Verdensmesterskabet i rally er med to runder tilbage stadig helt åbent. For selv om Mikko Hirvonen med et 5 points forspring blot kan lade Sebastien Loeb køre og koncentrere sig om at køre to andenpladser hjem, så er teori og praksis to ganske forskellige ting.
I denne week-end køres det spanske VM-rally nemlig og her er Citroën som sådan storfavoritter. En sejr til Sebastien Loeb virker næsten som en formalitet, men lige så vigtigt er det, at Dani Sordo netop i Spanien må forventes at kunne matche Loeb og dermed kile sig ind foran Ford-teamets kørere. Dermed kan Mikko Hirvonens pointhøst i Spanien meget vel gå hen og blive temmelig mager og det er hans forspring ikke stort nok til at bære.
De to Citroën-kørere har en meget fornem fortid i Rally Spanien. De sidste 3 år har de kørt en dobbeltsejr hjem til Citroën og det vil passe perfekt til Loebs VM-chancer, hvis de kan gøre det igen. I så tilfælde vil Hirvonen miste mindst 4 point til Loeb og dermed vil de i praksis stå lige forud for sidste VM-rally. Den af dem, som vinder der, vil blive mester.
Men hvem siger, at Hirvonen overhovedet kan køre en 3. plads hjem? Citroëns junior-kører, Sebastien Ogier, var meget hurtigt i Australien og kan meget let blive en trussel på asfaltvejene i Spanien. Og så er der oven i købet netop kommet en joker med i spillet. Petter Solberg, som har kørt en aldrende Citroën Xsara tidligere i år, har opgraderet til en Citroën C4 og debuterer med denne bil i Spanien. Det bliver meget spændende at se, hvor hurtigt han finder sig til rette i den nye bil – og ikke mindst hvor godt, han finder sig til rette i den!
Ford-teamet er udmærket klar over, at Petter Solberg kan blive en faktor i slutkampen om mesterskabet. Man arbejdede nemlig længe på en plan om, at Solberg skulle køre en Ford Focus i de sidste to rallies i år. Solberg testede både en Focus og en C4 inden han traf sin afgørelse om at køre Citroën
Foto: pettersolberg.no/Tony Welam