver en gentagelse af 2009. De to hurtigste i feltet er igen Sebastien Loeb og Mikko Hirvonen og i Sverige var det sidstnævnte, som var den bedste.
Der var ikke meget, som havde ændret sig i styrkeforholdet hen over vinteren. I løbet af ganske få prøver havde Hirvonen og Loeb etableret sig forrest i feltet og ganske som sidste år var det små marginaler, som skilte dem. Kun 4,2 sekunder skilte dem efter den første dags hastighedsprøver, men i løbet af andendagen satte Hirvonen trumf på og det kneb for Loeb at svare igen, da han ikke ramte helt plet med sit dækvalg. Et sidste angreb fra Loeb søndag morgen havde heller ikke nogen effekt på Hirvonen, og derefter strakte franskmanden våben så Mikko Hirvonen kunne tage sejren og føringen i mesterskabskampen. Men der er lang vej hjem og som det svenske vinterrally udartede sig ser det ud til at blive en sæson, hvor selv det mindste fejltrin vil kunne få stor betydning.
Kampen om 3. pladsen var også som så ofte set i 2009 imellem andenkørerne i Ford og Citroën-teamene: Jari-Matti Latvala og Danni Sordo. Latvala kunne slet ikke få tingene til at hænge sammen den første dag, men da Sordo i løbet af lørdagen døjede med overophedning af sin bil og måtte stoppe for at rydde luftindtagene foran for sne, fik finnen en ny chance. Den greb han med begge hænder og han fik med en stribe gode tider overhalet Sordo og kom i mål som nummer 3.
Marcus Grönholm kom ikke til at spille den store rolle i rallyet, men i glimt fik han vist, at han stadig magter at styre en rallybil. Sagen-prøven i Sverige er Grönholms yndlingsprøve. Ikke bare i Sverige, men i rally i det hele taget og det markerede han ved at sætte hele feltet – inklusive Hirvonen og Loeb – på plads, da denne prøve blev kørt anden gang. Vel at mærke på et tidspunkt, hvor de tog sloges om sejren for fuld skrald. Men elektriske problemer med Focus’en betød, at Grönholm endte mere end 20 minutter bagude.
Forud for rallyet var der store forventninger til Petter Solberg, som med en Citroën C4 nu igen skulle have mulighed for at blande sig i fronten af feltet. Men rallyet blev en stor skuffelse for nordmanden og hans fans. Tiderne var aldrig helt i top og et par afkørsler medvirkede også til at Solberg ikke sluttede højere end en 9. plads. Værre var, at Solberg ikke selv kunne give en forklaring på, hvad der var galt. Det må give anledning til dybe panderynker i hans lille team.
Endelig var rallyet også Kimi Raikkonens debut i WRC som Citroën-kører. Raikkonen kørte et fornuftigt rally med tider i bunden af top 10, men en lille afkørsel den første dag, hvor han sad fast i næsten en halv time, sendte ham langt ned på resultatlisten.
Foto: National Rally Productions
Resultat:
1: Mikko Hirvonen (FIN)/Jarmo Lehtinen (FIN) – Ford Focus RS WRC09
2: Sebastien Loeb (F)/Daniel Elena (MC) – Citroën C4 WRC
3: Jari-Matti Latvala (FIN)/Miikka Anttila (FIN) – Ford Focus RS WRC09
4: Dani Sordo (E)/Marc Marti (E) – Citroën C4 WRC
5: Sebastien Ogier (F)/Julien Ingrassia (F) – Citroën C4 WRC
6: Henning Solberg (N)/Ilka Minor (A) – Ford Focus RS WRC08
7: Matthew Wilson (GB)/Scott Martin (GB) – Ford Focus RS WRC08
8: Mads Östberg (N)/Jonas Andersson (S) – Subaru Impreza WRC
9: Petter Solberg (N)/Phil Mills (GB) – Citroën C4 WRC
10: P-G Andersson (S)/Anders Fredriksson (S) – Skoda Fabia Super 2000
VM-stilling – kørere:
1: Mikko Hirvonen (FIN) – 25
2: Sebastien Loeb (F) – 18
3: Jari-Matti Latvala (FIN) – 15
4: Dani Sordo (E) – 12
5: Sebastien Ogier (F) – 10
6: Henning Solberg (N) – 8
7: Matthew Wilson (GB) – 6
8: Mads Östberg (N) – 4
9: Petter Solberg (N) – 2
10: P-G Andersson (S) – 1
VM-stilling – teams:
1: BP Ford Abu Dhabi World Rally Team – 40
2: Citroën Total World Rally Team – 30
3: Citroën Junior Team – 14
4: Stobart M-Sport Ford Rally Team – 14